2008-12-05, 00:14
Medlem
SckrevvedUps avatar
Växte upp i Bergsjön, flyttade sedan nedåt och har bott här sen dess. Nu känner jag mest till Bergsjön genom Sirius, Astronomgatan och det, och mitt intryck och min erfarenhet är det är mycket finnar där. Är själv halvfinsk och har släkt som bor där. Dagstid känns det rätt lugnt, barn som leker, dagis, förskolor osv.

Jag är dock ingen person man lägger märke till. Försöker hålla mig osynlig.

Skulle nog påstå att det är större risk för en "Svensson" att bli rånad i Centrum, runt andra långg. än vad det är i Bergsjön/Kortedala.

Gamlestan uppfattar jag som mer hotfullt, men jag gick i högstadiet där så jag känner ju till vad det finns för folk också.
Citera
2008-12-05, 00:45
Medlem
diedarlings avatar
letar just nu lägenhet i göteborg, helst de centrala delarna...
vart kan jag som ung tjej (21) känna mig hyfsat säker om kvällarna?
Citera
2008-12-05, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diedarling
letar just nu lägenhet i göteborg, helst de centrala delarna...
vart kan jag som ung tjej (21) känna mig hyfsat säker om kvällarna?

Om vi bortser från dom allra centralaste stadsdelarna där du kommer få svårt att få tag på en lägenhet skulle jag säga följande : Guldheden, Johanneberg, Kålltorp, Björkekär,Torp, Lunden;Masthugget, Gårda,Majorna, Landala,
Citera
2008-12-05, 13:50
Medlem
5starGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SckrevvedUp
Skulle nog påstå att det är större risk för en "Svensson" att bli rånad i Centrum, runt andra långg. än vad det är i Bergsjön/Kortedala.

Gamlestan uppfattar jag som mer hotfullt, men jag gick i högstadiet där så jag känner ju till vad det finns för folk också.
klart det är störst risk att rånas i centrum för där är ju mest folk, det som är mer intressant är ju vilka stadsdelarna rånarna kommer ifrån. och dessutom brukar ju inte folk råna i sin egen stadsdel för då blir det snart välkänt av de andra invånarna

i gamlestan ligger ju en hel del alkiskrogar och säkert ett gäng svartklubbar också kan jag tänka mig. har dock inte riktigt koll vad det är för folk som bor där men du som är från dom trakterna kanske har lite bättre koll? har fått uppfattningen av att det är inte så många barnfamiljer utan ganska många unga människor och en något högre kvot av alkisar/pundare än "bättre" stadsdelar
Citera
2008-12-06, 15:47
Medlem
Valpens avatar
hur är majorna?
Citera
2008-12-06, 15:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen
hur är majorna?
Mindre rån men mer knark skulle jag tro. Finns ett gäng som kallas för "Majornabarnen" som brukar sitta utanför Willys och vara busiga, men ibland händer värre saker typ knivattacker.

Edit: Lär iofs vara en hel del knark i nordöst också. Bara mina fördomar mot svenskar/invandrare som kommer fram här..
Citera
2008-12-06, 17:06
Medlem
imoncracks avatar
Tycker Tynnered är ett lugnt ställe. Är där ofta både på dagen och kvällen så jag vet hur det är. Brukar ta spårvagnen vid briljant och går under tunneln, men har aldrig stött på några hotfulla somalier :P Tar också buss 50 vid smyckegatan. Frölunda torg är hell creepy, undviker det stället på kvällarna.
Citera
2008-12-06, 21:02
Medlem
Citat:
själv bor jag i kålltorp och jag har hört från folk som är uppväxta där plus att jag märkt av klimatet av att många tyngre snubbar som vill hålla låg profil som bor runt 416 området...nån som mer hört eller vte nåt??

smarta killar.
Citera
2008-12-07, 18:46
Medlem
5starGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imoncrack
Tycker Tynnered är ett lugnt ställe. Är där ofta både på dagen och kvällen så jag vet hur det är. Brukar ta spårvagnen vid briljant och går under tunneln, men har aldrig stött på några hotfulla somalier :P Tar också buss 50 vid smyckegatan. Frölunda torg är hell creepy, undviker det stället på kvällarna.
de som gör frölunda torg osäkert nattetid är ju oftast de från tynnered, åtminstone om man snackar om ungdomsgäng. dock är själva tynnered rätt okej tycker jag, de kriminella gängen verkar inte ha fått nåt fotfäste där. ända skottlossningen i frölunda/tynnered-området nånsin som jag kan komma ihåg var när några snoppskallar från angered sköt med uzi på en spårvagn
Citera
2008-12-07, 20:14
Medlem
imoncracks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5starG
de som gör frölunda torg osäkert nattetid är ju oftast de från tynnered, åtminstone om man snackar om ungdomsgäng. dock är själva tynnered rätt okej tycker jag, de kriminella gängen verkar inte ha fått nåt fotfäste där. ända skottlossningen i frölunda/tynnered-området nånsin som jag kan komma ihåg var när några snoppskallar från angered sköt med uzi på en spårvagn

Men jag brukar inte känna mig osäker pågrund av ungdomsgängen, utan alkoholisterna och diverse pundare. I mean, ungdomsgängen är ba lite jobbiga eftersom de alltid ska stöta på en. lol

Visste inte att det vart någon skottlossning i tynnered. Haha. Fast allt det där med hur man ser på olika stadsdelar som hotfulla eller kriminella beror nog på kön och etnicitet, helt seriöst. Jag känner mig otrygg i biskop iaf. Creepy as hell
Citera
2008-12-09, 16:46
Medlem
pirogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macki_414
Majorna kidzen ær ju dock definitivt galnast i hela Gøteborg. Driver runt ett alkoliserat/nerpundat gæng på 30-40 småkids och plockar alla som sæger ett ljud.. Passa er før området runt Mariaplan på nætterna. Mycket rån och många blir misshandlade nattetid dær!

Är du seriös? Tror knappast ungarna i majorna är mer kriminella än ungarna vid frölunda torg samt biskop/bergsjön.
Citera
2008-12-10, 13:05
Medlem
ElakPistols avatar
Vad tror ni kunniga om Lindholmen, då? Det är ju visserligen på Hisingen men jag har ändå fått känslan av att det är lite lugnare där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in