2008-05-17, 19:59
Medlem
Hej!

Är det någon som kan identifiera vilket vapen som skjuts i videon?
Nej, det är inte en UZI om någon skulle få för sig det.
Följdfråga: Vad är det för ammunition? Kalibern är 9mm men formen på patronen är märklig, nästan formade som en .223.

tack för svar!

http://www.youtube.com/watch?v=Kiz9Tb_Jdxw
Citera
2008-05-17, 21:09
Medlem
Jag skulle nog gissa på att det är en CZ 25, det vill säga tjeckoslavisk och inte rysk som videon antyder. En jäkla massa av de här vapnen for till sovjets lydstater/allierade, bland annat vietnam och så vidare.

Det är jävligt lurigt att se på filmen vad det är som skjuts for patroner, men är du säker på att det är 9 mm? Sa killen i filmen att det stod på hylsorna?

CZ 25 gjordes i 7.62 och 7.65x25mm TT så det kan mycket väl vara någon av dem kalibrarna. En av anledningarna till de konstanta störningarna kan mycket väl vara att ammunition som ej är till för vapnet använts. (otillräckligt med krutgaser, även om själva patronen går in i kasseten och vapnet.) Lite som man kan ladda en makarov med en vanlig nia men man kan bara skjuta ett skott.

Så CZ 25 säger jag, även om det är svårt att säga 100. Jag gissar att vapnet kan vara ett 9mm som de försöker använda för att skjuta bort gammal 7.xx ammo med, därvid alla störningar?
Senast redigerad av goralux 2008-05-17 kl. 21:11.
Citera
2008-05-18, 03:07
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goralux
Jag skulle nog gissa på att det är en CZ 25, det vill säga tjeckoslavisk och inte rysk som videon antyder...
Jag skulle tro att du har rätt.

Citat:
En av anledningarna till de konstanta störningarna kan mycket väl vara att ammunition som ej är till för vapnet använts. (otillräckligt med krutgaser, även om själva patronen går in i kasseten och vapnet.)
Krutgaserna gör nog ingen skillnad, det där ser ut att vara en rekyldriven mekanism. Primern kan skilja mellan pistol/gevär och automatvapenammunition, t.ex. kan det vara svårt att få en helautomatisk AK47/AKM att funka med civil ammunition eftersom slagstiftet inte slår lika hårt i en helautomat som i en halvautomat. Som man ser i videon matar vapnet bra när det väl "går igång", men det klickar ibland. Det får mig att tro som du: De använder inte rätt ammunition.
Citera
2008-05-18, 09:10
Medlem
Tack för svaren!

Verkar stämma mycket bra om man googlar på CZ25.
Och nej, är inte hundra på att det var 9mm, dessa killar snackade ganska mkt strunt. Det är inte jag på filmen men jag har varit på samma ställe.
De tjänar fint på att lura turister att skjuta med skräpet, skulle tro att den klickar minst 10ggr på ett magasin för varje person. Anledningen är säkert som ni skriver fel ammo.

Ha det gott
Citera
2008-05-18, 10:41
Medlem
ztellas avatar
Citat:
En av anledningarna till de konstanta störningarna kan mycket väl vara att ammunition som ej är till för vapnet använts. (otillräckligt med krutgaser, även om själva patronen går in i kasseten och vapnet.) Lite som man kan ladda en makarov med en vanlig nia men man kan bara skjuta ett skott.

Så CZ 25 säger jag, även om det är svårt att säga 100. Jag gissar att vapnet kan vara ett 9mm som de försöker använda för att skjuta bort gammal 7.xx ammo med, därvid alla störningar?
det kan stämma. ammunitionen ser klen ut, hylsor fastnar och påminner om när man tex ska skjuta klen lerduveammunition med ett automathagel - det laddar inte om alltid eftersom slutstycket inte når ända bak så hylsan kastas ut riktigt eller fastnar.
Citera
2008-05-18, 12:18
Medlem
Konstruktionsmässigt är den där lika enkel som svenska Kpist m/45, enda skillnaden är att den har ett överhängande slutstycke (vad heter "telescopic bolt" på svenska?). Driftsäkerhet borde inte vara något problem egentligen i vapen som använder ett tungt slutstycke utan vridlås, låsrullar eller motsvarande. Det kan vara kassa magasin också, om det nu inte är ammunitionen som spökar, som påtalats.
Senast redigerad av Fennicum 2008-05-18 kl. 12:22.
Citera
2008-05-18, 19:35
Medlem
Jo, kan vara kassetproblem även. Tjeckoslovak vapen brukar ju vara jävligt pålitliga så jag lutar fortfarande på ammo problem

Läste lite en smula om CZ 25, och intressant nog så verkar det som UZI är en ripoff/inspirerad av CZ 25 vilket är lite kul.
Citera
2008-05-18, 23:14
Medlem
Grenkomp GRKs avatar
Sa 25 heter den, inte CZ 25. Däremot hette prototypen Cz (447).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in