2008-05-16, 21:10
Medlem
Jag har hört goda ord om Vista vad gäller säkerhet, att man har gjort operativsystemet mer likt UNIX och inte delar ut tillstånd för programkörningar hur som helst.

Hur säkert är Vista Home jämfört med XP?
Jag har även noterat att Vista Ultimate har någon slags "kryptering" och andra funktioner, hur viktiga är dessa för säkerheten? Bör man skaffa Ultimate istället av säkerhetsskäl?

Undrar även vilka säkerhetsprogram ni rekommenderar till Vista 32-bit? Både brandvägg och antivirus-program.
Citera
2008-05-16, 21:25
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Säkerheten är samma i alla Vista-varianterna. Att kryptera disken hjälper mer om datorn blir stulen eller något liknande. Ifall säkerheten är det viktigaste så skulle du kanske ta en titt på Vista 64 och inte home/ultimate ifall din dator kan köra det. Vad det gäller antivirus så kvittar det rätt rejält så länge du tar en av de större. Skillnaden ligger mer i vad du själv vill att AV-programmet ska göra. Att hitta virus är de i praktiken lika bra på.
Citera
2008-05-16, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Säkerheten är samma i alla Vista-varianterna. Att kryptera disken hjälper mer om datorn blir stulen eller något liknande. Ifall säkerheten är det viktigaste så skulle du kanske ta en titt på Vista 64 och inte home/ultimate ifall din dator kan köra det. Vad det gäller antivirus så kvittar det rätt rejält så länge du tar en av de större. Skillnaden ligger mer i vad du själv vill att AV-programmet ska göra. Att hitta virus är de i praktiken lika bra på.

Åhå, jag trodde det rörde sig om realtids-kryptering med den där Bitlocker-funktionen.

Vilka är säkerhetsfördelarna med 64-bitar?
Citera
2008-05-18, 12:01
Medlem
Nå, varför är Vista 64 säkrare än Vista 32? Är det för att 16-bit program inte fungerar på Vista 64, och många virus är skrivna som 16-bit program?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in