2008-10-07, 14:31
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danneboras
Det är nog inga 2 partners i citatet lösaktig knappast.Inget specifikt för fladdret men vadå jag anser att du borde ha ungar anpassade efter plånbok för att inte hela svenska folket ska behöva bekosta denna löpande barntillverkning.Det är väl ändå mer rättvist att barnen är färre om de far illa av att de inte kan få uppmärksamhet/tid/kärlek o ekonomiska förutsättningar för att familjen är alldeles för många i jämförelse med förutsättningarna till en dräglig uppväxt?

Ta det lugnt, jag förstår vad du menar. Men du drar ju upp oväsentliga kostnader. Barnbidrag, skola, dagis, osv bekostas ju alltid av samhället. Största delen av dagiskostnaden i allafall, om vi ska vara petiga.

Jag håller med dig om att i denna familj kanske det hade varit bättre med färre barn, om det är så att man inte har hunnit med att ge varje barn kärlek, omsorg och värderingar. Men vi ska inte blanda in det som är ovidkommande, eller hur?

Nedanstående har jag funderat lite på vad du menar, men jag får nog be om ett förtydligande. Jag fattar inte.

Citat:
Det är nog inga 2 partners i citatet lösaktig knappast.

Slutligen vill jag upprepa: är det inte dags att tona ner smutskastningen? För det första har nog inte mamman bett grabben att mörda sin flickvän, för det andra så borde pappan ha minst lika stort ansvar vad gäller uppväxten.
Citera
2008-10-07, 14:34
Medlem
Citat:
visst hade pappan lika mycket att ansvara för ingen som nekar det fast vid skilsmässa har/hade kvinnan ofta förtur eller ibland så bedömer familjerätten mamman som bättre lämpad o pappan i andra fall men vilket oftast?går även att dela upp vårdnaden som delad vårdnad (hälften) eller 12 dagar ena andra 2 dagar m.m men ingen bra jämförelse med pappan han kastade ut familjen fast mördade han bidragsparasiten/ungarna ifall niklas o pappan inte haft kontakt tror du på fullt allvar man tillförlitar sig så till honom då genom att berätta om sina sjuka förehavanden ja det är möjligt att kärringen jobbar som lokalvårdare idag men hur tillför hon samhället nåt likvärdigt vad hon tagit i bidrag säg 950 ggr 6= 5700 i barnbidrag tror du kärringen tillfört mycket mer i månaden tillbaka genom städjobbet sen tillkommer socialbidrag eventuella sjukpenningar/dagisplatser/sjukvård/skolgång/läkarvård/tandläkare m.m.svårt tillföra allt kanske men hur många % är återbetalade = sätt inte barn till jorden på löpande band om din egen plånbok inte kan mätta

Däremot om barnen är vi på samma spår han borde ta ansvar för ungarna men förstår att han slängde ut kärringen med beteendet det talas om
Om nu mamman är så lösaktig, lat och dålig på att uppfostra sina barn som du framställer det så hade säkert pappan fått vårdnaden om barnen vid skillsmässan (Han är det ju tydligen inga fel på)
Sedan så vet nog varken du eller jag hur mycket kontakt pappan har haft med NG, det jag syftade på var hans skyldighet att ta ansvar och uppfostra. Att ha kontakt är inte detsamma
som att uppfostra eller ta ansvar och jag har aldrig uttalat mig om ifall de haft kontakt eller inte.
Min jämförelse mellan NG och pappan var att ” de löser problem genom att göra sig av med personen/personerna som de ser som orsak till problemen på ett eller annat sätt” jag har inte jämfört ”sätten” de gör sig av med personerna på. Hur är det med läsförståelsen?? 4 år eller??
Om du syftar på barnbidragen när du kallar henne parasit så lär du nog upptäcka att barnen kostar bra mycket mer än det man får från samhället när du får egna barn en dag.
För övrigt så har vi ett samhällssystem där man blir omhändertagen ekonomiskt när man hamnar i svårigheter och det är något svenskarna har röstat fram genom allmänna val och det finns inget olagligt i det. Däremot kan man kanske klaga på alla egna företagare som skattefifflar och snor åt sig pengar på olaglig väg.
Men detta är mer en politiskt fråga och passar inte in i denna tråden tycker jag.
Vill du förändra samhällssystemet så får du nog bli politiker i stället för att skriva här.
Citera
2008-10-07, 14:51
Medlem
Jonassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av La Mirage
Dessutom (tror jag Niklas redan har ett schysst jobb på gång när han kommer ut). Trots allt har han gjort har han namn om sig och visat att han är en OK kille.
Vem skulle våga anställa en som dödat någon i ett gräl och gömt kroppen? På vilket sätt har han visat att han är en OK kille?
Citera
2008-10-07, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koriander
Om nu mamman är så lösaktig, lat och dålig på att uppfostra sina barn som du framställer det så hade säkert pappan fått vårdnaden om barnen vid skillsmässan (Han är det ju tydligen inga fel på)
Sedan så vet nog varken du eller jag hur mycket kontakt pappan har haft med NG, det jag syftade på var hans skyldighet att ta ansvar och uppfostra. Att ha kontakt är inte detsamma
som att uppfostra eller ta ansvar och jag har aldrig uttalat mig om ifall de haft kontakt eller inte.
Min jämförelse mellan NG och pappan var att ” de löser problem genom att göra sig av med personen/personerna som de ser som orsak till problemen på ett eller annat sätt” jag har inte jämfört ”sätten” de gör sig av med personerna på. Hur är det med läsförståelsen?? 4 år eller??
Om du syftar på barnbidragen när du kallar henne parasit så lär du nog upptäcka att barnen kostar bra mycket mer än det man får från samhället när du får egna barn en dag.
För övrigt så har vi ett samhällssystem där man blir omhändertagen ekonomiskt när man hamnar i svårigheter och det är något svenskarna har röstat fram genom allmänna val och det finns inget olagligt i det. Däremot kan man kanske klaga på alla egna företagare som skattefifflar och snor åt sig pengar på olaglig väg.
Men detta är mer en politiskt fråga och passar inte in i denna tråden tycker jag.
Vill du förändra samhällssystemet så får du nog bli politiker i stället för att skriva här.

Ingen har sagt att sagt nåt om att hans pappa gjorde allting rätt eftersom det jag tycker var bara att han gjorde rätt när han kastade ut henne eftersom hon lata sig medan han slet ja om det bara var barnbidrag för ungar hon i övrigt ekonomiskt klarade av så visst men är det så ? 4 år nej du får allt lägga till 30 snart 31 år läsförståelsen är utmärkt själv då? olagligt nej moraliskt rätt/fel då? är medveten om alla kostnader runt ett barn faktiskt klaga på företagare är det inte det parasiterna får sin välfärd genom till stor del? förstår faktiskt människor till en viss del som väljer att använda pengar från firman i andra syften eftersom du föds fri men skattas till döds pga parasiter som är så lata att de sätter i system att leva på våra skattepengar
Senast redigerad av Danneboras 2008-10-07 kl. 15:19.
Citera
2008-10-07, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wonderfulll
men snälla du, vadå återkomma när din svenska är bättre? kanske du som har problem med läsförståelsen?
tänk ifall en person har svårt med svenskan, ska inte den personen få utrycka sig i ett forum då? (som är till för att ytrycka sina åsikter)
nu tycker jag att du låter lite fördomsfull endå...

men iaf...tillbax till ämnet...danneboras har en point där..
hennes (mammans) uppgift är att se till att uppfostra sina barn till bra medborgare som inte mördar sina flickvänner..självfallet är felet bara hans i första hand, då han begick brottet, men det vi diskuterar är vart denna handling bottnar..
Hur en ung kille kunde göra detta? Då hans barndom antagligen byggt grunden till den person han är idag, så har väl en bristfällig uppfostran bidragit till händelsen.. eller kanske inte, men det är en åsikt, som vi har rätt att ha..precis som du har din åsikt...
menar absolut inget illa....gillar bara inte sätter du tar upp någons "svensk kunskaper" bara för han inte har samma åsikt som du. Fascist fasoner nästintill....
kram kram..

Men man vill kunna läsa en text utan att tvingas stanna upp och fundera på vad människan egentligen menar. Min läsförståelse är det då inga problem med, men däremot har jag problem med folk som har sned attityd och fördomar.

Jag förstår inte hur man kan sitta och skriva en massa skit om en mamma som ja, har många barn, men som samtidigt mår väldigt dåligt?! Klart att ens uppväxt sätter spår, men bara för att jag var "mobbad" på mellan- och högstadiet så innebär inte det att jag går och skjuter ner folk. Så vitt jag vet så är Ns syskon väldigt normala och går inte runt med mordtankar i huvudet, tvärtom. Sen snackas det en del om Ns pappa, som barnen ofta besöker och som de fortfarande har sina saker hos. Så utkastade är de knappast.. vart det nu var jag läste den spekulationen.
Citera
2008-10-07, 16:06
Medlem
Bara ett exempel, lite off topic - lite on topic

Mina föräldrar levde på gränsen varje månad. Farsan söp och hade skitdålig lön, morsan slet och jobbade över och fick precis ihop till villan vi bodde i, naturligtvis i den fina delen av stan. När väl lönen kom så hade familjen totalt 16.000kr efter skatt att spendera.

Detta var 1993 ungefär och då var räntan drygt 13% om jag inte minns fel. Huset kostade således c:a 15.000kr i månaden. Sedan tilkom mat, den fattiga bilens bensin, kläder osv...

Naturligtvis hade mina föräldrar knappt råd att skita rent ut sagt, men farsan hade tydligen råd att supa. Vi barn (2st) hade knappt råd att få kläder eller leksaker, ofta fick vi lite saker på julafton och kanske nångång om pappa jobbat in lite extra osv... Detta var ohållbart i längden!

Det finns TVÅ sätt mig veterligen att hantera en sådan här situation på. Det ena är att bygga väderkvarn och utnyttja att allt är skit för att ta sig ur det och bli bra själv. Eller bygga vindskydd och försöka överleva natten och lida.

Det senare exemplet leder oftast till att man blir likadan själv. Man följer sina föräldrars mönster, kanske börjar supa till lite osv. osv.

Till slut kom bomben. När mina föräldrar skilde sig när jag var 17 år så förändrades mitt liv totalt. Nu spelade ingenting roll längre... helt plötsligt var det intressant att prova droger som en kompis hela tiden tjatade om, man kanske skulle börja träna och ta det där "anabolat" som alla fräcka killlar snackade om ? Osv. osv.... "en liten skilsmässa" hade alltså satt så stora spår i mitt liv att jag började dala utför. Jag var ju en helt vanlig kille, som hade lite halvsvårt pga. ekonomiska problem ?

Till slut träffade mamma en ny man och pappa träffade en ny kvinna. Plötsligt mådde både mamma och pappa bra, vilket dom inte hade gjort på typ 15-20 år. När dom började må bra och jag till slut förstod det så började jag med må bättre... men det tog ett tag.

Idag har jag kommit ur träsket, har ett jättebra jobb, 2 glada föräldrar, en glad syster som pluggar på universitetet och en jättefin flickvän som också ska läsa på universitetet. Jag bestämde mig ganska tidigt för att "jag ska aldrig bli som mina föräldrar".

Jag var bra nära att gå samma väg... men jag styrde om i tid.

Tänk på det allihopa... om du är påväg åt fel håll så märker du det inte alltid själv, men dina "gamla vänner" gör det, dvs dom du troligtvis inte träffar längre. Ta tag i ditt liv så tidigt du kan. Lever du odrägligt, flytta för guds skull bort ifrån eländet. Ingen i sverige kan säga "men jag har inte råd att flytta hemifrån, då får jag bo på gatan" för det stämmer inte.

Alla barn i sverige som har problem hemma kan få sin rätt provad hos Socialen. Är man äldre än så får man också hjälp via socialien i from utav socialbidrag/bostadsbidrag osv.

Summa:

OM dessa personer vi pratar om i denna tråden hade insett detta själva - eller fått hjälp av tidigare vänner/nya vänner så hade detta kanske inte hänt. En förälder är INTE mer människa än du själv. En förälder är INTE alltid smartare än du själv. I vissa fall är det tvärtom, DU är smartare. "Den starke överlever" - visst är det så. Men den svage personen följer strömmer.

Lita på dig själv, sikta på en annan framtid än dina föräldrars om du känner igen dig själv i texten - eller N's liv. ALLAs liv kan räddas!!!
Citera
2008-10-07, 16:11
Medlem
hallon1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marig
Men man vill kunna läsa en text utan att tvingas stanna upp och fundera på vad människan egentligen menar. Min läsförståelse är det då inga problem med, men däremot har jag problem med folk som har sned attityd och fördomar.

Jag förstår inte hur man kan sitta och skriva en massa skit om en mamma som ja, har många barn, men som samtidigt mår väldigt dåligt?! Klart att ens uppväxt sätter spår, men bara för att jag var "mobbad" på mellan- och högstadiet så innebär inte det att jag går och skjuter ner folk. Så vitt jag vet så är Ns syskon väldigt normala och går inte runt med mordtankar i huvudet, tvärtom. Sen snackas det en del om Ns pappa, som barnen ofta besöker och som de fortfarande har sina saker hos. Så utkastade är de knappast.. vart det nu var jag läste den spekulationen.

Jag trodde du ville sätta stopp för spekulationerna här om mördarens familj, och istället har du verkligen lyckats lägga ny ved på den brasan...
För övrigt har du ju inte en aning om vad för slags tankar som rör sig i andra människors huvuden. Det vet nämligen ingen, inte ens en psykolog. Det vet ju alla.
Citera
2008-10-07, 17:02
Medlem
Förklara sanningen om hela familjen

Citat:

Sned attityd är det inte hela sanningen förklara gärna allting men undanhåll inget.Hon mår säkert dåligt det förbättrar väl fan inte situationen?För hur tror du Nathalies föräldrar mår bättre /sämre inte mammans fel enbart fast en liten del av detta bottnar nog i att inte hon varit den ambitiösa mamman som arbetat som haft färre barn så alla kunnat fått uppmärksamheten/kärleken/tiden eller dom ekonomiska dörutsättningarna just pga lathet. Vad är det du som känt den familjen som gjort att hon inte har arbetat eller stannat upp i barntillverkningen om det inte är sant som någon skrev ang barntillverkandet pga barnbidrag alt bidragsparasitandet
Hur kunde den kärringen inte styra bort grabben från att umgås med sina nazikompisar med snevridna uppfattningar med all tid hemma vi skattebetalare gett henne där hemma ? Är det inte det killarna har mest ont av invandrare som kommer hit för att leva på bidrag eller ta deras svenska tjejer
Men för han själv är allting ok som växt upp med en mamma förmodligen tagit emot värre normer än vad de flesta invandrarna lyckats med Sedan om de nu ah-wannabesen har ont av att alla blattarna tagit dom svenska brudarna blir det inte dubbelt om killarna fortsätter att umgås med honom sen som tagit ett liv från en då ?
Senast redigerad av Danneboras 2008-10-07 kl. 17:27.
Citera
2008-10-07, 18:26
Medlem
Citat:
Sned attityd är det inte hela sanningen förklara gärna allting men undanhåll inget.Hon mår säkert dåligt det förbättrar väl fan inte situationen?För hur tror du Nathalies föräldrar mår bättre /sämre inte mammans fel enbart fast en liten del av detta bottnar nog i att inte hon varit den ambitiösa mamman som arbetat som haft färre barn så alla kunnat fått uppmärksamheten/kärleken/tiden eller dom ekonomiska dörutsättningarna just pga lathet. Vad är det du som känt den familjen som gjort att hon inte har arbetat eller stannat upp i barntillverkningen om det inte är sant som någon skrev ang barntillverkandet pga barnbidrag alt bidragsparasitandet
Hur kunde den kärringen inte styra bort grabben från att umgås med sina nazikompisar med snevridna uppfattningar med all tid hemma vi skattebetalare gett henne där hemma ? Är det inte det killarna har mest ont av invandrare som kommer hit för att leva på bidrag eller ta deras svenska tjejer
Men för han själv är allting ok som växt upp med en mamma förmodligen tagit emot värre normer än vad de flesta invandrarna lyckats med Sedan om de nu ah-wannabesen har ont av att alla blattarna tagit dom svenska brudarna blir det inte dubbelt om killarna fortsätter att umgås med honom sen som tagit ett liv från en då ?

Ja, ni har inte en aning om av som sagt i deras hem och vad som egentligen hänt under deras uppväxt. Det jag skulle vilja be er är att sluta skriva att hon är en kärring, att hon är lösaktig, gapig och en dålig mamma (nu vet jag inte ifall ni skrivit det, men ni tänker det säkerligen). Lämna henne och resten av familjen ifred och tala om de som är huvudpersonerna i fallet, dvs offret och gärningsmannen. Det är väl ändå inte svårare än så, eller?!
Citera
2008-10-07, 18:32
Medlem
Citat:
Ja, ni har inte en aning om av som sagt i deras hem och vad som egentligen hänt under deras uppväxt. Det jag skulle vilja be er är att sluta skriva att hon är en kärring, att hon är lösaktig, gapig och en dålig mamma (nu vet jag inte ifall ni skrivit det, men ni tänker det säkerligen). Lämna henne och resten av familjen ifred och tala om de som är huvudpersonerna i fallet, dvs offret och gärningsmannen. Det är väl ändå inte svårare än så, eller?!

Du har ju aningar eller vetskap så berätta du Det finns ju lite att berätta eller hur fast jag tror att du bekräftar detta för alla som tvivlat nu genom att tiga
Citera
2008-10-07, 18:35
Medlem
Citat:
Du har ju aningar eller vetskap så berätta du Det finns ju lite att berätta eller hur fast jag tror att du bekräftar detta för alla som tvivlat nu genom att tiga

Vad ska jag säga? att deras mamma älskar sina barn och att hon mängder av gånger har visat foton på dem som små? att hon skrattar då hon berättar minnen? Det finns ingenting rörande fallet Nathalie att berätta, absolut ingenting. Hade det funnits det, hade jag då ens orkat bry mig? Ytterst tveksamt.
Citera
2008-10-07, 18:37
Medlem
hallon1s avatar
Citat:
Jag har inte sagt något som skadar familjen överhuvudtaget. Jag har inte sagt något som är "nytt" eller som går att få till nya saker. Det enda jag säger är att jag inte förstår vad familjen och deras ekonomi har med saken att göra då jag (och många andra som känner delar eller hela familjen inte kan förstå vad som har hänt). Hade jag förstått vad som rörde sig i N huvud så hade jag gått över eld för att förhindra vad som hände, men det gör jag ju självklart inte. Det är klart att man som närstående blir upprörd, det blir väl alla som bryr sig, det är väl ingen här som förstår vad JAG känner och andra som känner familjen och vet vad som händer med dem. Jag hade kunnat besvara mycket av det som diskuteras här men det enda jag ville var att säga att lämna familjen ifred.. få folk att inte diskutera skit. Men det funkar tydligen inte så och det finns de som vill provocera. Jag är väl alldeles för dum (och aningen förvirrad av alla händelser) att förstå det

Du vill väl och verkar inte alls dum. Fast den enda fungerande strategin att få spekulationerna att klinga av kanske helt enkelt är att tiga still och inte bidra med minsta lilla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in