2008-06-02, 20:45
Medlem
Makaloss avatar
Om man inte anser att Beatles är en av de största (egentligen också om man inte anser dom vara störst) så är man fan i mig inte värd att ta på allvar. Så kul med människor som är så jävla insnöade på sin egen genre.

Bara att se på Beatles-antologin för att fatta. Sen att det finns ett antal album från artister som kan klättra förbi Beatles bästa (i mitt tycke Revolver) är en annan sak. Hade varit tragiskt annars.
Citera
2008-06-02, 21:10
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreep
Robert Johnson ja, han skulle kunna ersätta Leadbelly på min lista.
Chuck Berry däremot skulle jag säga är en av dom mest överskattade i det syftet. Han var en grym gitarrist men det var inte direkt nåt nytt över det hela, bara väldigt välspelat.
Du kan på allvar inte mena att Chucken är överskattad?! Chucken är bryggan mellan blues och rock n roll. Utan Chucken hade vi förmodligen inte den brittiska invasionen uppstått. Vi hade inte haft gitarrintrot och en hel hög med rock n roll standards som spelas än idag. Chucken satte normen för rock n roll, Elvis gav oss rock n roll stjärnan.

Det man kan ha emot Chucken är att han stagnerade i sin form alldeles för fort. Men o andra sidan var den perfekt från början så den behövde inte utvecklas speciellt mycket. AC/DC har ju i princip spelat samma ackord sen 1974 och det har ju tagit dem en bra bit.

Chucken ligger åtminstone på 10:e plats över det största.
Citera
2008-06-02, 21:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av litenbonde
Vet ej huruvida du vill ha en subjektiv eller objektiv lista, men vill du bara ha åsikter istället för ren fakta så säger jag

1. The Beatles
2. Pink floyd
3. Bob dylan
4. Bob marley
5. The roling stones
6. Nirvana
7. Led Zepelin
7. Jimi Hendrix
9. Elvis Presley
10. Guns & Roses
11. James Brown
12. Ray Charles
13. The Who
Osv....

Edit: Tilldelade Led Zepelin delad 7:e plats med Jimi Hendrix!

Elvis presley är ju mer kände än The bealtes?
Citera
2008-06-02, 21:34
Bannlyst
Citat:
1. Elvis
2. Beatles

Frågan är om några andra är värda att nämna på en sån lista.
Elvis var helt klart större än Beatles, då ALLT i musikväg kretsade kring honom i slutet av 50-talet.
När Beatles var som störst så fanns det många samtida stora band/Artister, såsom Rolling Stones, Dylan, Hendrix osv.

Om man sedan skulle göra en lista för vilka som var störst för modern musikutvecklingen (då försöker jag inte räkna in sociala faktorer, såsom första svarta man på Billboard osv) blir det mer intressant.
Enligt mig:

1. Huddie "Leadbelly" Ledbetter

2. Link Wray

3. Hank Williams

4. Bo Diddley

5. Ray Charles

Precis!
Citera
2008-06-02, 21:48
Medlem
Domedaugusts avatar
onumrerat:
the beatles
the rolling stones
elvis presley
bob dylan
queen
U2
bob marley
jimi hendrix
led zeppelin
michael jackson
Citera
2008-06-02, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Domedaugust
onumrerat:
the beatles
the rolling stones
elvis presley
bob dylan
queen
U2
bob marley
jimi hendrix
led zeppelin
michael jackson

Vet du ens något om detta eller gissar du. ELLER tar du bara dem du tycker är bra?
Elvis presley var den största artist igenom musikens histora. Kom tillbaka när du har pluggat lite till

Dessutom kommer Led zeppelin och Queen högre upp på listan.
Citera
2008-06-02, 22:56
Medlem
ONUMRERAT Skrev han ju!?

Och sen vadfan har så många med U2 på sina "listor"? Grymt överskattat band som ej har något att göra bland de största.

Att ens nämna dom på samma lista som zeppelin....
Citera
2008-06-02, 23:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av amfksp
ONUMRERAT Skrev han ju!?

Och sen vadfan har så många med U2 på sina "listor"? Grymt överskattat band som ej har något att göra bland de största.

Att ens nämna dom på samma lista som zeppelin....

Hehe, jag får ursäkt. Såg inte det

Håller med dig, U2 är ju inte äns i närheten av dem största artisterna igenom tiderna. U2 ska inte finnas med på dessa listor.
Senast redigerad av Tjackidioten 2008-06-02 kl. 23:07.
Citera
2008-06-02, 23:17
Medlem
Citat:
I undantag från Ray Charles så var det nog mycket pga ekonomiska skäl

Robert Johnson ja, han skulle kunna ersätta Leadbelly på min lista.
På första plats satte jag den som enligt mig kändes mest som en fadersfigur till blues.
Dylan nja, i mångt och mycket moderniserade han ju visan, men hur mycket har spunnit loss från det?
Chuck Berry däremot skulle jag säga är en av dom mest överskattade i det syftet. Han var en grym gitarrist men det var inte direkt nåt nytt över det hela, bara väldigt välspelat.

anledningen att robert johnson är så viktig är ju inte att han är speciellt mycket bättre än andra bluesmusiker, utan att många vita bluesartister (clapton t.ex.) tagit efter honom, av någon anledning.

Dylan revolutionerade ju sättet texterna skrevs på. Populärmusiken hade ju uteslutande skitdåliga texter innan honom, med få undantag, som johnny cash.

Chuck berry kan du ha rätt i, men han är en viktig förebild för många, t.ex. lennon.
Citera
2008-06-02, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoWiOnLe
The Beatles var som störst 1964. Bob Dylan var stor, visst, men i princip enbart i USA 1964, Beatles var stora i både USA och Storbritannien. Rolling Stones släppte sin första singel 1964, skriven av inga mindre än John Lennon och Paul McCartney. Jimi Hendrix släppte sitt första album 1967.

Så det du skrev är ren bullshit.

dylan var på ungefär samma nivå som beatles i popularitet fram till 66.
Citera
2008-06-02, 23:19
Medlem
Bergman-Wasas avatar
Ja, straffknull på de som nämner U2 i sådana här sammanhang.
Citera
2008-06-03, 03:53
Medlem
Kreeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoWiOnLe
Bob Dylan var stor, visst, men i princip enbart i USA 1964, Beatles var stora i både USA och Storbritannien. Rolling Stones släppte sin första singel 1964, skriven av inga mindre än John Lennon och Paul McCartney. Jimi Hendrix släppte sitt första album 1967.

Så det du skrev är ren bullshit.

Jag har inte sagt att The Beatles inte var makalöst stora, jag har bara sagt att Elvis var större. När Elvis var som störst, så var i stort sett alla andra artister som ville slå in sig i Rock n' Roll-genren, tvugna att spela låtar som Elvis körde för att överhuvudtaget få nån publik.
Detta gällde såväl live och radioshower.
Dessutom så skrevs och spelades in åtskilliga singlar om honom av andra artister.
När Beatles kom, så existerade annan typ av musik. ALLA artister försökte inte se ut som Beatles, röra sig på sen som Beatles osv.
Men återigen, dom var sanslöst stora.

Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
Du kan på allvar inte mena att Chucken är överskattad?! Chucken är bryggan mellan blues och rock n roll. Utan Chucken hade vi förmodligen inte den brittiska invasionen uppstått. Vi hade inte haft gitarrintrot och en hel hög med rock n roll standards som spelas än idag. Chucken satte normen för rock n roll, Elvis gav oss rock n roll stjärnan.

Det man kan ha emot Chucken är att han stagnerade i sin form alldeles för fort. Men o andra sidan var den perfekt från början så den behövde inte utvecklas speciellt mycket. AC/DC har ju i princip spelat samma ackord sen 1974 och det har ju tagit dem en bra bit.

Chucken ligger åtminstone på 10:e plats över det största

Tror du missförstår mig lite. Jag tycker Chucken är väldigt bra och kan till och med skryta med att jag sett honom live. Men just när det gäller modern musikutveckling är han överskattad. Som jag skrev tidigare så försöker undvika social påverkan på den listan. Chuck Berry var en väldigt viktig social faktor då han som svart tidigt slog sig in på vita listor. Men just dom sociala faktorerna försöker jag ju då utelämna.

Citat:
Ursprungligen postat av Waah
anledningen att robert johnson är så viktig är ju inte att han är speciellt mycket bättre än andra bluesmusiker, utan att många vita bluesartister (clapton t.ex.) tagit efter honom, av någon anledning.

Helt klart, men så har även Herr Ledbetter, och just det valet av vilken delta blues-snubbe som ska få sitta på tronen är en jävligt svår och ångestladdad diskussion.

Citat:
Dylan revolutionerade ju sättet texterna skrevs på. Populärmusiken hade ju uteslutande skitdåliga texter innan honom, med få undantag, som johnny cash.

Ja, men frågan är om inte texterna blev lika dåliga efter honom också

Citat:
Chuck berry kan du ha rätt i, men han är en viktig förebild för många, t.ex. lennon.

Ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in