2008-06-03, 18:02
Medlem
Man har ju sett att det regnade en massa och att en massa områden blev översvämmade.
Och båten fanns på Turkiets högst berg, där kurderna bor idag.

Allt dåligt som händer oss är ju guds vrede.
Och vi föds ju med våra förfäders synder,
så det finns ingen som är fri från synd,
inte ens små barn.

Varför man kan tro på syndafloden...
Varför tror man på något överhuvudtaget...
Det finns ju inget som säger att något finns...
Du finns inte, jag finns inte, ingenting finns...!
Citera
2008-06-03, 20:23
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Altai
Åldern i sig saknar betydelse. Bibeln är tillförlitlig eftersom det är Guds ord.

Hur vet du det? För att en gubbe sa det för 2500 år sedan?
Citera
2008-06-03, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iskra
Efter Moses??? Har vi läst boken som vi diskuterar?

var det inte syndafloden vi diskuterade
aja hela skapelsen då a och e
Citera
2008-06-03, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Den är sann då det står så i den. Alltså är den sann.

detta innlägg är sann och sanning

grodor är generellt röda

är detta sanning också nu??
Citera
2008-06-03, 21:20
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dyxeldoff

grodor är generellt röda

Du är extremt bra på att upptäcka sarkasm, eller hur?
Citera
2008-06-03, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Du är extremt bra på att upptäcka sarkasm, eller hur?

de seriösa kristnas inläggen är minst lika uppsendeväckande och kunde i många fall användas som sarkastiska inlägg av skämtsamma människor

med andra ord är det svårt att se skillnaden i ett så löjligt ämne som detta i mina ögon
ja
Citera
2008-06-06, 12:24
Medlem
Citat:
Åldern i sig saknar betydelse. Bibeln är tillförlitlig eftersom det är Guds ord.

Kan du ge något exempel på denna tillförlitlighet? Min åsikt är att det finns ingen som helst fog för detta påstående.
Citera
2008-06-06, 19:02
Medlem
Citat:

snacka om att skippa argumentationens grundpelare
Citera
2008-06-06, 23:51
Medlem
Rutger MacLeans avatar
Citat:

Sånt dravel som fakta och vetenskap är inget som bekymrar dig nått nämnvärt
eller hur?

Shine On!

Greve Rutger MacLean
Citera
2008-06-07, 20:47
Medlem
Bultmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waldemar Krabb
Diskuterade nyligen historien om Noa och arken, min kristne vän hävdar att den är rimlig. Jag tänkte påtala några problem och se om någon kan förklara dem:

Utrymmet: Arken var 150 meter lång. Det finns väldigt många djurarter. närmare 5000 olika däggdjur, 2000 reptiler och många, många fåglar. Lägg till över en miljon insektsarter.

Möjlig förklaring: en av varje art, inte ras gick på.
Problem: det är ändå för många. Dessutom skulle det innebära att det utvecklas ca. 250 nya sorter varje år i tusentals år.

Maten: Koalor äter bara färsk eukalyptus, många andra djur äter bara levande föda(pingviner och ormar bland andra). Elefanter äter 300 kilo mat om dagen; det blir många tusen kilo eftersom elefanter hör till rena djur och alltså var 14 stycken på arken. Termiter äter bara trä. Kul för båten.

Antalet: Eftersom det finns så många djurarter och alla skulle på båten på en dag hade de ungefär en tiondels sekund på sig.

Vattnet: Jag utgår från att vattnet blandades vilket innebär att alla sötvattensfiskar skulle ha dött. Alternativt vattnet sött eller bräckt, men det ger samma problem åt andra hållet.

Landskapet: Många vulkaner består av aska och instabila typer av sten. De skulle bli utplånade av en enda dag under vatten.

Civilisationer: Det finns inga tecken på att tidiga högkulturer nollställdes, egyptien klarade ju "syndafloden" väldigt bra...
Det handlar ju om i fall man vill se syndafloden som en historisk händelse eller som en berättelse om Guds frälsningsplan där det handlar om att ge en beskrivning av Guds längtan att utplåna synden från jorden så att den bebos av rättfärdiga. Det är så jag läser berättelsen.
Citera
2008-06-08, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dyxeldoff

grodor är generellt röda

Jag borde varit tydligare med mitt inlägg ja. Men din poäng är samma som min. Saker och ting blir ej sanna bara för att någon påstår att de är sanna. Det krävs lite mer än så. Men tydligen inte för religösa!? De kan även så lätt komma bort från hela problematiken genom att bara säga "Jag tror att det är såhär..." men det sker så sällan och vad man istället ser är just påståenden av den typ som du skrev och som jag skrev tidigare. Vilket är skrämmande då sådana människor rör sig fritt i samhället och det finns ju åtskilliga exempel på vad religösa tokar gjort för ont i världen.
Citera
2008-06-08, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bultman
Det handlar ju om i fall man vill se syndafloden som en historisk händelse eller som en berättelse om Guds frälsningsplan där det handlar om att ge en beskrivning av Guds längtan att utplåna synden från jorden så att den bebos av rättfärdiga. Det är så jag läser berättelsen.

Det komiska är ju religiösa tokar som förfalskar och hittar på bevis för att syndafloden skulle ägt rum. Min fråga är varför håller man på med detta? Bara någon som är sinnesrubbad kan ju ta syndafloden som en bokstavlig händelse. Vem försöker man övertyga? Effekten blir ju den rakt motsatta för den som försöker omvända någon till kristendom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in