Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-05-18, 10:37
  #1
Medlem
Vid avinstallation i Windows raderas oftast inte vissa mappar och nycklar i registret och samlar där med skräp. Linux har inget register men lämnar det kvar något skräp vid många installationer och avinstallationer genom apt? Eftersom jag är nybörjare har jag installerat/avinstallerat många program genom Synaptic, Lägg till/ta bort i Ubuntu samt genom terminalen.

Vad är skillnaden mellan Synaptic och Lägg till/ta bort som finns under program i Ubuntu? Eller är det samma skit fast annat utseende? Vad är att föredra?

I Synaptic kan man välja om man vill göra en total borttagning (dvs även inställningsfiler) eller bara programmet. I terminalen känner jag till "sudo apt-get remove [programmet]". Är detta en total borttagning (om man jämför med Synaptic)? Hur gör man annars respektive i terminalen dvs "total borttagning" samt bara "ta bort"?
Citera
2008-05-18, 11:34
  #2
Medlem
I apt-get eller aptitude kan du använda dig av purge för att ta bort alla inställningsfiler tillsammans med programfilerna. Fungerar precis som apt-get remove.
Kod:
sudo aptitude purge *paketnamn*
sudo apt-get purge *paketnamn*

Det som kan ligga kvar på disken är mapparna i din hem-katalog som innehåller användar-specifika inställningar och lite data. Om du visar dolda filer i nautilus så hittar du katalogerna och kan ta bort dom.

.mozilla för firefox, seamonkey o.s.v.
.kde för alla kde-baserade program.
.vlc för VLC och så vidare.
Citera
2008-05-18, 12:52
  #3
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eRRor
I apt-get eller aptitude kan du använda dig av purge för att ta bort alla inställningsfiler tillsammans med programfilerna. Fungerar precis som apt-get remove.
Kod:
sudo aptitude purge *paketnamn*
sudo apt-get purge *paketnamn*