2008-05-19, 03:09
Medlem
Hur gr ni era godaste, hemgjorda potatisbullar som?
Allt frn begynnelsen till tillbehr till kryddning och tillagning till... , o. s. v= dela grna med er
Senast redigerad av Tort 2008-05-19 kl. 03:12.
Citera
2008-05-19, 07:35
Medlem
klybans avatar
Kr bara frn verblivet potatismos.

Ibland gr jag smeten lite tunnare och kr d gg,mjl och mjlk.
Men oftast kncker jag bara i par gg och lite mjl och rr om.

ts med lingonsylt.
Citera
2010-08-14, 18:50
Medlem
X666s avatar
Lagade faktiskt potatisbullar hr om dan till lunch, riktigt lngesen jag gjorde det ass.
Jag hackar i purjlk i smeten, kryddar med nymalen svartpeppar och muskot och enkelpanerar med strbrd/rivebrd och serverar stekt flsk/bacon till.
Citera
2020-04-05, 15:24
Medlem
Nationbots avatar
Potatisbullar r enkelt att gra..

Nr man tittar p olika recept s r det sklart mycket original baserade recept utan mer n salt och peppar som kryddning vilket sklart duger men..

Vad r det som sger att man inte skulle kunna blanda i lk, vitlk, persilja, grslk, nn kttsky, chili, baconbitar, creme fraishe, frskost, mgelsost, finrivna mortter andra rotfrukter, russin, lite bnor, annan kryddning mm sklart i mycket mindre andelar n potatis s det inte blir liksom grnsaksbiffar eller nt helt annan potatisbiff av allt, men smaken gr ju skillnad, och man kan ju frsa p allt lite innan i stekpannan, snt som ger mer smak om det steks p lite innan det blandas i smeten

1. Vad brukar ni kra i smeten som smaksttning ? Eller kanske ni fredrar att ta den som original med tillbehren p tallriken vilket r ju supergott iaf.

2. Om ni har tillbehr i smeten, lter ni den dra d ett tag i kylen s smakerna liksom hinner frena sig bttre?

Ska gra en rejl sats och frysa in men vill ha olika smaker ...
Sen vad jag ter till potatisbullarna r ganska obetydligt kan vara kyckling, tonfisk, fisk, en sallad osv

3. Grna lite tips ochs hur ni vljer att frysa in era potatisbullar. Har ni smrpapper emellan lagren i en glasslda tex och steker ni den helklart innan eller steker ni p potatisbullen nr ni tinat upp den. Dvs att ni bara ltt bryner potatisbullen innan men steker eller ugnsgrillar den klart sen frn frysen?

4. Hur fredrar ni smeten ? rriven potatis, nn speciell skljningsprocess innan, lttkokad potatis riven, pressad potatis, eller rent potatismos ?

5. Nr vergr potatisbullen att tappa sin titel till att just vara potatisbullar enligt svensk tradition med andra korsbefruktningar ? S som den var skapt och dpt i kyrkan allts ?

Kollade in 3 trdar om potatisbullar och inte s mycket till komponenter i smeten var iaf nmnt
Senast redigerad av Nationbot 2020-04-05 kl. 15:38.
Citera
2020-04-25, 09:55
Medlem
asdqs avatar
T ex riven stekt potatis, potatiskloketter vnda i gg eller vanliga potatisbullar r ocks gott till t ex blodpudding!
Citera
2020-11-26, 00:12
Medlem
https://svenskpotatis.se/recept/steka/potatisbullar/ <- s gr jag , frutom lite svartpeppar ocks..
Sen har jag p piffi allkrydda(eller aromat) och lingonsylt
Senast redigerad av humantoilet 2020-11-26 kl. 00:25.
Citera
2020-11-27, 22:07
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
https://svenskpotatis.se/recept/steka/potatisbullar/ <- s gr jag , frutom lite svartpeppar ocks..
Sen har jag p piffi allkrydda(eller aromat) och lingonsylt

Rtt och riktigt ang potatisen .. Mnga kokar potatisen helt mjlig sen gr dom potatismos och sen potatisbullar ?? Det r riven potatis som gller och sen kan man smkoka flagorna snabbt eller koka potatis mindre en halva tiden och sen hyvla
Citera
2020-11-29, 00:38
Medlem
Mjlls avatar
Koka ned vtskan som uppstr nr man kramar ur riven potatis fr att gra rrakor. Vtskan bildar en slemmig gel som kan stekas.

Detta r den absoluta essensen av kulinarisk potatis.
Citera
2020-11-29, 09:48
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Koka ned vtskan som uppstr nr man kramar ur riven potatis fr att gra rrakor. Vtskan bildar en slemmig gel som kan stekas.

Detta r den absoluta essensen av kulinarisk potatis.

Hftigt, hade nstan tnkt sga att det blir som ett strkelse lim d som binder ihop potatisbullarna (istllet fr gg) men du steker det separat? Lite som gelatinpudding?
Citera
2020-11-29, 16:36
Medlem
Mjlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Hftigt, hade nstan tnkt sga att det blir som ett strkelse lim d som binder ihop potatisbullarna (istllet fr gg) men du steker det separat? Lite som gelatinpudding?

Ja, det blir ngot slags pudding, fast med en stekyta. Lite som en potatisens krm bryl. En exklusiv, vlrenommerad och klassisk rtt som tilltalar bde barn och frfattare.
Citera
2020-11-30, 16:47
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Ja, det blir ngot slags pudding, fast med en stekyta. Lite som en potatisens krm bryl. En exklusiv, vlrenommerad och klassisk rtt som tilltalar bde barn och frfattare.

Dock inte potatis bullar s som jag har lrt mig och ven t i skolan fr lnge sen.
Finriven potatis ska det vara p rivjrnet 3 e strsta hl, dev p denna sida:

https://www.google.com/search?q=rivj...caPqCGU7h9t4SM

Sen r det lite upp till en sjlv. Vill man lgga rivna potatis i kokande vatten, eller bara hett vatten tills det mjuknar till rtt konstistens? och sen sila av det inkl frsiktigt pressa ur all vtska , vill man ngkoka rivna potatisen, eller vill man mer troligen vrma den lite ugnen innan man formar biffar, eller vill man steka igenom dom varma frst som bullar p mycket lg vrme, fr att sen avsluta att steka dom p hg vrme fr att f dem gyllenbrun eller tom mycket krispiga p utsidan. Eller vill man bara steka dom helt ra potatisflagnor p normalvrme s de blir brynta i ugn och stekpanna... Prova er fram till er metod

Ivf potatismos- potatisbullar gr bort fr mig. Bryt av en halvfabrikat -potatisbulle.. finns inte en chans i att det r gjort ifrn potatismos , inte ens stomp

konsistens och tuggmotstnd r A och O nr det kommer till potatisbullar
Senast redigerad av Sladdaren 2020-11-30 kl. 16:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in