Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-18, 20:07
  #1
Medlem
Zonkeds avatar
När jag försöker spela upp en film i Mplayer så får jag upp ett medelande som säger
Error opening/initializing the selected video_out (-vo) device.

Efter det så kommer ljudet igång, men det kommer ingen bild..

Någon som vet vad som är fel?
Citera
2008-05-18, 20:18
  #2
Medlem
hanumans avatar
Ubunutforums är en ruskigt bra källa. Här har du en tråd där samma problem löses... Oklart om det löser ditt dilemma, dock...

http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=2840071
Citera
2008-05-18, 20:32
  #3
Medlem
Zonkeds avatar
Det fungerade .

Fast ljudet hänger inte med i hd filmer
Citera
2008-05-18, 21:06
  #4
Medlem
Om du ställde om så att mplayer använder x11 vo i stället för xv så kommer ganska mycket hacka. Jag gissar att du fick felet om video out pga du inte har xvideo konfigurerat. Testa att köra xvinfo i en terminal och se om den skriver ut massa skit. Om den bara skriver typ no adapter found så har du inte xvideo stöd och då borde du installera bättre drivrutiner för ditt grafikkort.
Citera
2008-05-19, 13:51
  #5
Medlem
Zonkeds avatar
Jag ställde om till x11..
Men sen skulle jag göra nått som någon skrev på ett annat forum
och då sket det sig totalt.
Så jag fick installera om hela ubuntu.

Men men..
Nu sitter jag här och försöker följa -> http://ubuntu-se.org/wiki/Hardvara/A...rx_drivrutiner
Men på steg 3 så får jag bara upp

Data incomplete in file /etc/X11/xorg.conf
Device section "Configured Video Device" must have a Driver line.
aticonfig: Parsing the configuration file failed.
The above error messages are reported from XFree86 and may assist you in
diagnosing the problem with your configuration input file. Try use -f option
to generate a new configuration file.

Jag har försökt att googla runt hela natten utan hittat en lösning, men det har inte gått så bra..
Har även frågat i deras forum men ingen svarar..

Jag har ett HD2600 pro kort.

Någon som kan hjälpa mig lite?
Citera
2008-05-20, 07:18
  #6
Medlem
Jag har aldrig provat ubuntu men jag ställer mig aningens skeptiskt till denna raden sudo aticonfig --initial --input=/etc/X11/xorg.conf.
Jag gissar att aticonfig bara skapar någon default config fil där du måste fylla i saker som fattas. Ditt felmeddelande tyder också på det. Ta och öppna /etc/X11/xorg.conf och se vad som saknas. Bör nog varna att xorg.conf syntaxen ser ganska krånglig ut om man inte är van vid den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback