2008-05-20, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av narrowduke
Mozart, Bach och Beethoven(stavningar?)

Borde inte någon av dessa herrar platsa?

Dom är möjligtvis rent musikaliskt riktigt stora. Men visa en bild för valfri person på stan föreställande någon av dessa genier så lär inte många kunna namnge dom.
Citera
2008-05-20, 14:34
Medlem
mr.pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Michael Jackson är långt ifrån den som sålt mest skivor i världen, tror inte ens han är top 10.

Jag är ganska så säker på att han sålt mest skivor någonsin, har brukar ju alltid krediteras som "the greatest recording artist of all time".

Den här listan säger ju en del annars: Han har ju nummer ett, samt två till på listan:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...bums_worldwide

Sen är ju inte det det enda som väger in när man ska snacka störst genom tiderna. Men man kan inte undgå att han var världens största artist under en ganska lång period, hur vit hy och liten näsa han än må ha idag.
Citera
2008-05-20, 14:39
Medlem
Adversariuss avatar
Led Zeppelin var, är och förblir störst på alla plan, utan minsta tillstymmelse till konkurrens.
Citera
2008-05-20, 14:45
Medlem
Sheiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drkn
Du har, rent objektivt, fel. Bob Marley är den i särklass mest avbildade och välkända musikern genom alla tider, efter honom skulle jag tippa Elvis. Beatles får nog nöja sig med en tredje plats på sin höjd.

Zeppelin, Rolling Stones, Pink Floyd, Jimi Hendrix, The Doors osv. är riktigt grymma band som med rätta kan tillskriva sig legend-status. Men jämfört med Marley, Elvis och Beatles är dom knappast något att prata om.

Observera att detta inte reflekterar vad jag personligen tycker om artisterna. Det här tillhör allmänbildningen.

Nej, det där är nog snarare dina personliga åsikter. Bob Marley större än t ex Dylan? Njaa..
Citera
2008-05-20, 14:58
Medlem
BratBashers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Led Zeppelin var, är och förblir störst på alla plan, utan minsta tillstymmelse till konkurrens.

Kanske pga att du avgudar dem som du sätter dem till det men du kan ju aldrig säga att de har haft störst "impact"...

fast som sagt det beror ju på hur man ser det. flest som känner igen mest banbrytande och så vidare.
Citera
2008-05-20, 15:12
Medlem
Åker du runt i världen och frågar männsikor i alla världens hörn vem Bob Dylan är, tror du mång avet det då?? NEJ

Vet dom vem Bob Marley är?? JA
Citera
2008-05-20, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sheik
Nej, det där är nog snarare dina personliga åsikter. Bob Marley större än t ex Dylan? Njaa..

Dylan har absolut inte samma status som dom tre stora jag nämde, alltså Beatles, Bob Marley och Elvis. Och av dom tre så är Bob Marley helt klart mes känd och uppskattad. I tredje världen t.ex. där majoriteten av jordens befolkning bor, vem tror du är störst där? Dylan? tsss...
Citera
2008-05-20, 15:16
Medlem
Löjligt att påstå att någon som dylan eller hendrix eller någon annan musiker har samma världsliga utbreddning som Bob Marley, finns nog ingen i tredhevärlden som har en aning om vilka Zeppelin eller Doors är, Marley däremot, är frihets ikonen världen över
Citera
2008-05-20, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drkn
Dylan har absolut inte samma status som dom tre stora jag nämde, alltså Beatles, Bob Marley och Elvis. Och av dom tre så är Bob Marley helt klart mes känd och uppskattad. I tredje världen t.ex. där majoriteten av jordens befolkning bor, vem tror du är störst där? Dylan? tsss...

Du var snabbare
Citera
2008-05-20, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av labullster
BOB MARLEY

Han var MER än en bra låtskrivare!!

New York Times valde ut Bob som den mest inflytelse rika musikern i den andra hälften av förra milleniet

BBC utsåg hans låt "One Love" till låten av milleniet

Times magazine utsåg albumet "Exodus" som det bästa albumet på 1900-talet

Så Bob var bra mycket mer än en låtskrivare, han var en frihetskämpte och revulotionär och han skulle kunnat gjort så mycket mer om han inte hade dött vid 36 års ålder

Och man kan inte gemföra honom med Hendrix eller Morrison, visst dom gjorde bra musik, men deras budskap i musiken kommer inte ens i närheten av Bob.

Han är den SÖRSTA musiker som någonsin har eller kommer leva!!!

one love

word..
Citera
2008-05-20, 15:28
Medlem
Folk som upphöjer Bob Marley till den störste som någonsin levat tror jag helt enkelt bara är partiska. SÅ stor som ni säger att han var, var han helt enkelt inte. Tyvärr.

Däremot... kallas Elvis "The King of Rock" utan anledning?

Kallas Michael Jackson "The King of Pop" utan anledning?

Det faktumet att de kallas kungar av de två absolut största musikgenrerna säger väl en hel del? Och nej jag lyssnar inte speciellt mycket på någon av dom. Tycker dock Michael Jackson gjort några riktigt bra låtar.

Vidare tycker jag det är fel av vissa av er att säga att t.ex. Pink Floyd eller Metallica är små futtiga band jämfört med dessa. Det är dem inte, de har legend-status båda två.
Citera
2008-05-20, 15:45
Medlem
Sheiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av labullster
Löjligt att påstå att någon som dylan eller hendrix eller någon annan musiker har samma världsliga utbreddning som Bob Marley, finns nog ingen i tredhevärlden som har en aning om vilka Zeppelin eller Doors är, Marley däremot, är frihets ikonen världen över

Men hur menar du nu? Det går knappast att avgöra vem som är "störst" genom antalet lyssnare. Då borde Michael Jacksson, ha samma status som Marley, eller varför inte Britney Spears? Och i tredje världen, där du säger att de inte ens vet vem Dylan är, ska vi centrera betydelsen på den isolerade delen av världen där de endast har koll på sin grej? Borde vi inte kolla igenom musikens historia, hur de influerat andra artister och vad de åstakommit under sin livstid snarare än antalet lyssnare?

Alla har olika åsikter, det jag säger är min åsikt och jag påstår heller inget annat till skillnad från dig som säger att du har fakta på något så luddigt som detta ämne. Men sen så särskriver du också, så jag har lite svårt att ta dig på allvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in