2008-10-12, 12:32
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annapanna84
http://www.gt.se/Nyheter/1.1167370/hoppet-inte-ute

Nathalies familj tror inte på mordmisstankarna mot mannen - trots att de enligt polisen kvarstår.

På vilket sätt är ett uttalande från maj relevant nu? Klart som sjutton att de hoppades att dottern var vid liv och att det inte fanns en mördare. Dessutom hade det varit fråga om förtal om familjen hade pekat ut NG som mördare i media.
Citera
2008-10-12, 12:34
Medlem
ParvixIIs avatar
Citat:

Nathalies familj tror inte på mordmisstankarna mot mannen - trots att de enligt polisen kvarstår.

Du läser in jävligt mycket i den där artikeln om du vill få det till att den bevisar att mamman saknar trovärdighet.

Först och främst är det journalisten som påstår det du citerar, och det finns inget stöd för den tesen i de direkta citat av mormodern (inte mamman) som finns i artikeln. Hon säger dels att det finns många teorier men att "Vi får ta de ljusa först", och dels konstaterar hon helt neutralt att "Det är bara naturligt att de frågar honom".

Sedan publicerades artikeln den 20:e, så intervjun gjordes antagligen bara tre dagar efter att hon fått veta att barnbarnet var försvunnet. Inte fan börjar man peka ut tänkbara mördare offentligt i det läget.
Citera
2008-10-12, 15:09
Medlem
Citat:

Nu är det redan påtalat, men jag kan inte låta bli att säga det ändå. Klart att de fortfarande hoppades på det bästa när det bara hade gått fem dagar. De trodde nog inte ens att hon var död vid tillfället för intervjun, och då är det ganska naturligt att säga att man inte tror att den förhörde är skyldig.
Citera
2008-10-12, 18:21
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin

Givetvis är det 21 år. Tog uppgiften från mitt dåliga minne.

99,9 % får rabatten för gott uppförande.Därmed är det fyra år i finkan.
Lagen om sluten ungdomsvård gäller bara den som begår brott innan denne fyller 18, (BrB 32:5)
Har du en källa till det påståendet? Det låter fantastiskt att så många uppför sig som söndagsskolebarn.
Citera
2008-10-12, 21:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Har du en källa till det påståendet? Det låter fantastiskt att så många uppför sig som söndagsskolebarn.
Det finns flera jo-utlåtanden om detta. Skrev om det för några år sedan.
Upprepat missbruk under permissioner, enstaka rymning och pågående brottslighet (bland annat misshandel) i fängelset är inte skäl nog för att anse två-tredjedelsfrigivningen förverkad.
Citera
2008-10-13, 00:33
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Då syns exakt vilka skador hon har.
Efter ett halvår är det svårare att bevisa dödsorsak och lättare för honom att hävda att det var en olycka och att han fick panik.

Skadorna är väl skitsamma "jag var packad och minns inte ett skit, det är svart sen jag tog fjärde groggen" ..

?
Citera
2008-10-13, 09:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Skadorna är väl skitsamma "jag var packad och minns inte ett skit, det är svart sen jag tog fjärde groggen" ..

?
Nej. Enligt lex Flink så kan man inte skylla på fylla.
Citera
2008-10-13, 11:18
Medlem
Det jag vill påvisa är att man tror på allt som Nathalies familj säger men man sågar Niklas familj totalt.

Nathalie och hennes mamma hade inte alls så bra kontakt som vill påskinas.
Det var mormorn som var hennes trygga punkt.
Under perioder bodde hon hemma hos mormorn och hade ingen kontakt med sin mamma alls.

Det enda jag vill är att det ska växa fram en rättvis bild.
Men ni litar mer på spekulationer än när någon kliver fram och säger något som är sant. Tragiskt att man litar på det som blir mest spännande.
Citera
2008-10-13, 11:23
Medlem
ParvixIIs avatar
Citat:
Men ni litar mer på spekulationer än när någon kliver fram och säger något som är sant. Tragiskt att man litar på det som blir mest spännande.

Fast du skrev ju:

Citat:
Jo men vill oxå dra mig till minnes att hon [mamman] sa i början när Nathalie var försvunnen att Niklas verkligen inte kan ha gjort det. Så jag litar inte på vad hon säger [...]

vilket alltså inte var sant. Varför ska vi lita på just dina spekulationer mer än vi litar på andras?
Citera
2008-10-13, 11:25
Bannlyst
Citat:
Det jag vill påvisa är att man tror på allt som Nathalies familj säger men man sågar Niklas familj totalt.

Under perioder bodde hon hemma hos mormorn och hade ingen kontakt med sin mamma alls.

Det enda jag vill är att det ska växa fram en rättvis bild.
Även om det framkommer negativa saker om brottsoffer och dess familj brukar de inte anses som relevanta.
Vem blir egentligen gladare av att Nathalie innan hon mördades hade dålig kontakt med sin mor?
Citera
2008-10-13, 14:20
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Nej. Enligt lex Flink så kan man inte skylla på fylla.
Har inte med lex Flink att göra. Det har inte gått att skylla på fylla innan heller. Däremot går det ju fortfarande alldeles utmärkt att hävda minneslucka för att inte behöva åka dit på mer än vad som kan bevisas utan ens berättelse, vilket jag fattar det som att MegaSkurt syftade på.
Citera
2008-10-13, 14:24
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:

På vilket sätt skulle detta vara relevant för brottet? Skulle hon inte ha blivit dödad om hon hade haft bättre kontakt med sin mamma, eller?

Jag kan hålla med om att det är lite olustigt med hackandet på NG:s familj. Men det finns ju ändå någon typ av relevans bakom, i termer av resonemang som vad har en mördare/dråpare för familjebakgrund?". Om offret däremot hade trassliga relationer med sin familj är däremot rimligen fullkomligt ointressant i en tråd där man diskuterar brottet och olika aspekter på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in