Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-05-18, 10:37
  #1
Medlem
Vid avinstallation i Windows raderas oftast inte vissa mappar och nycklar i registret och samlar där med skräp. Linux har inget register men lämnar det kvar något skräp vid många installationer och avinstallationer genom apt? Eftersom jag är nybörjare har jag installerat/avinstallerat många program genom Synaptic, Lägg till/ta bort i Ubuntu samt genom terminalen.

Vad är skillnaden mellan Synaptic och Lägg till/ta bort som finns under program i Ubuntu? Eller är det samma skit fast annat utseende? Vad är att föredra?

I Synaptic kan man välja om man vill göra en total borttagning (dvs även inställningsfiler) eller bara programmet. I terminalen känner jag till "sudo apt-get remove [programmet]". Är detta en total borttagning (om man jämför med Synaptic)? Hur gör man annars respektive i terminalen dvs "total borttagning" samt bara "ta bort"?
Citera
2008-05-18, 11:34
  #2
Medlem
I apt-get eller aptitude kan du använda dig av purge för att ta bort alla inställningsfiler tillsammans med programfilerna. Fungerar precis som apt-get remove.
Kod:
sudo aptitude purge *paketnamn*
sudo apt-get purge *paketnamn*

Det som kan ligga kvar på disken är mapparna i din hem-katalog som innehåller användar-specifika inställningar och lite data. Om du visar dolda filer i nautilus så hittar du katalogerna och kan ta bort dom.

.mozilla för firefox, seamonkey o.s.v.
.kde för alla kde-baserade program.
.vlc för VLC och så vidare.
Citera
2008-05-18, 12:52
  #3
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eRRor
I apt-get eller aptitude kan du använda dig av purge för att ta bort alla inställningsfiler tillsammans med programfilerna. Fungerar precis som apt-get remove.
Kod:
sudo aptitude purge *paketnamn*
sudo apt-get purge *paketnamn*

Det som kan ligga kvar på disken är mapparna i din hem-katalog som innehåller användar-specifika inställningar och lite data. Om du visar dolda filer i nautilus så hittar du katalogerna och kan ta bort dom.

.mozilla för firefox, seamonkey o.s.v.
.kde för alla kde-baserade program.
.vlc för VLC och så vidare.

Nja, paket som har installerats för att lösa beroenden ligger väl kvar då med.
Sjävl brukar jag köra sudo apt-get autoremove då städar den undan alla oanvända paket också, men man bör dock hålla ögonen öppna så det inte följer med nåt man vill ha kvar
Citera
2008-05-18, 13:34
  #4
Medlem
Ja om man använder apt-get, vilket Ubuntu-användare envist gör. I Debian rekommenderas aptitude som är mycket bättre på att hålla reda på dependencies.
Citera
2008-05-18, 13:49
  #5
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eRRor
Ja om man använder apt-get, vilket Ubuntu-användare envist gör. I Debian rekommenderas aptitude som är mycket bättre på att hålla reda på dependencies.
apt-get autoremove får samma resultat som att använda aptitude. Sen kan man använda deborphan för att hitta oanvända paket.

För övrigt så tar inte aptitude bort installationsfiler heller.
Citera
2008-05-18, 14:02
  #6
Medlem
krijgenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
apt-get autoremove får samma resultat som att använda aptitude. Sen kan man använda deborphan för att hitta oanvända paket.

För övrigt så tar inte aptitude bort installationsfiler heller.

autoremove finns endast i Ubuntu, inte i Debian. Så jo, det är aptitude man borde använda i Debian.
Citera
2008-05-18, 14:27
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
apt-get autoremove får samma resultat som att använda aptitude. Sen kan man använda deborphan för att hitta oanvända paket.

Men varför krångla med fler kommandon och program istället för att hålla sig till ett. Aptitude har även fler fördelar över apt.

http://www.us.debian.org/doc/FAQ/ch-...tml#s-aptitude

Citat:
För övrigt så tar inte aptitude bort installationsfiler heller.

sudo aptitude clean
klart...
Citera
2008-05-18, 15:02
  #8
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eRRor
Men varför krångla med fler kommandon och program istället för att hålla sig till ett. Aptitude har även fler fördelar över apt.

http://www.us.debian.org/doc/FAQ/ch-...tml#s-aptitude



sudo aptitude clean
klart...
Krångla med fler program? Det är väl precis vad man gör då man använder aptitude. Deborphan är bara ett program som hittar "onödiga paket", i mitt fall är dessa samma som autoremove tar bort.

Citat:
Aptitude har även fler fördelar över apt.
Som vad?
Citera
2008-05-18, 15:03
  #9
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krijgenic
autoremove finns endast i Ubuntu, inte i Debian. Så jo, det är aptitude man borde använda i Debian.
Där ser man, men jag som ubuntuanvändare ser ingen nytta med aptitude.
Citera
2008-05-18, 15:27
  #10
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
apt-get autoremove får samma resultat som att använda aptitude. Sen kan man använda deborphan för att hitta oanvända paket.

För övrigt så tar inte aptitude bort installationsfiler heller.

Är deborphan bättre än att använda autoremove eller vad är skillnaden?
Citera
2008-05-18, 16:58
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
Krångla med fler program? Det är väl precis vad man gör då man använder aptitude.

Nej, eftersom aptitude ersätter både apt-get, apt-cache och deborphan.

Det är en sån onödig diskussion eftersom aptitude är sjuk mycket smidigare än apt-get på alla sätt och vis. Enda nackdelen jag kan tänka på är att sökfunktionen är något långsamare än apt-cache.

Citat:
Som vad?

Klicka på länken jag postade förut. Eller den här: http://www.pthree.org/2007/08/12/aptitude-vs-apt-get/

Citat:
Ursprungligen postat av krijgenic
autoremove finns endast i Ubuntu, inte i Debian. Så jo, det är aptitude man borde använda i Debian.

autoremove finns i testing, men jag tror det saknas i etch(stable)
Citera
2008-05-18, 20:42
  #12
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eRRor
Nej, eftersom aptitude ersätter både apt-get, apt-cache och deborphan.

Det är en sån onödig diskussion eftersom aptitude är sjuk mycket smidigare än apt-get på alla sätt och vis. Enda nackdelen jag kan tänka på är att sökfunktionen är något långsamare än apt-cache.



Klicka på länken jag postade förut. Eller den här: http://www.pthree.org/2007/08/12/aptitude-vs-apt-get/



autoremove finns i testing, men jag tror det saknas i etch(stable)
De funktioner jag använder mig av är: apt-get och apt-cache search. Så istället för att använda dem så ska jag lära mig aptitude eftersom det är såååååå mycket smidigare än att behöva hålla reda på två andra kommandon. Jag är inte övertygad. Ett curses interface gör mig ingen nytta då jag tycker bättre om Adept eller Synaptic. deborphan gör då jag har testat ingen nytta alls då det antingen tycker att hälften av alla paket är överflödiga eller färre än vad autoremove tar bort.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback