Detta brukar vålla het debatt på exempelvis Fotosidan. D2X anses ju vara en "proffskamera", så ägarna till dessa framhåller gärna hur mycket bättre den är. Jag är av en annan åsikt. D300 är en modernare kamera på alla plan, dessutom till ett väldigt trevligt pris.
De
enda fördelarna med D2X är att autofokusen tydligen är lite snabbare och säkrare, samt att den har inbyggt vertikalgrepp. I övrigt är den sämre på allt. Mindre sökare, ingen inbyggd blixt (även om den ses som en nackdel av vissa), vertikalgreppet kan inte demonteras (kan också ses som fördel i och för sig) det vill säga den är alltid rätt klumpig, sämre bildkvalitet (
extremt mycket brusigare), sämre vitbalans, otroligt mycket sämre display. Jag har säkert glömt något, men jag skulle aldrig välja en D2X över en D300 om det inte vore för att spela Allan med en stor och ball kamera, och sånt gör ju ingen seriös fotograf.

Möjligen kunde man komplettera med en D2H för att få 8 bps och bättre AF om man fotar sport, för då behövs i regel inte nån jättehög upplösning heller.
Alltså, om du inte i första hand måste ha snabbast möjliga AF och inbyggt vertikalgrepp; välj D300. Sen får du tänka på att objektiv kostar multum om även de ska matcha den snabba AF:en.