2008-05-18, 11:50
Medlem
corals avatar
Hej, sitter just nu och gr ett nytt projekt i Logic men behver trots alla nya hftiga samplebaserade instrument finna en gammal hederlig Midi Slap Bass (s som Cubase producerade den med ett Rolandkort runt 1999). Det ska allts lta som en vanlig MIDIfil spelas upp. Har nnu inte funnit en applikation fr att terskapa detta utan att skaffa Cubase, men fr att gra ngot som datorns ljudkort / mjukvara (quicktime) redan klarar av vill jag inte skaffa Cubase. Finns det inget ltt program som bara ser till lsa MIDIbanken p datorn och spela upp SLAP BASS?

Ja, jag r fullt medveten om att MIDI protokollet i sig bara r signaler som talar om anslagsstyrka, tangent och liknande, men det jag sker hr r ljudet som benmndes med ordet "MIDI" under 90talet.

Har kikat lite p Aurdour, men eftersom deras nativeklient fr OSX r lngt ifrn klar r jag osker om om den klarar av att generera dom ljud jag sker.

Ni kanske undrar: "Varfr snt ljud?". Jovisst, det var dligt nr det kom och lter fortfarande dligt. Men det r precis det som r saken, uppsttningen jag gr krver att det lter som det vore producerat i en billig hemmastudio p 90talet med endast en midiklaviatur . SLAP-BASSEN r ondligt viktig.
Senast redigerad av coral 2008-05-18 kl. 11:54.
Citera
2008-05-18, 12:11
Medlem
Misters avatar
Spela upp det i windows media player p nn dator med billigt ljudkort.
Citera
2008-05-18, 12:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av coral
Hej, sitter just nu och gr ett nytt projekt i Logic men behver trots alla nya hftiga samplebaserade instrument finna en gammal hederlig Midi Slap Bass (s som Cubase producerade den med ett Rolandkort runt 1999). Det ska allts lta som en vanlig MIDIfil spelas upp. Har nnu inte funnit en applikation fr att terskapa detta utan att skaffa Cubase, men fr att gra ngot som datorns ljudkort / mjukvara (quicktime) redan klarar av vill jag inte skaffa Cubase. Finns det inget ltt program som bara ser till lsa MIDIbanken p datorn och spela upp SLAP BASS?

Ja, jag r fullt medveten om att MIDI protokollet i sig bara r signaler som talar om anslagsstyrka, tangent och liknande, men det jag sker hr r ljudet som benmndes med ordet "MIDI" under 90talet.

Har kikat lite p Aurdour, men eftersom deras nativeklient fr OSX r lngt ifrn klar r jag osker om om den klarar av att generera dom ljud jag sker.

Ni kanske undrar: "Varfr snt ljud?". Jovisst, det var dligt nr det kom och lter fortfarande dligt. Men det r precis det som r saken, uppsttningen jag gr krver att det lter som det vore producerat i en billig hemmastudio p 90talet med endast en midiklaviatur . SLAP-BASSEN r ondligt viktig.

Rolands MIDI-slapbas frn junosynthen. Fan vad nostalgisk jag blir.
Det finns ju buntar med Roland emulatorer som kommer presetade med ljudet. Borde finnas ngon gratis p ntet. Googlen och I skolen finnen.
Om det bara r sjlva ljudet du sker p en MP3:a eller ngot s borde det ocks g att f tag i.
Om jag har missfrsttt dig s skriv ska jag se om jag inte kan hjlpa dig... Tittar bort mot mina gamla rolandar...
Citera
2008-05-18, 12:36
Medlem
corals avatar
Just nu har jag allts bara en dator men vill Emulera det gamla fina slapbass ljudet.

Drav frlitar jag mig p datorns mjuvkarusynth

Har Reason, Logic och Live med riktiga licenser och dom flesta addins pack man behver fr att gra serist arbete. S ge mig frslag hur jag ska terskapa ljudet, satt och pillade med Operator i Live precis men kom inte ens nra
Citera
2008-05-18, 13:00
Medlem
siarens avatar
Det kanske fungerar att spela med ett liknande instrument i logic -> exportera som midi -> ppna i quicktime och hoppas att du fr ljudet du vill ha ->spara som .wav i QT..?

Jag har inte mjlighet att testa nu.
Citera
2008-05-18, 13:15
Medlem
corals avatar
Kanske, men det blir en jvligt jobbig vg. Finns det verkligen ingen billig enkel Sequencer med midistd som kan anvnda General Midi till Mac. Till Linux finns ju Rosegarden!
Citera
2008-05-18, 15:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av coral
Kanske, men det blir en jvligt jobbig vg. Finns det verkligen ingen billig enkel Sequencer med midistd som kan anvnda General Midi till Mac. Till Linux finns ju Rosegarden!

Det finns massor av sdana, googlen och I skolen finna!

Vad har du fr format p programmen, dvs vilka ljudformat klarar du?
Fr det r fortfarande sjlva Roland Slapbas 1 - 3 ljuden du vill ha och inte ngon antik midi-funktion?
Citera
2008-05-18, 15:34
Medlem
corals avatar
Jag har googlat men vet fan knappt vad jag ska googla efter, ge mig konkreta skord eller hjlp mig med lnkar

Ja, precis dom fina gamla ljuden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in