2008-05-19, 02:48
Medlem
cynthias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daniel_andersso
Visst bör hans förehavanden under dagen kollas upp, och grannar förhöras om det varit något bråk och liknande, men jag ser det knappast som det mest troliga scenariot.
Grannarna hördes under lördagen.
Citera
2008-05-19, 02:55
Medlem
Troians avatar
Citat:
Det kan t.ex. bero på att självmordet var en ren impulshandling, hon kan ha varit i psykisk obalans och gått ut utan ytterkläder mer eller mindre förvirrad och då mycket väl gått ett tag innan hon tog sitt liv. Visst, då borde någon ha sett henne, men det kan komma fler vittnen, fallet har trots allt varit ute i media en kort tid.

Där har du en poäng. Dock finns det inte många platser ta livet av sig utan hjälpmedel (för det lär hon väl inte haft med sig om det skedde jättespontant). Möjligen fall, om det finns nåt högt berg eller så djupt inne i skogen har dålig pejl på topologin i Alingsås... Verkar hur som helst omständigt.

Citat:
Och, för att ställa en motfråga, om pojkvännen är skyldig till detta, varför hittar han på att hon tagit med sig kontanter men inte plånboken? Och dessutom gått ut utan ytterkläder? Det krävs en del fantasi för att komma på detta om det är rent påhitt. Vad har han för motiv att hitta på något som är ovanligt?

Möjlighet: Han har på torsdagskvällen gjort sig av med kroppen och är i panik. Ringer utan att fundera så mycket polisen och säger att hon är "försvunnen". Vill inte göra sig av med ytterligare ting, plånbok och ytterkläder, som har med henne att göra. Därför hittar han på historien om att hon plockade kontanter ur plånboken. Kanske för att antyda att hon frivilligt lämnat lägenheten.

Men, tolka min fråga om pengar och självmord som ett diskussionsinlägg, inte debattinlägg. I de senaste tre stora krimtrådarna har det blivit snarare debatt än diskussion. Folk låser fast sig i sina teorier och vägrar ta in fakta... Det finns uppgifter som talar både mot och för självmord samt mord.
Citera
2008-05-19, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Att mörda någon är inget normalt beteende så att bedöma en mördares sannolikhet utifrån normala människors beteende i en onormal situation blir fel.

Nej, det är inget normalt beteende, men samtidigt, om han är skyldig, vad har han att vinna på att hitta på saker som verkar uppseendeväckande?

Citat:
Har det verkligen sagts hur mycket pengar hon skall ha tagit med sig?

Nej, fick intrycket att det inte var speciellt mycket. Men skulle det visa sig felaktigt skulle det öka sannolikheten för andra möjligheter, som knarkaffär eller rentav frivillgt försvinnande.

Citat:
I de flesta samhällen så finns det väldigt många vuxna människor så varför skulle det röna någon särskild uppmärksamhet menar du?

Att en vuxen människa blir mördad av en galning av t.ex. Anders Eklunds kaliber i ett samhälle utan att något sett något känns väldigt osannolikt, det var det enda jag menade med detta.
Citera
2008-05-19, 03:00
Medlem
Troians avatar
Citat:
Nej, det är inget normalt beteende, men samtidigt, om han är skyldig, vad har han att vinna på att hitta på saker som verkar uppseendeväckande?

Att lägga ut dimridåer skulle kunna vara en anledning. Han kanske tror att han kan lura polisen just genom alla dessa uppseendeväckande omständigheter.
Citera
2008-05-19, 03:03
Medlem
Citat:

En människa som mördat någon (för första gången) tänker troligtvis inte riktigt klart, historien som då lämnas till polisen är troligtvis påhittad i desperation.

Citat:
Nej, fick intrycket att det inte var speciellt mycket. Men skulle det visa sig felaktigt skulle det öka sannolikheten för andra möjligheter, som knarkaffär eller rentav frivillgt försvinnande.

Det skall i alla fall ha rört sig om sedlar så lite mer än "några tior" var det garanterat.

Knarkaffär tror jag inte på för fem öre, ej heller att hon håller sig borta utav fri vilja även om jag verkligen hoppas att det är det sistnämnda som är sanningen.

Citat:
Att en vuxen människa blir mördad av en galning av t.ex. Anders Eklunds kaliber i ett samhälle utan att något sett något känns väldigt osannolikt, det var det enda jag menade med detta.

Ja skulle hon blivit mördad på öppen gata mitt inne i centrala Alingsås och sedan även förflyttad ifrån platsen så hade säkerligen någon sett det, det håller jag med om.

Det här scenariot tror jag inte heller på för fem öre.
Citera
2008-05-19, 03:03
Medlem
Troians avatar
Finns det några uppgifter om när polisen kontaktades om hennes försvinnande?
Citera
2008-05-19, 03:08
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Hon finns även på skate.nu under nicket "korvpack", och på Helgon.net nickar hon "turd".

Senaste inloggningen på Helgon skedde 11/5-08 kl 12:04.

Och på Lunarstorm: earlytobed

Senaste inloggningar där:

Tisdag 13:e maj 21:37
Måndag 12:e maj 23:36
Fredag 9:e maj 19:17
Torsdag 1:a maj 20:48

April
Tisdag 22:a april 18:01
Söndag 20:e april 20:46
Tisdag 15:e april 16:14
Söndag 13:e april 22:11
Måndag 7:e april 22:08
Söndag 6:e april 17:27
Citera
2008-05-19, 03:12
Medlem
Citat:
Anledningen till att hon tog med sig pengar förutsätter jag är att pengarna skulle användas till något. Vilket tyder på att det antingen finns vittnen (exempelvis butikspersonal) eller att pengarna skulle överlämnas till en person som har med försvinnandet att göra. En tredje, mindre trolig, möjlighet är att hon inte hann använda sig av pengarna innan någonting hände.

Men jag är osäker på om jag tror på att hon verkligen tog med sig pengar...

Instämmer i ditt resonemang om självmord. Finns inte mycket platser att göra det på i centrum utan att kroppen snabbt hittas.

Att hon skulle köpa droger är ju spekulationer som saknar grund.

Och varför saknar det grund. Det är väl ingen alls omöjlighet att det skulle kunna ligga till på det viset.

Du skriver antaganden hit och dit. Jag tycker dina analyser är rötna.
Senast redigerad av sexyboy87 2008-05-19 kl. 03:17.
Citera
2008-05-19, 03:16
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexyboy87
Och varför saknar det grund. Det är väl ingen alls omöjlighet att det skulle kunna ligga till på det viset.

Du skriver antaganden hit och dit. Jag tycker dina analyser är rötna.

Har jag sagt att det är omöjligt att hon höll på med droger? Nej. Det är skillnad på att "ha grund" och att "inte vara omöjligt". Det är inte omöjligt att jag imorgon på väg till jobbet blir påkörd av en lastbil, men att spekulera om det saknar grund.
Citera
2008-05-19, 03:20
Medlem
Citat:
Där har du en poäng. Dock finns det inte många platser ta livet av sig utan hjälpmedel (för det lär hon väl inte haft med sig om det skedde jättespontant). Möjligen fall, om det finns nåt högt berg eller så djupt inne i skogen har dålig pejl på topologin i Alingsås... Verkar hur som helst omständigt..

Tja, kan väl inte helt förneka att kroppen borde hittats, men det förekommer trots allt självmord där det dröjer lång tid innan kroppen hittas, och hon som bor i Allingsås bör känna till var och hur man kan göra detta.

Citat:
Möjlighet: Han har på torsdagskvällen gjort sig av med kroppen och är i panik. Ringer utan att fundera så mycket polisen och säger att hon är "försvunnen". Vill inte göra sig av med ytterligare ting, plånbok och ytterkläder, som har med henne att göra. Därför hittar han på historien om att hon plockade kontanter ur plånboken. Kanske för att antyda att hon frivilligt lämnat lägenheten...

Visst kan det vara så, men blir ändå inte övertygad. Om det är ett sätt att vilseleda tyder det på en viss klarsynthet, verkar inte som en 20-åring i total panik skulle vara så klarsynt. Dock vet vi ju inte exakt hur konversationerna mellan honom och polisen låtit, har han slingrat sig, varit osammanhängande, ändrat uppgifter m.m, så faller saken i helt annan dager.[/quote]

Citat:
Men, tolka min fråga om pengar och självmord som ett diskussionsinlägg, inte debattinlägg. I de senaste tre stora krimtrådarna har det blivit snarare debatt än diskussion. Folk låser fast sig i sina teorier och vägrar ta in fakta... Det finns uppgifter som talar både mot och för självmord samt mord.

Jo, visst är det så, självklart kan jag ha fel i mitt antagande om självmord. Någon sanning är det ingen som vet förutom en eventuell mördare eller hon själv om hon skulle vara i livet. Man kan diskutera för och emot olika teorier men givetvis inte säga att det måste vara på ett visst sätt, hade det varit självklart hade tråden givetvis inte existerat.
Citera
2008-05-19, 03:21
Medlem
Troians avatar
Finns inget anmärkningsvärt på hennes Lunar, så vitt jag kan se. Möjligen att en användare från Halmstad på tisdagen skrev i gästboken frågandes om hennes MSN, och att denna användare nu lämnat Lunarstorm. Okänt vad hon svarade på hans fråga.

Denne var medlem åtminstone sen i april förra året.

Nu sova.
Citera
2008-05-19, 03:30
Medlem
Citat:
En människa som mördat någon (för första gången) tänker troligtvis inte riktigt klart, historien som då lämnas till polisen är troligtvis påhittad i desperation.

Vilket får mig att ställa mig tveksam till om det är så. Själv kan jag inte minnas när jag senast gick ut med kontanter men utan plånbok. Möjligtvis när jag gick till glassbilen i min barndom. Skulle en person i total desperation komma på en historia som verkar totalt osannolik? Vill inte verka stöddig på något sätt, kan givetvis ha fel, men för mig verkar det orimliga i påståendet snarast tala för att det faktiskt har hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in