Citat:
Ursprungligen postat av JoWiOnLe
Bob Dylan var stor, visst, men i princip enbart i USA 1964, Beatles var stora i både USA och Storbritannien. Rolling Stones släppte sin första singel 1964, skriven av inga mindre än John Lennon och Paul McCartney. Jimi Hendrix släppte sitt första album 1967.
Så det du skrev är ren bullshit.
Jag har inte sagt att The Beatles inte var makalöst stora, jag har bara sagt att Elvis var större. När Elvis var som störst, så var i stort sett alla andra artister som ville slå in sig i Rock n' Roll-genren, tvugna att spela låtar som Elvis körde för att överhuvudtaget få nån publik.
Detta gällde såväl live och radioshower.
Dessutom så skrevs och spelades in åtskilliga singlar om honom av andra artister.
När Beatles kom, så existerade annan typ av musik. ALLA artister försökte inte se ut som Beatles, röra sig på sen som Beatles osv.
Men återigen, dom var sanslöst stora.
Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
Du kan på allvar inte mena att Chucken är överskattad?! Chucken är bryggan mellan blues och rock n roll. Utan Chucken hade vi förmodligen inte den brittiska invasionen uppstått. Vi hade inte haft gitarrintrot och en hel hög med rock n roll standards som spelas än idag. Chucken satte normen för rock n roll, Elvis gav oss rock n roll stjärnan.
Det man kan ha emot Chucken är att han stagnerade i sin form alldeles för fort. Men o andra sidan var den perfekt från början så den behövde inte utvecklas speciellt mycket. AC/DC har ju i princip spelat samma ackord sen 1974 och det har ju tagit dem en bra bit.
Chucken ligger åtminstone på 10:e plats över det största
Tror du missförstår mig lite. Jag tycker Chucken är väldigt bra och kan till och med skryta med att jag sett honom live. Men just när det gäller modern musikutveckling är han överskattad. Som jag skrev tidigare så försöker undvika social påverkan på den listan. Chuck Berry var en väldigt viktig social faktor då han som svart tidigt slog sig in på vita listor. Men just dom sociala faktorerna försöker jag ju då utelämna.
Citat:
Ursprungligen postat av Waah
anledningen att robert johnson är så viktig är ju inte att han är speciellt mycket bättre än andra bluesmusiker, utan att många vita bluesartister (clapton t.ex.) tagit efter honom, av någon anledning.
Helt klart, men så har även Herr Ledbetter, och just det valet av vilken delta blues-snubbe som ska få sitta på tronen är en jävligt svår och ångestladdad diskussion.
Citat:
Dylan revolutionerade ju sättet texterna skrevs på. Populärmusiken hade ju uteslutande skitdåliga texter innan honom, med få undantag, som johnny cash.
Ja, men frågan är om inte texterna blev lika dåliga efter honom också
Citat:
Chuck berry kan du ha rätt i, men han är en viktig förebild för många, t.ex. lennon.
Ja.