2008-05-18, 16:46
Medlem
Läste i tråden "Vilka är Stockholms mest kriminella förorter?" och tänkte att det vore intressant med en tråd om Göteborg också. Så, finns det några Göteborgare som kan berätta lite om förorterna? Skulle vara intressant att veta vad som händer och sker.

Toskala
Citera
2008-05-18, 17:11
Medlem
Rhynns avatar
Tja,

Tynnered
Angered
Hammarkullen
Bergsjön
Biskopsgården

Har hört att det finns mycket skit i backa o tuve men är inte så insatt i det hållet. Vet mest vad som förigår i västra göteborg.
Citera
2008-05-18, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rhynn
Tja,

Tynnered
Angered
Hammarkullen
Bergsjön
Biskopsgården

Har hört att det finns mycket skit i backa o tuve men är inte så insatt i det hållet. Vet mest vad som förigår i västra göteborg.

Hjällbo?
Citera
2008-05-18, 18:53
Medlem
Under namnet Angered ingår många stadsdelar, Hammarkullen, Hjällbo, Gårdsten, Lövgärdet, Rannebergen, Angered centrum. Har säkert glömt någon.
Citera
2008-05-18, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Toskala
Läste i tråden "Vilka är Stockholms mest kriminella förorter?" och tänkte att det vore intressant med en tråd om Göteborg också. Så, finns det några Göteborgare som kan berätta lite om förorterna? Skulle vara intressant att veta vad som händer och sker.

Toskala
Beror på hur man räknar och vilken kriminalitet.
Ur en aspekt försekommer det väl grov brottslighet i områden typ Askim eller de finare delarna av staden eftersom ekonomisk brottslighet är mer än vanlig där speciellt om man räknar brottlighet i kronor, men visst kan man väl räkna blatte förorterna om man räknar i butiksrån och personrån med mobiltelefoner och ett par tior som byte.
Citera
2008-05-18, 19:35
Medlem
LikeAGloves avatar
Angered = Hammarkullen, Hjällbo, Lövgärdet, Gårdsten
Bergsjön
Kortedala

Hisingen:
Biskopsgården
Länsmansgården
Fyrklövern
Backa
Brunnsbo

Eftersom jag själv har bott i både Majorna, Bergsjön och Tuve så tycker jag inte att Tuve platsar på denna listan
Citera
2008-05-18, 19:51
Medlem
Soppas avatar
Vissa områden (som har nämnts i tråden) är väldigt överrepresenterade när man lyssnar på en scanner....
Citera
2008-05-18, 22:03
Medlem
Örgryte ?
Citera
2008-05-19, 00:40
Medlem
5starGs avatar
majorna är ju rätt unikt att det är överlag svenskt men ändå har rätt mycket ungdomsbrottslighet

sen är ju området runt wieselgrensplatsen och kville riktigt rötet. fast där är det ju mest pundade psykfall pga alla hembärgen och dylikt i närheten. när jag tänker efter så är stora delar av hisingen riktiga rövhål

sen tycker jag inte att kortedala ska vara med på listan, det är inte så farligt där (inte jämfört med grannen bergsjön iaf)
Citera
2008-05-19, 02:07
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5starG
majorna är ju rätt unikt att det är överlag svenskt men ändå har rätt mycket ungdomsbrottslighet

sen är ju området runt wieselgrensplatsen och kville riktigt rötet. fast där är det ju mest pundade psykfall pga alla hembärgen och dylikt i närheten. när jag tänker efter så är stora delar av hisingen riktiga rövhål

sen tycker jag inte att kortedala ska vara med på listan, det är inte så farligt där (inte jämfört med grannen bergsjön iaf)

Du kanske har rätt ang Kortedala men jag brukar alltid tänka Bergsjön/Kortedala som samma ställe. Enda anledningen till att jag inte tog med Majorna är för att jag inte tycker det klassas som en förort utan mer en stadsdel
Citera
2008-05-19, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tirfing1
Örgryte ?
GAIS ?
Citera
2008-05-19, 02:12
Bannlyst
Jag skulle nog säga Örgryte
Citera