2008-10-01, 15:18
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Mord är det väl om han har planerat att ta livet av henne. Dråp om han gjorde det tex under ett bråk, oplanerat.
Det är en svårutrotad missuppfattning, men så är det inte. Mord är helt enkelt ett grövre brott än dråp. Det vore mer pedagogiskt om mord kallades för "grovt dråp". Planering är en bland flera faktorer som man väger in när man bedömer brottets grovhet. Det är t ex inte alls säkert att "moramördaren" CF hade planerat att mörda Rosie innan. Men det sätt som dådet gick till på, gjorde likafult klart, inte bara att det var fråga om mord, utan också att straffvärdet var livstids fängelse. (Att CF inte fick det berodde på att han var för ung för att kunna få det.)
Citera
2008-10-01, 15:20
Medlem
Gippans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cynthia
http://www.gt.se/nyheter/1.1318346/lindstrom-hon-var-den-enda-som-sag-21-aringen-i-ogonen

Kunde PV verkligen baxa runt kroppen själv? Från lägenheten och lyfta in den i bilen.

Om han nu var ensam, varför denna totala sekretess kring allt?

Dessutom, att någon annan skulle ha stannat en bil som är samma som PV's mellan fyndplatsen och mordplatsen och gräla. Hur sannolikt är det att någon annan är ute en sådan här morgon och stannar på en grusväg? Kan det ha varit medhjälperskan (flytthjälpen) som grälade på PV för vad han hade gjort?

Det är jag övertygad om att han kunde klarat, hon kan väl inte vägt mer än ca 60? Han var dessutom rätt välbyggd.
Citera
2008-10-01, 15:23
Medlem
ParvixIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cynthia
Kunde PV verkligen baxa runt kroppen själv? Från lägenheten och lyfta in den i bilen.

Hon vägde 60-65 kilo enligt de första efterlysningarna. Även om man är vältränad är det en del att släpa på, i synnerhet om man ska en bit och inte gärna vågar bära henne över axlarna.

(Dock säger samma efterlysningar att hon var 1.65, fast mamman säger att hon var lång i en av intervjuerna.)
Citera
2008-10-01, 15:25
Medlem
Gippans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParvixII
Hon vägde 60-65 kilo enligt de första efterlysningarna. Även om man är vältränad är det en del att släpa på, i synnerhet om man ska en bit och inte gärna vågar bära henne över axlarna.

(Dock säger samma efterlysningar att hon var 1.65, fast mamman säger att hon var lång i en av intervjuerna.)

Nu spekulerar jag bara men borde han inte haft en hel del adrenalin i kroppen efter att ha mördat henne, ofrivilligt eller inte, det kan ju påverkat lite? När man får sån adrenalinrusning i kroppen känns det som man kan flytta berg
Citera
2008-10-01, 15:37
Medlem
cynthias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gippan
Nu spekulerar jag bara men borde han inte haft en hel del adrenalin i kroppen efter att ha mördat henne, ofrivilligt eller inte, det kan ju påverkat lite? När man får sån adrenalinrusning i kroppen känns det som man kan flytta berg
Det enda än så länge som är känt är att duschdraperiet saknas. Även om man lindar in kroppen i det, så är det otympligt att lyfta/bära runt en kropp. Duschdraperier i plast har också en förmåga att vara ganska hala. Att han har kunnat släpa kroppen i trapphuset utan att det har hörts, är det troligt? Även om de andra i huset sover, så borde det väl ha hörts i ett gammalt trähus? Samtidigt som han bär paketet, ska han kunna stänga/låsa lägenhetsdörren och öppna ytterporten.

Troligen har han inte haft tid att flytta kroppen förrän sent på natten, efter det att han och NJs mamma har kört runt och letat efter henne.
Citera
2008-10-01, 15:38
Medlem
jamenvaddårås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är en svårutrotad missuppfattning, men så är det inte. Mord är helt enkelt ett grövre brott än dråp. Det vore mer pedagogiskt om mord kallades för "grovt dråp". Planering är en bland flera faktorer som man väger in när man bedömer brottets grovhet. Det är t ex inte alls säkert att "moramördaren" CF hade planerat att mörda Rosie innan. Men det sätt som dådet gick till på, gjorde likafult klart, inte bara att det var fråga om mord, utan också att straffvärdet var livstids fängelse. (Att CF inte fick det berodde på att han var för ung för att kunna få det.)

Så då kan han alltså ha tagit livet av henne oplanerat, men ha gjort det på ett så grovt sätt att det ändå kallas mord?

Man undrar hur han har gjort det eftersom det inte finns några blodspår? Strypt henne med duschdraperiet?
Citera
2008-10-01, 15:48
Bannlyst
Tror inte han hade planerat att döda henne, en olycks händelse. Han kommer åka dit för dråp och inget annat, kommer släppas runt 5 år om han sköter sig där inne. har han tur så hamnar han på spyk kliniken istället. vad dom kommer granska ifallet är varöfr han var så kall att han grävde ner henne efter han råkat döda henne och höll tyst om det. Detta är avgörandet i fallet. Han har ingen kriminell bakgrund och var endast 20år när det inträffade, DRÅP är det ända jag kan tänka mig.

Sen lider jag med NJs familj, tänk hennes lilla syster endast 11år, fyfan, hon kommer ta det väldigt hårt framöver att hennes syster blev dödad av hennes egen kille.
Citera
2008-10-01, 16:08
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gippan
Det är utan tvekan så som du skriver. Detta var garanterat en stressad situation som fick adrenalinet att pumpa för högtyck. Då är 65 kg ingenting för en frisk människa. Fysiskt frisk ska tilläggas. Gm:s psyke kan ju diskuteras däremot.
Citera
2008-10-01, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DVB
Tror inte han hade planerat att döda henne, en olycks händelse. Han kommer åka dit för dråp och inget annat, kommer släppas runt 5 år om han sköter sig där inne. har han tur så hamnar han på spyk kliniken istället. vad dom kommer granska ifallet är varöfr han var så kall att han grävde ner henne efter han råkat döda henne och höll tyst om det. Detta är avgörandet i fallet. Han har ingen kriminell bakgrund och var endast 20år när det inträffade, DRÅP är det ända jag kan tänka mig.

Sen lider jag med NJs familj, tänk hennes lilla syster endast 11år, fyfan, hon kommer ta det väldigt hårt framöver att hennes syster blev dödad av hennes egen kille.

Jag tror inte alls att han kommer undan med dråp. I och med att han gömde kroppen, hela tiden nekade och förde alla bakom ljuset, tror jag att brottet kommer att ses som mord.
Hade han däremot panikslaget ringt 112 och försökt göra allt för att hon skulle överleva tror jag att det skulle bli dråp.
Jag hoppas det i alla fall.
Citera
2008-10-01, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DVB

I Sverige så sitter du 2 / 3 av ditt straff så om killen nu blir dömd till låt oss säga 7.5 lär du se honom på gatan om 5 år han blir också tilldelad straffrabatt på grund av sin låga ålder 18 men inte 21 säg 10 i vanliga fall kan mycket väl bli 7.5 nu men om nathalie har släktingar / anhöriga som inte kan smälta det niklas gjort utan att ge tillbaka lär straffet bli något helt annat
Citera
2008-10-01, 16:46
Medlem
Miss Blues avatar
Skillnad mellan mord och dråp

Dråp är ett mord som på grund av omständigheterna anses mindre grovt. Ett exempel kan vara att någon av barmhärtighet dödar en svårt sjuk. Däremot är det ingen skillnad mellan mord och dråp när det gäller att gärningsmannen måste ha uppsåt att döda.

Det finns tre typer av uppsåt, med olika grad av avsikt med dödandet. Vid direkt uppsåt är dödandet själva syftet, vid indirekt uppsåt är gärningsmannen ute efter något annat men vet att offret kommer att dö som en bieffekt. Vid eventuellt uppsåt vet gärningsmannen inte om offret kommer att dö, men är medveten om att det kanske blir så att offret dör, och han skulle handla likadant även om han var säker på att offret skulle dö. Både mord och dråp kräver någon av de tre uppsåtsformerna.

Om någon dödar genom ren oaktsamhet, t.ex. är vårdslös med maskiner eller med bil kör över en fotgängare som han inte såg, är det inte mord eller dråp. Då har man gjort sig skyldig till vållande till annans död, som inte kräver uppsåt att döda, det räcker med att man orsakade döden genom oaktsamhet
Citera
2008-10-01, 16:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Danneboras
I Sverige så sitter du 2 / 3 av ditt straff så om killen nu blir dömd till låt oss säga 7.5 lär du se honom på gatan om 5 år han blir också tilldelad straffrabatt på grund av sin låga ålder 18 men inte 21 säg 10 i vanliga fall kan mycket väl bli 7.5 nu men om nathalie har släktingar / anhöriga som inte kan smälta det niklas gjort utan att ge tillbaka lär straffet bli något helt annat

Åker han in för MORD, men tror knappast detta! så kommer han åka in lång tid och då tror jag inte han kommer palla med trycket, anntingen, självmord eller kommer någon göra jobbet för han. Nu vet jag inte vem grabben är, hur han var men som det sägs i tidningar och här inne så var han en skötsam kille, lugn, inget kriminellt förflutet så lär detta drabba honom där inne.

men på andra sidan var han iskall, kriminell, osv så lär han förändras där inne och anntingen sjunker han ihop även då men kan bli ännu värre då han kanske blir vän med många tungt kriminella då han kommer hamna bland mördare, grov narkota, sjuka bankrånare m.m så lär han gå i deras fotspår. Hans liv är fucked up redan nu.

vad hans familj borde tänka på är att fixa en advokat som lär förkorta straffet exp. Silbersy, Althin om han fortfarande har hand om fall. Så lär dessa advokater mildra straffet rejällt åt han t.o.m. i bästa fall kommer han hamna på psyk klinik istället för finkan. Men händer detta så lär NJs familj kollapsa ihop totalt, råder ingen tvivel alls.

Jag själv vill att han ska åka dit för mord fast att han inte ville det men har man gått så långt att man gräver ner sin flickvän och sedan håller detta för säg själv och ljög sina svärföräldrar rakt upp i ansiktet så borde han få detta straff. Han förtjänar det.

Varför han grävde ner henne 300m från sina föräldrars hem var för att han ville prata med henne om dagarna el nätterna. Han ville va i närheten av henne för han älskade tjejen. Han tilltalade sig att han ville aldrig göra detta mot henne och att han ville hon skulle förlåta honom i sin hjärna. Just nu är han alvarligt sjuk eller så spelar han bara. men vi lär få reda på detta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in