2008-05-17, 22:51
  #25
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3o
Först, skilj på streck och IG. Streck är inte ett betyg, då räknas poängen för kursen bort, har du IG räknas poängen med.
Det är som sagt inte säkert att jag kommer att få IG för mitt projektarbete, men om jag får det ligger jag alltså fortfarande på 2400p?
(Sedan tentar jag upp ämnena jag fått IG i för att få grundläggande behörighet)

Jag är dock lite nyfiken på varför det är så viktigt med att ha fått ett betyg för sitt projektarbete?
Citat:
Ursprungligen postat av L3o
kom också ihåg att när du gör en prövning är alla betygsnivåer aktuella, inte bara G.
Gäller detta alltid?
Jag har gjort ett par prövningar och i en kurs fick jag först tala om vilket betyg jag satsade på och fick sedan göra ett prov efter det.
I andra kurser har jag dock fått göra prövningarna och sedan fått olika betyg (detta var dock muntliga prövningar).
Citat:
Ursprungligen postat av L3o
Detta kanske kan komma att ändras efter 2010 med den kommande gymnasieförändringen, där det har diskuterats att göra ett system som premierar de som ordnar grundläggande behörighet på första försöket. Men fixar du det före 2010 det är det lugnt.
Menar du att jag skulle ha fixat till betygen innan 2010 eller att jag skulle ha både fixat betygen och sökt till någon högskola?
Citat:
Ursprungligen postat av L3o
Vad gäller dina planer för eftergymnasiala studier tror jag inte att du kan fläta samman dessa med ditt slutbetyg. Gör prövningar eller läs om kurserna på Komvux.
Det finns alltså ingen som helst möjlighet att läsa extra kurser för att "boosta" sitt ordinarie gymnasiebetyg?
Utbildningen sker i och för sig via VUC, så det kan nog vara ett problem.
Citat:
Ursprungligen postat av .Sensej
Gå tillbaka till vad? Om du menar gymnasiet, kan man göra det efter man gått ut trean?
Man brukar nästan alltid kunna få göra prövningarna på sin gamla gymnasieskola, men det kostar 500SEK per ämne (efter att du gått ut trean - fram till studenten är det fortfarande gratis).
Obs. dock att prövningarna brukar hållas vid bestämda tillfällen, så chansen att få göra en prövning innan studenten är nog rätt liten om du inte lyckas förhandla fram något specialerbjudande med läraren i fråga och/eller rektorn.
Citera
2008-05-18, 11:04
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Det är som sagt inte säkert att jag kommer att få IG för mitt projektarbete, men om jag får det ligger jag alltså fortfarande på 2400p?
Jag har redan förklarat detta. IG är ett betyg och ger poäng för kursen. Får du IG i projektarbetet får du ändå 100p som du kan lägga till ditt betygsdokument. Får du streck får du inga poäng för kursen, det är då du hamnar på 2400p.

Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Jag är dock lite nyfiken på varför det är så viktigt med att ha fått ett betyg för sitt projektarbete?
Gäller detta alltid?
Ja. När det gällande systemet konstruerades påpekades vikten av ett examensarbete. Det bestämdes då att projektarbete 100p skall ingå i alla slutbetyg. I förslaget till den kommande gymnasieförändringen 2010 trycks det ännu mer på vikten av examensarbetet. Om den delen av förslaget går igenom kommer det krävas minst betyget godkänt på examensarbetet.

Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Jag har gjort ett par prövningar och i en kurs fick jag först tala om vilket betyg jag satsade på och fick sedan göra ett prov efter det.

I andra kurser har jag dock fått göra prövningarna och sedan fått olika betyg (detta var dock muntliga prövningar).

Det kan gå till på olika sätt, det är inte exakt reglerat hur prövningar skall gå till. Men läraren får inte lägga upp det så man endast kan uppnå G. Det här gäller fullständiga prövningar, ska du komplettera upp ett IG under gymnasietiden så beror det på hur din handlingsplan ser ut. Anta att u uppnått G i 4 kriterier och IG det femte. Då räcker det om du betar av de femte kriteriet, men vill du har mer än G så måste du pröva om de andra kriterierna också, d v s göra en mer fullständig prövning.

Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Menar du att jag skulle ha fixat till betygen innan 2010 eller att jag skulle ha både fixat betygen och sökt till någon högskola?

Här har du en länk som förklarar detta:
http://www.vhs.se/templates/Page.aspx?id=1458

Nuvarande regler
Grundläggande behörighet i urvalsgrupp BG har den som

har slutbetyg från ett nationellt program eller specialutformat program i gymnasieskolan

och

har lägst betyget Godkänd på kurser som motsvarar 90 procent av vad som krävs för ett fullständigt program

Nya behörighetsregler
Grundläggande behörighet från och med antagningen till hösten 2010 har den som

- har slutbetyg från ett fullständigt nationellt eller specialutformat program i gymnasieskolan; för de som avslutar sina gymnasiestudier 2010 eller senare ger således inte reducerat program grundläggande behörighet

och

- har lägst betyget Godkänt i minst 2250 gymnasiepoäng inklusive lägst betyget Godkänt i kärnämneskurserna svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik

De som uppfyller dessa villkor eller är behöriga i kraft av övergångsreglerna nedan kommer att konkurrera i Grupp I och / eller Grupp II från och med antagningen till höstterminen 2010.

Övergångsregler
Sökande med slutbetyg från gymnasieskolan som, innan ändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2010, uppfyller kraven på grundläggande behörighet enligt nuvarande bestämmelser ska även fortsättningsvis anses ha grundläggande behörighet
.

Om du läser under "övergångsregler" i sista stycket så ser du att om du fixar din grundläggande behörighet före 1a januari 2010 så gäller de gamla reglerna. Ordnar du till det efter det datumet måste du följa de nya reglerna.

Om jag vore dig skulle jag ordna detta före 1a jan 2010, särskilt som det ligger ett förslag ute på remiss just nu som vill skärpa de nya kraven lite till, t ex föreslås engelska steg 2 (nuvarande engelska B) som krav för högskolestudier. Men det förslaget är långt ifrån spikat, det går ut på remiss i sommar.

Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Det finns alltså ingen som helst möjlighet att läsa extra kurser för att "boosta" sitt ordinarie gymnasiebetyg?
Jag är inte så insatt i dylika utbildningar, men jag tror inte det går att göra detta. Hör med din SYV för säkerhets skull.
__________________
Senast redigerad av L3o 2008-05-18 kl. 11:08.
Citera
2008-05-19, 23:45
  #27
Medlem
Hur farligt är det med cirka 350 poäng IG om man inte tänkt plugga vidare efter skolan men därimot försöka ge sig in på arbetsmarknaden?
Citera
2008-05-19, 23:53
  #28
Medlem
brainspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpendX
Hur farligt är det med cirka 350 poäng IG om man inte tänkt plugga vidare efter skolan men därimot försöka ge sig in på arbetsmarknaden?

Alltså länge du har gymnasiekompetens. IG är ju ett betyg också. Man det ser ju klart bättre ut med allt godkänd...Du kommer inte bli en uteliggare pga av 350poäng IG.
Citera
2008-05-19, 23:57
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brainspace
Alltså länge du har gymnasiekompetens. IG är ju ett betyg också. Man det ser ju klart bättre ut med allt godkänd...Du kommer inte bli en uteliggare pga av 350poäng IG.


Vad innebär de riktigt att ha gymnasiet kompitens? Jag saknar ju möjlighet till att söka högskola med 350 poäng IG men hur mycket får jag ha för att fortfarande ha Gymnasiekompitens?
Citera
2008-05-20, 16:36
  #30
Medlem
brainspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpendX
Vad innebär de riktigt att ha gymnasiet kompitens? Jag saknar ju möjlighet till att söka högskola med 350 poäng IG men hur mycket får jag ha för att fortfarande ha Gymnasiekompitens?


Du kan ha IG i alla ämnen och fortf ha gymnasiekompitens...Men om du har ett BUS/Streck i betyg så är det kört
Citera
2008-05-20, 17:20
  #31
Medlem
antagonistens avatar
Finns det någonting man kan göra åt ett ev. streck?
Citera
2008-05-20, 19:15
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Finns det någonting man kan göra åt ett ev. streck?

Du har samma möjligheter att komma tillbaka till skolan efter gymnasiet och göra en prövning av ämnet. Du kan också läsa upp betyget på Komvux. Får du ett samlat betygsdokument har jag för mig att detta faktiskt ger förtur till Komvux-komplettering.
Citera
2008-05-20, 19:30
  #33
Medlem
Jüggernauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brainspace
Du kan ha IG i alla ämnen och fortf ha gymnasiekompitens...Men om du har ett BUS/Streck i betyg så är det kört

"Gymnasiekompetens" - vilket skämt, man tog väl bort studentexamen 1970 eller något - sedan dess är allt bara sosseflum. Rätt åt alla jävla slynor som tror att man kan glida runt på gymnasiet och vara värdelös, nu får ni ingen vidare möjlighet till högre utbildning och trycks på så sätt tillbaka neråt - där ni hör hemma!
Citera
2008-05-20, 20:39
  #34
Medlem
brainspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jüggernaut
"Gymnasiekompetens" - vilket skämt, man tog väl bort studentexamen 1970 eller något - sedan dess är allt bara sosseflum. Rätt åt alla jävla slynor som tror att man kan glida runt på gymnasiet och vara värdelös, nu får ni ingen vidare möjlighet till högre utbildning och trycks på så sätt tillbaka neråt - där ni hör hemma!

Grina inte på mig gubben. Jag bara sa hur det låg till
Citera
2008-05-20, 22:06
  #35
Medlem
doublejohns avatar
Lånar tråden: Säg att jag skulle gå ut med IG i en femtiopoängskurs, vad skulle det göra? Kursen är för övrigt Svenska C.
Citera
2008-05-21, 19:25
  #36
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3o
Du har samma möjligheter att komma tillbaka till skolan efter gymnasiet och göra en prövning av ämnet.
Får man verkligen göra prövningar i ämnen man har fått streck i?
Kommer det att hamna på något samlat betygsdokument eller blir det som om jag skulle ha gjort en prövning för att höja betyget från IG till G?
Någon skrev tidigare i tråden att det var "kört" om man fick ett streck i något ämne.
Citat:
Ursprungligen postat av doublejohn
Säg att jag skulle gå ut med IG i en femtiopoängskurs, vad skulle det göra?
Ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in