2008-05-19, 03:09
Medlem
Hur gör ni era godaste, hemgjorda potatisbullar som?
Allt från begynnelsen till tillbehör till kryddning och tillagning till... , o. s. v= dela gärna med er
Senast redigerad av Tort 2008-05-19 kl. 03:12.
Citera
2008-05-19, 07:35
Medlem
klybans avatar
Kör bara från överblivet potatismos.

Ibland gör jag smeten lite tunnare och kör då ägg,mjöl och mjölk.
Men oftast knäcker jag bara i par ägg och lite mjöl och rör om.

Äts med lingonsylt.
Citera
2010-08-14, 18:50
Medlem
X666s avatar
Lagade faktiskt potatisbullar här om dan till lunch, riktigt längesen jag gjorde det asså.
Jag hackar i purjölök i smeten, kryddar med nymalen svartpeppar och muskot och enkelpanerar med ströbröd/rivebröd och serverar stekt fläsk/bacon till.
Citera
2020-04-05, 15:24
Medlem
Nationbots avatar
Potatisbullar är enkelt att göra..

När man tittar på olika recept så är det såklart mycket original baserade recept utan mer än salt och peppar som kryddning vilket såklart duger men..

Vad är det som säger att man inte skulle kunna blanda i lök, vitlök, persilja, gräslök, nån köttsky, chili, baconbitar, creme fraishe, färskost, mögelsost, finrivna morötter andra rotfrukter, russin, lite bönor, annan kryddning mm såklart i mycket mindre andelar än potatis så det inte blir liksom grönsaksbiffar eller nåt helt annan potatisbiff av allt, men smaken gör ju skillnad, och man kan ju fräsa på allt lite innan i stekpannan, sånt som ger mer smak om det steks på lite innan det blandas i smeten

1. Vad brukar ni köra i smeten som smaksättning ? Eller kanske ni föredrar att äta den som original med tillbehören på tallriken vilket är ju supergott iaf.

2. Om ni har tillbehör i smeten, låter ni den dra då ett tag i kylen så smakerna liksom hinner förena sig bättre?

Ska göra en rejäl sats och frysa in men vill ha olika smaker ...
Sen vad jag äter till potatisbullarna är ganska obetydligt kan vara kyckling, tonfisk, fisk, en sallad osv

3. Gärna lite tips ochså hur ni väljer att frysa in era potatisbullar. Har ni smörpapper emellan lagren i en glasslåda tex och steker ni den helklart innan eller steker ni på potatisbullen när ni tinat upp den. Dvs att ni bara lätt bryner potatisbullen innan men steker eller ugnsgrillar den klart sen från frysen?

4. Hur föredrar ni smeten ? råriven potatis, nån speciell sköljningsprocess innan, lättkokad potatis riven, pressad potatis, eller rent potatismos ?

5. När övergår potatisbullen att tappa sin titel till att just vara potatisbullar enligt svensk tradition med andra korsbefruktningar ? Så som den var skapt och döpt i kyrkan alltså ?

Kollade in 3 trådar om potatisbullar och inte så mycket till komponenter i smeten var iaf nämnt
Senast redigerad av Nationbot 2020-04-05 kl. 15:38.
Citera
2020-04-25, 09:55
Medlem
asdqs avatar
T ex riven stekt potatis, potatiskloketter vända i ägg eller vanliga potatisbullar är också gott till t ex blodpudding!
Citera
2020-11-26, 00:12
Medlem
https://svenskpotatis.se/recept/steka/potatisbullar/ <- så gör jag , förutom lite svartpeppar också..
Sen har jag på piffi allkrydda(eller aromat) och lingonsylt
Senast redigerad av humantoilet 2020-11-26 kl. 00:25.
Citera
2020-11-27, 22:07
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
https://svenskpotatis.se/recept/steka/potatisbullar/ <- så gör jag , förutom lite svartpeppar också..
Sen har jag på piffi allkrydda(eller aromat) och lingonsylt

Rätt och riktigt ang potatisen .. Många kokar potatisen helt mjölig sen gör dom potatismos och sen potatisbullar ?? Det är riven potatis som gäller och sen kan man småkoka flagorna snabbt eller koka potatis mindre en halva tiden och sen hyvla
Citera
2020-11-29, 00:38
Medlem
Mjälls avatar
Koka ned vätskan som uppstår när man kramar ur riven potatis för att göra rårakor. Vätskan bildar en slemmig gel som kan stekas.

Detta är den absoluta essensen av kulinarisk potatis.
Citera
2020-11-29, 09:48
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Koka ned vätskan som uppstår när man kramar ur riven potatis för att göra rårakor. Vätskan bildar en slemmig gel som kan stekas.

Detta är den absoluta essensen av kulinarisk potatis.

Häftigt, hade nästan tänkt säga att det blir som ett stärkelse lim då som binder ihop potatisbullarna (istället för ägg) men du steker det separat? Lite som gelatinpudding?
Citera
2020-11-29, 16:36
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Häftigt, hade nästan tänkt säga att det blir som ett stärkelse lim då som binder ihop potatisbullarna (istället för ägg) men du steker det separat? Lite som gelatinpudding?

Ja, det blir något slags pudding, fast med en stekyta. Lite som en potatisens kräm brylé. En exklusiv, välrenommerad och klassisk rätt som tilltalar både barn och författare.
Citera
2020-11-30, 16:47
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Ja, det blir något slags pudding, fast med en stekyta. Lite som en potatisens kräm brylé. En exklusiv, välrenommerad och klassisk rätt som tilltalar både barn och författare.

Dock inte potatis bullar så som jag har lärt mig och även åt i skolan för länge sen.
Finriven potatis ska det vara på rivjärnet 3 e största hål, dev på denna sida:

https://www.google.com/search?q=rivj...caPqCGU7h9t4SM

Sen är det lite upp till en själv. Vill man lägga rivna potatis i kokande vatten, eller bara hett vatten tills det mjuknar till rätt konstistens? och sen sila av det inkl försiktigt pressa ur all vätska , vill man ångkoka rivna potatisen, eller vill man mer troligen värma den lite ugnen innan man formar biffar, eller vill man steka igenom dom varma först som bullar på mycket låg värme, för att sen avsluta att steka dom på hög värme för att få dem gyllenbrun eller tom mycket krispiga på utsidan. Eller vill man bara steka dom helt råa potatisflagnor på normalvärme så de blir brynta i ugn och stekpanna... Prova er fram till er metod

Ivf potatismos- potatisbullar går bort för mig. Bryt av en halvfabrikat -potatisbulle.. finns inte en chans i att det är gjort ifrån potatismos , inte ens stomp

konsistens och tuggmotstånd är A och O när det kommer till potatisbullar
Senast redigerad av Sladdaren 2020-11-30 kl. 16:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in