2008-05-19, 20:05
Medlem
sharpkniveslouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patriotgotland
Vilken är bäst då? Stråle eller dimma? såg en pepparspray nu som tydligen ska ligga på 11% OC och 2 Milijoner SHU!!!!!! Då är den grym eller? Den heter Pepper KO Fog och Pepper KO jet. Denna kostar ca100 lappen!

Beror helt på båda har plus och minus, visar här info från en annan sida,
Stream: [Think Squirt Gun]

Maximizes range
More Resistant to Wind & Weather
Not readily inhaled
Harder to hit target
Requires greater degree of accuracy
Little likelihood of crosscontamination

Burst or Fog: [Think Wasp & Hornet Spray]

More resistant to wind than Mist
Readily inhaled
High volume of product put out in short duration
Causes the most cross contamination

så det är svårt att säga vilken som passar någon bäst.
Men den Pepper KO är helt OK inte den bästa behållaren eller "säkring" men det ska T.om vara 2.5 miljoner SHU enligt hemsidan.
Citera
2008-05-19, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svensken Von Svensken
Då är jag en idiot, jag har själv sett när en polis i malmö sprutade pepparspray på en hund, hunden drog ansiktet i gräset och bet inte mer, tyvärr fick polisen till sist skjuta den.
Men om man blir anfallen av en hund så är det bättre att ha pepparspray som skydd än inget alls.

Citat:
Ursprungligen postat av BingoBongo
Kan det vara händelsen den 11 mars 2007 som du refererar till?

Hursomhelst så har jag ett citat ifrån den händelsen.

"Poliserna från Skånepolisens insatsstyrka piketen försökte sätta hunden ur spel genom att pepparspreja den. Det hjälpte inte. Då beslutade polisen att skjuta ihjäl djuret för att den inte skulle attackera dem eller de privatpersoner som fanns i området. "

Är det så att jag gissat rätt och att det var den händelsen så har jag mer att skriva som är lite mer specifikt i just det fallet.
Citera
2008-05-19, 20:47
Medlem
sharpkniveslouds avatar
Citat:

"Poliserna från Skånepolisens insatsstyrka piketen försökte sätta hunden ur spel genom att pepparspreja den. Det hjälpte inte. Då beslutade polisen att skjuta ihjäl djuret för att den inte skulle attackera dem eller de privatpersoner som fanns i området. "

Är det så att jag gissat rätt och att det var den händelsen så har jag mer att skriva som är lite mer specifikt i just det fallet.

ja det är väl från det som finns på YT och kollar du på klippet så funkar ju sprejen precis som den ska, verkar hunden aggresiv alls när dom sprayar den?
Det ända den stackarn vill är ju bara komma därifrån.
Hade vi haft hundfångare hade han lätt kunnat snara hunden där direkt istället för att jaga den töma tre gastuber på den och sen skjuta den, typ 8 ggr
Senast redigerad av sharpknivesloud 2008-05-19 kl. 20:51.
Citera
2008-05-19, 20:49
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Då är jag en idiot, jag har själv sett när en polis i malmö sprutade pepparspray på en hund, hunden drog ansiktet i gräset och bet inte mer, tyvärr fick polisen till sist skjuta den.
Men om man blir anfallen av en hund så är det bättre att ha pepparspray som skydd än inget alls.

Det där såg jag på nyheterna
Citera
2008-05-19, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sharpknivesloud
Beror helt på båda har plus och minus, visar här info från en annan sida,
Stream: [Think Squirt Gun]

Maximizes range
More Resistant to Wind & Weather
Not readily inhaled
Harder to hit target
Requires greater degree of accuracy
Little likelihood of crosscontamination

Burst or Fog: [Think Wasp & Hornet Spray]

More resistant to wind than Mist
Readily inhaled
High volume of product put out in short duration
Causes the most cross contamination

så det är svårt att säga vilken som passar någon bäst.
Men den Pepper KO är helt OK inte den bästa behållaren eller "säkring" men det ska T.om vara 2.5 miljoner SHU enligt hemsidan.
Hittatde för övrigt en riktigt billig sida som säljer KO! ca 25 spänn! Får väl dock se hur seriösa dom är! men deras hemsida såg väldigt seriös ut! Återkommer mer om de sen!
Citera
2008-05-19, 21:20
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Citat:

Jag tror att vi talar om samma händelse http://www.youtube.com/watch?v=8VXEydFRHP0
Hjälpte och hjälpte, hunden blev förvirrad och polisen kunde skjuta den.
En pepparspray kan vara till god nytta för en privatperson som tillfälligt vill rädda sitt skinn, sen att hunden blir omöjlig att fånga in kan man ju skita i, huvudsaken är ju att man själv klarar sig för stunden.
Citera
2008-05-20, 10:20
Medlem
Kollade på en uppvisning NBG hade, dem använde hackad chili i sin "tårgas".
Fungerade tydligen väldigt bra, lätt att spola bort med vatten!
Citera
2008-05-20, 19:50
Medlem
Citat:
Jag tror att vi talar om samma händelse http://www.youtube.com/watch?v=8VXEydFRHP0
Hjälpte och hjälpte, hunden blev förvirrad och polisen kunde skjuta den.
En pepparspray kan vara till god nytta för en privatperson som tillfälligt vill rädda sitt skinn, sen att hunden blir omöjlig att fånga in kan man ju skita i, huvudsaken är ju att man själv klarar sig för stunden.

Att skriva som du gjorde antydde att det var pga av pepparsprayen som hunden slutade bita är oerhört missvisande då hunden ifråga bara bet EN person (ägaren) och ingen mer och detta långt innan polisen ens kommit på plats. Och du kan knappast påstå att hunden i klippet är vidare aggressiv då polisen använder sin OC. citat följer

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av ok3r

Kan det vara uppvisningen i lördags på T2 som du menar? Hursomhelst kan jag redan nu säga att den pepparspray som används i uppvisningar är den lösa varianten helt utan OC (Chili). Lätt och lätt beror helt på vilken utrustning man har för sanering.
Citera
2008-05-20, 20:11
Medlem
sharpkniveslouds avatar
Citat:

Va? Hade dom hackad chilli i sin tårgas det tror jag inte. Det är nog som BingoBongo säger och bara tränings sprayen som dom använder sig av vid uppvisningen jobbigt att behöva bli sprejad "skarpt" varje gång man ska göra en demo.
Citera
2008-05-20, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sharpknivesloud
Va? Hade dom hackad chilli i sin tårgas det tror jag inte. Det är nog som BingoBongo säger och bara tränings sprayen som dom använder sig av vid uppvisningen jobbigt att behöva bli sprejad "skarpt" varje gång man ska göra en demo.

Haha Kanske blev lite fel där ja, de var på avstånd men jag såg iaf att dem hade på sig någon form av glasögon som skydd!
Tårgas kan man väl säga, nog lär man grina när man får chili i ögonen?

Inga fler kommentarer om hur dum jag är nu! Förstått det redan
Citera
2008-05-20, 22:24
Medlem
Citat:
Haha Kanske blev lite fel där ja, de var på avstånd men jag såg iaf att dem hade på sig någon form av glasögon som skydd!
Tårgas kan man väl säga, nog lär man grina när man får chili i ögonen?

Inga fler kommentarer om hur dum jag är nu! Förstått det redan

Den lösa sprayen innehåller diverse kemikalier som är tämligen ofarliga.

Du råkade inte missa min tidigare fråga till dig?
Citera
2008-05-20, 23:05
Medlem
Citat:
Den lösa sprayen innehåller diverse kemikalier som är tämligen ofarliga.

Du råkade inte missa min tidigare fråga till dig?

Oj, jo förlåt - Ja, det var på T2! :
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in