2008-05-18, 23:40
Bannlyst
Själv gillar jag musiken till Kill Bill, Jackie Brown och Pulp Fiction, alla Quentin Tarantino-filmer, jag vet, men killen tycks ha en jävla känsla för musik.

Har ni några schyssta tips?
Citera
2008-05-18, 23:53
Medlem
Adversariuss avatar
Requiem For A Dream är ju en klass för sig... Mer skrämmande musik har nog aldrig gjorts, särskilt om man också sett filmen.
Citera
2008-05-19, 00:11
Medlem
tpotss avatar
I'm Not There, Into the Wild, Hair, Black Snake Moan, osv.
Citera
2008-05-19, 00:14
Medlem
seikkailus avatar
Har lyssnat sönder soundtracket till Donnie Darko.
Citera
2008-05-19, 06:14
Medlem
Japp, soundtracken till Kill Bill är bra. Filmsoundtrack är ju som bäst om man sett filmen i fråga, för då kan man associera det till olika scener och dylikt. Själv gillar jag soundtracken till Lord of the rings-trilogin (av Howard Shore). Andra filmer med bra soundtracks är Amélie (Yann Tiersen), 28 days later + 28 weeks later (John Murphy), The ninth gate (Wojciech Kilar), Prison Break (Ramin Djawadi), med flera.
Citera
2008-05-19, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RSX
Själv gillar jag musiken till Kill Bill, Jackie Brown och Pulp Fiction, alla Quentin Tarantino-filmer, jag vet, men killen tycks ha en jävla känsla för musik.

Tarantino har ju tagit mycket av sin musik från italienska filmmusikkompositörer (Ennio Morricone "Death Rides A Horse", Riz Ortolani) i sin "Kill Bill vol. 1", sedan har han ju med en av mina absoluta favortfilmmusik kompositörer Bernard Herrmann (visslingsscenen i "KIll Bill" 1 är från "Nightdigger"). Herrmanns samlade produktion håller absolut toppklass, hans samarbete med Orson Welles, Hitchcock kan ju nämnas, ex. "vertigo", "Psycho", musiken till Brian De Palmas "Sisters" (1972) och "Obsession" (1976) är helt fantastisk.
Herrmanns signum är hans speciella orkestrering med lågt brass, träblås, mycket slagverk, och septim-ackord, och ofta små melodiska figurer.

De italienska kompositörerna som Morricone, Piero Piccioni, Riz Ortolani, Bruno Nicolai, Piero Umiliani, Stelvio Cipriani, Nora Orlandi, Carlo Savina, m.fl. är mer genre-mässigt experimentella och blandar klassiskt, 60-tals schlager, jazz, rock, psykedelia, lounge-musik, med rena ljud-effekter (som i Morricones fall).
Det är svängigt, utflippat, snyggt, melankoliskt, ja, det spänner över en massa olika musik uttryck.
Sångerskan Ella Dell'Orso är också ofta förekommande hos dessa kompositörer, i bland sjunger hon högt svävande vackert, i bland skapar hon suggestiva röster som likt sjöjungfrur eller mordoffer suckar, stönar, väser, måste höras!!
Citera
2008-05-19, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Requiem For A Dream är ju en klass för sig... Mer skrämmande musik har nog aldrig gjorts, särskilt om man också sett filmen.

Även soundtracken till Pi och The Fountain tycker jag är fruktansvärt bra. Alla tre är gjorda av Clint Mansell.
Citera
2008-05-19, 06:55
Medlem
Parkers avatar
Tja, det beror ju på vilket humör man är på, skulle jag vilja påstå.

Jag tycker att musiken från Twin Peaks är riktigt bra, den har mycket av TV-seriens mystik i sig.
Citera
2008-05-19, 11:27
Medlem
seikkailus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hlidskjalf
28 days later + 28 weeks later (John Murphy)
Så sant som det är sagt. Ännu en favorit.
Citera
2008-05-19, 16:41
Medlem
schabo-labos avatar
Vacker och lugn musik så är soundtracket till Braveheart bra.
Citera
2008-05-19, 16:48
Medlem
flygandeflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RSX

Argentos Suspiria med bra musik av gruppen GOBLIN
Citera
2008-05-19, 17:40
Medlem
Saferider0.02s avatar
Trainspotting och Almost Famous har sjukt bra soundtracks.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in