Flashback bygger pepparkakshus!
2008-05-22, 17:09
Medlem
Kheperas avatar
Förresten kan man sammanfatta objektivismens metafysik i en enda mening. "Det finns något som jag är medveten om." Men det förklarar absolut ingenting, utan är något som bara kan begripas mot bakgrund av de resonemang som givits av Rand i primärlitteraturen.
Citera
2008-05-22, 17:11
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krenek
Vilket innebär att det inte är en av gud given sanning att livet är det ultimata värdet för alla individer, det är enbart ett ultimat värde för som själva väljer detta, vilket då även blir öppet för revidering, samt andra värden man kan tänkas välja.
Vilket vare sig jag eller Rand har förnekat. Du verkar lika bra på att skuggboxas som Huemer.
Citera
2008-05-22, 17:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Vilket vare sig jag eller Rand har förnekat. Du verkar lika bra på att skuggboxas som Huemer.

Anything goes med andra ord. Bra.
Citera
2008-05-22, 17:13
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Anything goes med andra ord. Bra.
Haha. Och liksom Huemer drar du slutsatser som vare sig jag eller Rand går med på
Citera
2008-05-22, 17:13
Bannlyst
Citat:
Eller ja, det finns ingen sådan sammanfattning som kan begripas, ifall man inte redan har läst en del av de där textmassorna (vare sig det gäller primärlitteraturen, den sekundära litteraturen, eller några texter på Wikipedia/Nattvakt/min blogg).

Indeed. Två punkter kvar nu kvar.

Citat:
1) Objektivismen är ett system som aldrig blivit genomarbetat. Mycket av dess innebörd döljer sig i enorma volymer av Ayn Rand, där strukturen aldrig blivit tydliggjord. Stämmer enligt Khepera

2) Objektivismen bygger på felaktiga premisser, man hävdar att man härlett fram rättigheter, vilket inte är fallet. Det går inte.

3) Ingen vet hur systemet skall tillämpas i praktiken på ett konsistent sätt. När grunderna i systemet inte ger rätt svar ändrar man istället tillämpningen av rättigheterna. Eftersom man då gått utanför systemet utmynnar detta i ren godtycklighet.
Citera
2008-05-22, 17:15
Bannlyst
Citat:
Haha. Och liksom Huemer drar du slutsatser som vare sig jag eller Rand går med på

Du säger att individen väljer själv, samt att han inte kan välja själv. Självmotsägelse.
Citera
2008-05-22, 17:16
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Indeed. Två punkter kvar nu kvar.
Och nu tillskriver du inte bara Rand positioner hon inte höll, utan även mig. Sådana fulknep har jag inte lust att öda någon tid på. Adjö.
Citera
2008-05-22, 17:18
Bannlyst
Citat:
2) Objektivismen bygger på felaktiga premisser, man hävdar att man härlett fram rättigheter, vilket inte är fallet. Det går inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Ayn Rand
On the physical level, the functions of all living organism, from the simplest to the most complex--from the nutritive function in the single cell of an amoeba to the blood circulation in the body of a man--are actions generated by the organism itself and directed to a single goal: the maintenance of the organism's life.

Jag antar att vi alla kan enas om att detta är fel och går rakt emot evolutionsteorin. Någon som vill försvara citatet?
Citera
2008-05-22, 17:19
Medlem
Prometeuss avatar
. (lovar sig själv att uppdatera trådar innan han postar i fortsättningen)
Senast redigerad av Prometeus 2008-05-22 kl. 17:25.
Citera
2008-05-22, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Antingen väljer man att leva, eller att dö, några mellanting finns ej. I samma stund som man väljer (och realiserar) döden så behöver man ju inte längre några värden.
Kan man inte då dra slutsatsen att objektivismen (om resten stämmer) är en filosofi för de som vill leva, resterande människor behöver ju ingen filosofi.

Objektivismen säger att det bara finns ett svar, det är inte upp till individen att bestämma vad som är gott eller ont. Om individen kan bestämma själv, då faller hela objektivismen. Ayn säger att man bör sträva efter att leva så länge som möjligt, och att man bör sträva rationellt efter detta, eftersom rationell strävan efter att leva leder till lycka. (man skulle kunna kalla henne för en mycket förvirrad utilitarist om man vore på humör). Hur hon kommer fram till detta är dock fortfarande oklart, hennes teser bygger på så många falska premisser att det är svårt att ens se en logisk struktur i det hela.
Citera
2008-05-22, 17:30
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Antingen väljer man att leva, eller att dö, några mellanting finns ej. I samma stund som man väljer (och realiserar) döden så behöver man ju inte längre några värden.
Är man död så behöver man inga värden, men vad mer är, man kan inte ha några värden som död. (Att "vara död" är förstås inte ett aktivt tillstånd utan en abstraktion för att denotera "ej levande".)

Enligt objektivismen är valet mellan liv och död "förmoraliskt". Den säger inget om huruvida livet är värt att levas eller ej. Men om man väljer att leva, så innebär det vissa saker. Uppenbarligen värderar man livet, därför att man väljer att leva. Livet är då det yttersta värdet, dvs. det mest grundläggande värdet. (Inte det enda värdet.) Ifall man värderar livet så har man rationella skäl för att värdera det som uppehåller det, och det som ökar dess kvalitet. Vissa sådana saker är allmänna: vi behöver alla föda och vatten och sömn. Vissa andra saker är inte allmänna utan individuella: somliga tycker om fisk och andra tycker om biff; somliga gillar att spela schack och somliga andra gillar att lyssna på Mozart. (De olika sakerna är förstås inte ömsesidigt uteslutande.) Poängen är att när vi värderar något, så är det därför att det på något sätt berikar vårt liv. Ett liv som vi alltså inte måste värdera, men om vi värderar något alls, så kommer livet i botten.
Citera
2008-05-22, 17:31
Bannlyst
Citat:
Är ett alternativ till kapitelvis med text nån slags logikspråk eller (vilket jag tycker verkar enklast och mest överskådligt) någon graf-form?

Jag är ute efter något mer formellt än the virtue of selfishness och capitalism: the unknown ideal.

Här ligger objektivisters stora utmaning. Dilemmat är att om man vore duktig nog för att formulera hela systemet formellt så vore man inte objektivist från början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in