Citat:
Ursprungligen postat av RSX
Själv gillar jag musiken till Kill Bill, Jackie Brown och Pulp Fiction, alla Quentin Tarantino-filmer, jag vet, men killen tycks ha en jävla känsla för musik.
Har ni några schyssta tips?
Tarantino har ju tagit mycket av sin musik från italienska filmmusikkompositörer (Ennio Morricone "Death Rides A Horse", Riz Ortolani) i sin "Kill Bill vol. 1", sedan har han ju med en av mina absoluta favortfilmmusik kompositörer Bernard Herrmann (visslingsscenen i "KIll Bill" 1 är från "Nightdigger"). Herrmanns samlade produktion håller absolut toppklass, hans samarbete med Orson Welles, Hitchcock kan ju nämnas, ex. "vertigo", "Psycho", musiken till Brian De Palmas "Sisters" (1972) och "Obsession" (1976) är helt fantastisk.
Herrmanns signum är hans speciella orkestrering med lågt brass, träblås, mycket slagverk, och septim-ackord, och ofta små melodiska figurer.
De italienska kompositörerna som Morricone, Piero Piccioni, Riz Ortolani, Bruno Nicolai, Piero Umiliani, Stelvio Cipriani, Nora Orlandi, Carlo Savina, m.fl. är mer genre-mässigt experimentella och blandar klassiskt, 60-tals schlager, jazz, rock, psykedelia, lounge-musik, med rena ljud-effekter (som i Morricones fall).
Det är svängigt, utflippat, snyggt, melankoliskt, ja, det spänner över en massa olika musik uttryck.
Sångerskan Ella Dell'Orso är också ofta förekommande hos dessa kompositörer, i bland sjunger hon högt svävande vackert, i bland skapar hon suggestiva röster som likt sjöjungfrur eller mordoffer suckar, stönar, väser, måste höras!!