• 1
  • 2
2008-05-18, 10:54
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Min hund har i ngra veckor ibland ftt kortare perioder d hon har brjat andas riktigt konstigt. Bsta sttet att frklara det r som att hon pressar ut luften genom nosen upprepade gnger vldigt tungt, som att hon suckar hrt. Efter ngon minut r det ver och hon verkar inte m dligt ver det.

Men vad r det fr ngonting? Kan det bli vrre?
Citera
2008-05-18, 11:04
Bannlyst
Sjukt hnder min ldre hund emellant, jag misstnker noskvalster.
Citera
2008-05-18, 11:04
Medlem
Mondobabys avatar
Noskvalster kanske?
Eller sker det under vren kan din hund vara pollenallegriker.

Sk hos vetrinren i vilket fall som helst fr att f en diagnos.
Citera
2008-05-18, 11:44
Medlem
Noskvalster brukar vl vara indragning av luft?
Citera
2008-05-18, 11:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Baluch
Noskvalster brukar vl vara indragning av luft?

Om du har ngot i din nsa du vill ha ut - drar du IN luft d? Det r frgan jag stller mig nr jag frsker lista ut hur du tnker.
Citera
2008-05-18, 12:37
Medlem
Nahibos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Min hund har i ngra veckor ibland ftt kortare perioder d hon har brjat andas riktigt konstigt. Bsta sttet att frklara det r som att hon pressar ut luften genom nosen upprepade gnger vldigt tungt, som att hon suckar hrt. Efter ngon minut r det ver och hon verkar inte m dligt ver det.

Men vad r det fr ngonting? Kan det bli vrre?

morsans hund betedde sig exakt likadant och d var det noskvalster
Citera
2008-05-18, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danny Younghill
Om du har ngot i din nsa du vill ha ut - drar du IN luft d? Det r frgan jag stller mig nr jag frsker lista ut hur du tnker.
Nja. Man kan ju dra ner snoret i halsen, bakvgen. Kanske inte skulle gra det personligen, men jag har fr mig att hundar gr det. De nyser int. Eller? Har lst det och har fr mig att det lt som det nr jag hrde det senast. Rtta om jag har fel.

Nvl. Det r skert svrt att utrna om hunden drar luften utt eller int, och det r knappast intressant. Huvudsaken r att noskvalster brukar lta som grymtningar, s jag stter en peng p att TS hund har detta.
Citera
2008-05-18, 17:50
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baluch
Nja. Man kan ju dra ner snoret i halsen, bakvgen. Kanske inte skulle gra det personligen, men jag har fr mig att hundar gr det. De nyser int. Eller? Har lst det och har fr mig att det lt som det nr jag hrde det senast. Rtta om jag har fel.
Nej, nej, hundar nyser utt.

Ja, d tippar jag p att det r noskvalster. Hur blir man av med det? Kan det bli vrre?
Citera
2008-05-18, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Nej, nej, hundar nyser utt.
I vanliga fall, ja. Jag menade nr de har noskvalster.
Citera
2008-05-18, 19:01
Medlem
Soppas avatar
Noskvalster!!!!!
Citera
2008-05-18, 20:35
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danny Younghill

Ja, det r faktiskt sant.

"Symtom
Hundar som r infekterade med noskvalster kan visa ospecifika symtom frn de vre luftvgarna ssom intvnda dragningar (reversed sneezings), nysningar, fnysningar, frsmrat luktsinne och klda i nsan."
http://www.agria.se/agria/index.nsf/...xt.nsf/id/4254
Citera
2008-05-18, 20:38
Bannlyst
Du borde nog g till veterinren Doktorn.
En hund r ju en vrderad "familjemedlem" och frtjnar god omvrdnad
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto