2008-08-14, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hollywood_TA
Jag ser ner på er lätt utväcklingsstörda som gör mode i att hata svensk film.

Varför öppnar ni ens trådar i ett ämne som ni hatar.

Jag gillar svensk film så länge den är bra, men Johan Falk & Co är inte speciellt bra. Polisfilmer à la Beck är filmens motsvarighet till snabbmat, det kanske är gott men det är inget du vinner Kock-VM på.

Noll tolerans var visserligen en helt okej film, men att göra totalt åtta(6+2) uppföljer är synnerligen fantasilöst. Satsa på någon annat än polisfilmer för omväxlings skull. Idrottsfilm, historiska biografier, actionfilm om svenskar i utlandstjänst, poltisk thriller om FRA-lagen, vikingar, musikfilm om Hep Stars, eller vad som helst så länge det inte är samma sak hela tiden. Ska Sverige någonsin komma tillbaka som en stark filmnation krävs det att det produceras annat än polisfilm.
2008-10-22, 07:19
Medlem
schabo-labos avatar
Polispatrull hamnade i filminspelning

Inte illa, de måste känt sig väldigt förvånade. Hehheeh..

"När patrullen stannade för att prata med sina kollegor, visade det sig att de hamnat mitt i en filminspelning av en ny Johan Falk-film, med både fejkade polisbilar och uniformerade skådespelare"

http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=453151
2009-06-13, 19:11
Medlem
Cineastens avatar
Som en av förhållandevis få personer var jag inbjuden till en exklusiv förhandsvisning av de två första filmerna i uppföljarserien om Johan Falk - GSI (Gruppen för särskilda insatser) och Vapenbröder i torsdags. Den första filmen får biopremiär i slutet av juni och de följande fem filmerna kommer enbart visas i Tv4 (eventuellt Canal+?) samt släppas på dvd.

Storyn i filmerna baseras löst på händelserna kring polisinflitratören Peter Rätz upplevelser i den undre världen. Verklighetens Rätz (karaktären Wagner i filmen. Behöver ingen spoilertagg då det framgår klart och tydligt väldigt tidigt) infiltrerade bla Hells Angels, Bandidos, Brödraskapet och juggemaffian och samarbetade med olika polismyndigheter.

I filmerna spelas "Rätz" av Joel Kinnaman som härmed lär få sitt stora genombrott efter att ha gjort roller i Arn - Riket vid vägens slut, I skuggan av värmen, Storm, Tjenare Kungen mm.

Johan Falk har just flyttat tillbaka till Göteborg efter 5 år som polis i Europol. Resten av familjen stannar kvar i Bryssel och Johan går precis som tidigare upp fullständigt i sitt nya jobb. Han har innan filmens början blivit rekryterad till GSI, en sekretessomgärdad specialenhet inom polisen som har i stort sett fria händer i kampen mot den grova organiserade brottsligheten.

Gruppen leds otippat av Johan Tornving (från Parlamentet) som i mitt tycke inte är det bästa valet eftersom han inte är någon särskilt duktig skådis. Imo förstås. I övrigt syns Reuben Sallmander (i stort sett alltid bra), Fredrik Dolk i en tämligen undanskymd roll, Jacqueline Ramel som den snygga fd flamman Anja Månsdottir, André Sjöberg (Snapphanar och Så som i himmelen) som faktiskt gör en bra insats mfl. Det dyker upp en del andra bekanta ansikten också men de kan vi lämna därhän så länge.

GSI arbetar med okonventionella metoder och Johan kommer snart underfund med att de använder sig av brottsprovokation och infiltratörer för att komma åt den grova brottsligheten. Han vet dock inte vad publiken vet vilket gör det hela spännande och intressant.

Jag ska inte avslöja för mycket men jag gillade GSI. Visserligen är Jacob Eklund rätt trött i rollen som Johan Falk och jag tycker att han gjort bättre ifrån sig tidigare men han får bra stöd från övriga skådisar som gör ett habilt hantverk. Han blir dock någopt bättre vad det lider. Tempot är högre än i de massproducerade Wallander och Beck-filmerna, musiken är bättre vald och jag gillade att återse Göteborgsmiljön igen. Jag tycker att Anders Nilsson har lyckats med något som Kjell Sundvall tyvärr har misslyckats med i de nya Beckfilmerna.

Vidare till Vapenbröder. Filmen tar vid där GSI slutade. Infiltratören Wagner och hans gäng (Anastasious Soulis, en fullgaddad, riktigt elak Jens Hultén, Martin Wallström med fånig hästsvans mfl) blir ombedda att hjälpa ett gäng exmilitärer att frita en serbisk krigsförbrytare från fängelset. Det ligger an på infiltratören Wagner att ordna fram en massa militära vapen samtidigt som han försöker samarbeta med GSI för att förhindra fritagningen.

Det blir riktigt spännande och våldsamt. Actionscenerna känns förhållandevis realistiska och det sparas inte på krutet. Till skillnad från Beck-rullarna är inte heller huvudpersonerna eller de viktigaste bipersonerna några övermänskliga superhjältar.

Vapenbröder slutar precis som GSI med en sorts cliffhanger vilket åtminstone fick mig att vilja se nästa rulle så snart som möjligt. Det är inga mästerverk det handlar om men de hamnar absolut i samma klass som Noll tolerans som jag ärligt talat anser vara en av de bästa polisfilmerna vi gjort i modern tid i det här gudsförgätna landet.

Nu väntar jag bara på att vi ska få återse stenhårde Peter Andersson som elakingen Leo Gaut i någon av de kommande filmerna.

Jo det var en sak till. Enligt pålitliga källor planeras det för en fortsättning på serien med inspelningsstart 2010. Inte heller den här gången verkar det som höghastighetsproduktioner á la Wallander/Beck. Den som väntar på nåt gott...
Senast redigerad av Cineasten 2009-06-13 kl. 19:18.
2009-06-13, 23:50
Medlem
andrewcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Som en av förhållandevis få personer
Jag var en av dom få..
Senast redigerad av Cineasten 2009-06-14 kl. 12:06.
2009-06-14, 00:26
Medlem
Rembrandths avatar
Jag tycker personligen att Johan Falk filmerna är bättre än både Beck och Wallander tillsammans, och jag är ganska säker på att jag inte är helt ensam om den åsikten.
2009-06-14, 00:32
Medlem
Wraths avatar
Fan vad fint, trodde bara det skulle bli en film alltså Johan Falk - GSI. Men ser ju att det ska bli fler filmer om Falk.
2009-06-14, 11:17
Medlem
schabo-labos avatar
Japp Göteborgsmiljön är efterlängtad. Ska bli kul att se den, man får väl boka biljetter snart, nån som vet när man kan boka till premiären?
2009-06-14, 12:05
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Japp Göteborgsmiljön är efterlängtad. Ska bli kul att se den, man får väl boka biljetter snart, nån som vet när man kan boka till premiären?
Ett tips är ju t.e.x att titta in på SFs hemsida. Det fodrar inte så mycket tankearbete faktiskt.
2009-06-20, 03:30
Medlem
"Maddog"s avatar
Citat:
Jakob Eklund är tillbaka som den rättrådige polisen Johan Falk för fjärde gången. Denna gång testas hans stränga moral när han kastas in en gråzon där polisen för krig mot maffian. DN har träffat en lätt motvillig actionhjälte och pratat om skådespeleri, åldrande och kärleken till detaljer.

Citat:
Johan Falk: GSI – gruppen för särskilda insatser” har premiär 26/6.

http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv...-falk-1.894510
2009-06-20, 13:13
Medlem
BaNffs avatar
Det som är mest störande med dessa filmer är att de är inspelade i Göteborgsmiljö, Göteborgspolisen alltså. Men inte en enda jävel snackar göteborgska, det är nästintill pinsamt. Bara en massa Stockholmare och det är ju inget fel på det, men är det trovärdigt att HELA polisstationen i Göteborg består av inflyttade Stockholmare? Njäe...
2009-06-20, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Men hur mycket polisfilmer kan man göra i ett land egentligen?

Beck, Wallander Van Veteeren, Irene Huss, Johan Falk

Om det är någon film Sverige kan göra så är det ju deckare/"polisfilmer".

Så jag blev riktigt glad när jag hörde detta
2009-06-20, 14:32
Medlem
Simonisbacks avatar
Varför lägger Sverige bara pengar i såna här produktioner. Polisdeckare och dåliga drama-filmer. Ge oss någonting annat. Tyckte dock att de 3 första Falk-filmerna var mycket bättre än Beck och Wallander. Alltid något.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in