Som en av förhållandevis få personer var jag inbjuden till en exklusiv förhandsvisning av de två första filmerna i uppföljarserien om
Johan Falk - GSI (Gruppen för särskilda insatser) och
Vapenbröder i torsdags. Den första filmen får biopremiär i slutet av juni och de följande fem filmerna kommer enbart visas i Tv4 (eventuellt Canal+?) samt släppas på dvd.
Storyn i filmerna baseras löst på händelserna kring polisinflitratören Peter Rätz upplevelser i den undre världen. Verklighetens Rätz (karaktären Wagner i filmen. Behöver ingen spoilertagg då det framgår klart och tydligt väldigt tidigt) infiltrerade bla Hells Angels, Bandidos, Brödraskapet och juggemaffian och samarbetade med olika polismyndigheter.
I filmerna spelas "Rätz" av Joel Kinnaman som härmed lär få sitt stora genombrott efter att ha gjort roller i Arn - Riket vid vägens slut, I skuggan av värmen, Storm, Tjenare Kungen mm.
Johan Falk har just flyttat tillbaka till Göteborg efter 5 år som polis i Europol. Resten av familjen stannar kvar i Bryssel och Johan går precis som tidigare upp fullständigt i sitt nya jobb. Han har innan filmens början blivit rekryterad till GSI, en sekretessomgärdad specialenhet inom polisen som har i stort sett fria händer i kampen mot den grova organiserade brottsligheten.
Gruppen leds otippat av Johan Tornving (från Parlamentet) som i mitt tycke inte är det bästa valet eftersom han inte är någon särskilt duktig skådis. Imo förstås. I övrigt syns Reuben Sallmander (i stort sett alltid bra), Fredrik Dolk i en tämligen undanskymd roll, Jacqueline Ramel som den snygga fd flamman Anja Månsdottir, André Sjöberg (Snapphanar och Så som i himmelen) som faktiskt gör en bra insats mfl. Det dyker upp en del andra bekanta ansikten också men de kan vi lämna därhän så länge.
GSI arbetar med okonventionella metoder och Johan kommer snart underfund med att de använder sig av brottsprovokation och infiltratörer för att komma åt den grova brottsligheten. Han vet dock inte vad publiken vet vilket gör det hela spännande och intressant.
Jag ska inte avslöja för mycket men jag gillade GSI. Visserligen är Jacob Eklund rätt trött i rollen som Johan Falk och jag tycker att han gjort bättre ifrån sig tidigare men han får bra stöd från övriga skådisar som gör ett habilt hantverk. Han blir dock någopt bättre vad det lider. Tempot är högre än i de massproducerade Wallander och Beck-filmerna, musiken är bättre vald och jag gillade att återse Göteborgsmiljön igen. Jag tycker att Anders Nilsson har lyckats med något som Kjell Sundvall tyvärr har misslyckats med i de nya Beckfilmerna.
Vidare till
Vapenbröder. Filmen tar vid där
GSI slutade. Infiltratören Wagner och hans gäng (Anastasious Soulis, en fullgaddad, riktigt elak Jens Hultén, Martin Wallström med fånig hästsvans mfl) blir ombedda att hjälpa ett gäng exmilitärer att frita en serbisk krigsförbrytare från fängelset. Det ligger an på infiltratören Wagner att ordna fram en massa militära vapen samtidigt som han försöker samarbeta med GSI för att förhindra fritagningen.
Det blir riktigt spännande och våldsamt. Actionscenerna känns förhållandevis realistiska och det sparas inte på krutet. Till skillnad från Beck-rullarna är inte heller huvudpersonerna eller de viktigaste bipersonerna några övermänskliga superhjältar.
Vapenbröder slutar precis som
GSI med en sorts cliffhanger vilket åtminstone fick mig att vilja se nästa rulle så snart som möjligt. Det är inga mästerverk det handlar om men de hamnar absolut i samma klass som
Noll tolerans som jag ärligt talat anser vara en av de bästa polisfilmerna vi gjort i modern tid i det här gudsförgätna landet.
Nu väntar jag bara på att vi ska få återse stenhårde Peter Andersson som elakingen Leo Gaut i någon av de kommande filmerna.
Jo det var en sak till. Enligt pålitliga källor planeras det för en fortsättning på serien med inspelningsstart 2010. Inte heller den här gången verkar det som höghastighetsproduktioner á la Wallander/Beck. Den som väntar på nåt gott...