• 1
  • 2
2008-05-17, 21:51
Medlem
Bjurnes avatar
Greetings!

Köpte mig en Canon EOS 400D igår, har ingen direkt erfarenhet utav systemkameror sedan tidigare så jag tänkte att jag kunde använda mig utav denna för att lära mig.

Nu till problemet, jag köpte ett 4GIG minneskort till kameran och satte in det. Efter att ha nötat fram 120 naturbilder så var det dags att granska bilderna. Knappen under kortet tröck jag ner (som man ska göra för att få upp kortet) men kortet ploppade icke upp, knappen la sig jämnsides med "chassit". Det går alltså inte att trycka ner den och minneskortet är helt åt bubblan omöjligt att rubba.

Det verkade som ifall knappen stack upp löst eller något.

Någon som har vart med om samma sak?

*Räknar med att bli dumförklarad*

EDIT: Minneskortet sitter rätt innuti kameran, så jag har inte satt det fel eller annat.
Citera
2008-05-17, 22:23
Medlem
Avmontera knappen - använd lämpligt substitut för att trycka till mekanismen som släpper kortet - lämna in kameran för reparation.
Citera
2008-05-17, 22:26
Medlem
Bjurnes avatar
Testade med att trycka ner knappen med en penna, men jag ska väll inte behöva avmontera knappen. Det ska ju bara vara att trycka på den så ska kortet hoppa upp.

Funderar på att åka tillbaka med kameran imorgon och prata med dem
Citera
2008-05-17, 23:28
Medlem
Farbror Sallads avatar
Det låter som att mekanismen för knappen är kass. Kan du inte dra upp kortet om du lyckas grabba tag i det med något? Om det har fastnat så skulle det visserligen kunna vara därför knapp-mekanismen har pajjat, men då borde du ju ha känt ett rejält motstånd när du försökte trycka ner knappen.
Har du otur så har du knycklat ihop några av pinnarna som ska in i kortets hål, men å andra sidan så borde kortet inte ha funkat alls i så fall.
Kan du ta en bild av härligheten med en annan kamera kanske?
Citera
2008-05-18, 00:08
Medlem
Bjurnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Sallad
Det låter som att mekanismen för knappen är kass. Kan du inte dra upp kortet om du lyckas grabba tag i det med något? Om det har fastnat så skulle det visserligen kunna vara därför knapp-mekanismen har pajjat, men då borde du ju ha känt ett rejält motstånd när du försökte trycka ner knappen.
Har du otur så har du knycklat ihop några av pinnarna som ska in i kortets hål, men å andra sidan så borde kortet inte ha funkat alls i så fall.
Kan du ta en bild av härligheten med en annan kamera kanske?

Kan tyvärr inte ta en bild just nu, släppte av kameran hos morsan så jag har den inte här atm :[

Kortet satt som berget, det var omöjligt att ta upp det. Kände inget motstånd alls när jag tröck ner knappen, pillade lite på den så åkte den ner som ifall den satt löst på någon vänster. Knäppte 120 bilder och det blir några mbit, så det skulle inte ha fått plats på det interna minnet. Så kortet fungerar.

EDIT: Kanske får lämna in kamerahelvetet ändå?
Senast redigerad av Bjurne 2008-05-18 kl. 00:12.
Citera
2008-05-18, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurne
Kan tyvärr inte ta en bild just nu, släppte av kameran hos morsan så jag har den inte här atm :[

Kortet satt som berget, det var omöjligt att ta upp det. Kände inget motstånd alls när jag tröck ner knappen, pillade lite på den så åkte den ner som ifall den satt löst på någon vänster. Knäppte 120 bilder och det blir några mbit, så det skulle inte ha fått plats på det interna minnet. Så kortet fungerar.

EDIT: Kanske får lämna in kamerahelvetet ändå?

Kameran har väl inget internt minne överhuvudtaget, bortsett från bufferten. Du måste nog lämna in kameran, iaf om du vill slippa omstädligheterna med att arbeta med en TRASIG kamera.
Citera
2008-05-18, 14:48
Medlem
Bjurnes avatar
Lämnade in kameran hos Media Markt @ Heron City. Servicepersonalen tvekade på att det var fabriksfel och började skylla på mig. Lät han ta några bilder och visade upp att allt annat på kameran fungerade felfritt. Han sade att han var tvungen att skicka iväg kameran och att det skulle ta ca 14 dagar (yay )

Nåja, hoppas att jag får tillbaka kameran som ny. Och speciellt minneskortet som sitter i.
Citera
2008-05-18, 14:55
Medlem
Max Powers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurne
Lämnade in kameran hos Media Markt @ Heron City. Servicepersonalen tvekade på att det var fabriksfel och började skylla på mig. Lät han ta några bilder och visade upp att allt annat på kameran fungerade felfritt. Han sade att han var tvungen att skicka iväg kameran och att det skulle ta ca 14 dagar (yay )

Nåja, hoppas att jag får tillbaka kameran som ny. Och speciellt minneskortet som sitter i.

Vad är det för jävla larv! Du ska fan få en ny kamera på plats eller häva köpet!
Citera
2008-05-18, 18:46
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max Power
Vad är det för jävla larv! Du ska fan få en ny kamera på plats eller häva köpet!
Snack. Kan de reparera så gör de det om de anser det bäst. Om kameran kom i 127 delar när man öppnar förpackningen så får man en ny, men en lös fjäder repareras.
Citera
2008-05-18, 20:33
Medlem
Max Powers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
Snack. Kan de reparera så gör de det om de anser det bäst. Om kameran kom i 127 delar när man öppnar förpackningen så får man en ny, men en lös fjäder repareras.

Visst kan de. De kan även hävda att det är köparens fel och dra hela skiten till rätten om köparen orkar.

Däremot byter en seriös säljare ut en produkt som visar sig vara defekt när den sålts.
Citera
2008-05-19, 16:01
Medlem
Klart du skall få en ny, du har 30 dagars öppetköp så säljaren skall ge dig en ny istället för att skicka in den för reparation
Citera
2008-05-19, 20:33
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cliosport
Klart du skall få en ny, du har 30 dagars öppetköp så säljaren skall ge dig en ny istället för att skicka in den för reparation
Öppet köp gäller ju om man vill lämna tillbaka en oanvänd vara, dvs du har ångrat ditt köp. Nu är den använd och skälet till varför TS lämnade in den var ju inte ånger, utan pga defekter - därför kommer dem att skicka den på lagning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in