2008-05-24, 00:26
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C M Burns
Nej jag försöker övertala den där labullster om att Dylan är större än Marley också kommer du med irrelevant fakta om Rhodesia som bara gör diskussionen mer komplicerad.
Aaah! Nej, han skrev ju en låt om frihetskampen i Zimbabwe. Detta härrör från en tidigare diskussion om Marley var större än Beatles i Afrika.

Jag får ta tillbaka mitt påstående om Gabon dock. Det visar sig att den gode Bob gjorde minst en spelning i Libreville, Gabon 1980.
Citera
2008-05-24, 00:29
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Nej jag försöker övertala den där labullster om att Dylan är större än Marley också kommer du med irrelevant fakta om Rhodesia som bara gör diskussionen mer komplicerad.
Du kan ju försöka, jag har försökt med Beatles hela förmiddagen och eftermiddagen dito, men ej lyckats banka in förstånd och sunt förnuft i skallen på honom.
Citera
2008-05-24, 00:51
Medlem
C M Burnss avatar
The Beatles är störst

För att klargöra saken ska jag här nu förklara exakt varför Beatles är de allra största genom tiderna:

Guppen har många Guinness World Records i backspegeln. Det första är från 1964 då gruppens nya singel Can't Buy Me Love hade två miljoner sjuhundra tusen kopior förhandssålda redan innan den släpptes. Flest album på de amerikanska listorna samtidigt står självklart Beatles för (sju stycken), och självklart har även Beatles rekordet för flest #1:s i rad (häpnadsväckande elva stycken mellan 1963-1966).

År 2000 släpptes samlingsskivan 1 om sålde tretton miljoner femhundra tusen kopier den första månaden (tre miljoner sexhundra tusen den första dagen). Även det ett Guinness världsrekord.

Den 4 april 1964 slog gruppen ett rekord som aldrig någonsin kommer slås av någon artist. På Billboards Topp 100 fanns hela 12 stycken låtar av gruppen (bland annat plats 1-5).

I Storbritannien har även The Beatles rekordet för flest #1 album (15 st), flest #1 singlar (17 st, 28 st i topp tio), flest veckor på singellistan (456 veckor, vara 69 på #1), flest veckor på #1 på albumlistan (174 veckor) med mera med mera.

I USA finns många liknande rekord: 20 st #1 singlar, 19 st #1 album, flest veckor på #1 i albumlistan (132 veckor) med mera med mera med mera.

Liknande rekord finns i så gott som alla länder runt om i världen och The Beatles är världens bäst sålda artist.

Deras influerande på popmusikens utvecklande (feedback, klassisk musik på skivor, artificial double tracking (ADT), sampling, spela in baklänges etc) samt deras influerande inom populär konst, politik, turnéer (första bandet att spela på ett sportstadium), inom spridning av österländska livsåskådningar, skapande av MTV etc etc....

The Beatles är störst. Lås tråden.
Citera
2008-05-24, 03:59
Medlem
Med den logiken skulle första velvet underground-skivan vara totalt obetydlig. För att kallas "största någonsin" måste en artist både vara inflytelserik, nyskapande och hålla hög kvalitet. Hur många som känner till en artist på gatan är totalt ointressant. Jag älskar Beatles, men jag vet inte om de är så mycket mer än ett otroligt bra band. De tillförde inte något speciellt nytt. Med Elvis är det tvärtom - som John Lennon sa "before Elvis there was nothing". Men som musiker var inte Elvis mycket mer än en cover-artist med bra röst. På min lista hamnar nog Dylan högst. Jämför t.ex. hur de flesta texter såg ut före och efter Dylan (freewheelin'). Med några få undantag - t.ex. Cash, viss blues, Hank Williams och Woody - så var texterna mest klyschor om kärlek. Pink Floyd och The Doors är bara två exempel på grupper som skriver bra texter efter Dylan. Dessutom så är ju Freewheelin', BIABH, H61R, BOB, JWH, BOTT, Desire och TOOM alla bland de bästa album som gjorts. De tre som gavs ut 65-66 håller jag högre än allt någon annan artist gjort, inklusive Beatles.

Min top 10:

1. Bob Dylan
2. Elvis
3. The Beatles
4. Rolling Stones
5. Jimi Hendrix
6. Robert Johnson
7. James Brown
8. Led Zeppellin
9. Pink Floyd
10. Bob Marley

(Bubblare: Buddy Holly, Chuck Berry, RUN-DMC, Neil Young, Bruce Springsteen, Funkadelic/Parliament m.fl.)

Om jag däremot ska rangordna musik jag själv gillar att lyssna på så blir det nog så här:

1. Bob Dylan
2. The Beatles
3. Pink Floyd
4. Led Zeppellin
5. Marvin Gaye
6. Miles Davis
7. Velvet Underground
8. The Doors
9. Jimi Hendrix
10. Ray Charles
Citera
2008-05-24, 04:11
Medlem
Glömde Metallica, Sinatra och Michael Jackson.
Citera
2008-05-24, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelberg
En sådan lista måste ju bli väldigt subjektiv. Min lista ser väl ut så här.

1. Beatles för att dom mer eller mindre förändrade musikvärlden på egen hand.

2. Elvis förändrade också musikscenen. Inledningsvis handlade mycket om att transformera den svart musikstilen för en vit publik, men han blev ju sin egen legend senare.

3. Bing Crosby var absolut världsledande på sin tid.

4. Frank Sinatra var världens störste entertainer under en epok.

5. Bob Dylan skapade mer eller mindre sitt eget universum.

6. Rolling Stones världens bästa live-band i decennier.

7. Edith Piaf kunde sjunga så att man fick gåshud ända ner på skelettet.

8. James Brown uppträdde intensivare än någon annan.

Sen tror jag att jag lämnar resten av listan öppen för att inte utesluta någon som borde ligga på listan. Det finns ju många aspiranter. Billie Holliday, Bessie Smith, Chuck Berry, Pink Floyd, Tom Jones, Led Zeppelin etc

Några som nämnts tycker jag kan uteslutas som
Metallica - saknar djup
Bob Marly - för snäv i sitt uttryck
BB King - är också för lite varierad.

Ha ha, Tom Jones.

HAHAHAA
Citera
2008-05-24, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waah
Ha ha, Tom Jones.

HAHAHAA

Säger han som droppar Run/Dmc som "bubblare"...
Citera
2008-05-24, 11:36
Medlem
C M Burnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waah
Jag älskar Beatles, men jag vet inte om de är så mycket mer än ett otroligt bra band. De tillförde inte något speciellt nytt.

Hur menar du nu?
Citera
2008-05-24, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drkn
Säger han som droppar Run/Dmc som "bubblare"...

så tycker du ju bara för att du har fel.
Citera
2008-05-24, 11:40
Medlem
Citat:
Hur menar du nu?

Ok, riktigt så menade jag kanske inte. Men jämfört med Elvis och Dylan så har de inte varit banbrytande. Fast Elvis var ju knappast först heller, jag kan ha fel
Citera
2008-05-24, 11:51
Medlem
HAHAHAHAHA, skulle Dylan vara större i Africa än Marley?? hahahahaha
Marley är inte större än Dylan i bara Etiopien och Zimbabwe han är större än honom i HELA africa och sydamerica förmodligen i Asien också, Europa och USA utgör en bråkdel av jordens befolkning, och att påstå att Dylan är större än Marley i utanför USA och Europa är bara rent hysteriskt kul!
Citera
2008-05-24, 11:56
Medlem
Grymt rolig tråd förresten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här