Citat:
Det är som sagt inte säkert att jag kommer att få IG för mitt projektarbete, men om jag får det ligger jag alltså fortfarande på 2400p?
Ursprungligen postat av L3o
Först, skilj på streck och IG. Streck är inte ett betyg, då räknas poängen för kursen bort, har du IG räknas poängen med.

(Sedan tentar jag upp ämnena jag fått IG i för att få grundläggande behörighet)
Jag är dock lite nyfiken på varför det är så viktigt med att ha fått ett betyg för sitt projektarbete?
Citat:
Gäller detta alltid?
kom också ihåg att när du gör en prövning är alla betygsnivåer aktuella, inte bara G.
Jag har gjort ett par prövningar och i en kurs fick jag först tala om vilket betyg jag satsade på och fick sedan göra ett prov efter det.
I andra kurser har jag dock fått göra prövningarna och sedan fått olika betyg (detta var dock muntliga prövningar).
Citat:
Menar du att jag skulle ha fixat till betygen innan 2010 eller att jag skulle ha både fixat betygen och sökt till någon högskola?
Detta kanske kan komma att ändras efter 2010 med den kommande gymnasieförändringen, där det har diskuterats att göra ett system som premierar de som ordnar grundläggande behörighet på första försöket. Men fixar du det före 2010 det är det lugnt.
Citat:
Det finns alltså ingen som helst möjlighet att läsa extra kurser för att "boosta" sitt ordinarie gymnasiebetyg?
Vad gäller dina planer för eftergymnasiala studier tror jag inte att du kan fläta samman dessa med ditt slutbetyg. Gör prövningar eller läs om kurserna på Komvux.
Utbildningen sker i och för sig via VUC, så det kan nog vara ett problem.
Citat:
Man brukar nästan alltid kunna få göra prövningarna på sin gamla gymnasieskola, men det kostar 500SEK per ämne (efter att du gått ut trean - fram till studenten är det fortfarande gratis).
Ursprungligen postat av .Sensej
Gå tillbaka till vad? Om du menar gymnasiet, kan man göra det efter man gått ut trean?
Obs. dock att prövningarna brukar hållas vid bestämda tillfällen, så chansen att få göra en prövning innan studenten är nog rätt liten om du inte lyckas förhandla fram något specialerbjudande med läraren i fråga och/eller rektorn.