2008-05-16, 17:59
Medlem
Tja.

Jag kanske går ut med 300 poäng IG. Vad händer då?
Jag har inte högskolebehörighet, någonting mer?

Komvux på 100 poäng är redan bokat till i höst

Tack
Citera
2008-05-16, 19:12
Medlem
Du får inget slutbetyg, utan ett samlat betygsdokument, vilket i sin tur gör att du inte är behörig till högre studier.
Citera
2008-05-16, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Du får inget slutbetyg, utan ett samlat betygsdokument, vilket i sin tur gör att du inte är behörig till högre studier.

Okej, tack.
Citera
Medlem
Jüggernauts avatar
Citat:

Fan vad nice, tråkigt är ju att man kan ta ett tekniskt basår - något som många drägg som borde vara bortsorterade gör.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jüggernaut
Fan vad nice, tråkigt är ju att man kan ta ett tekniskt basår - något som många drägg som borde vara bortsorterade gör.

Eftersom han inte är behörig till högskolan kan han inte ta ett tekniskt basår. Det blir Komvux för TS.
Citera
2008-05-16, 19:22
Medlem
Jüggernauts avatar
Citat:
Eftersom han inte är behörig till högskolan kan han inte ta ett tekniskt basår. Det blir Komvux för TS.

Fan vad nice! Jag hade visst fått det där om bakfoten.

Jaha, okej.

Om vi ponerar att någon är värdelös nog att få IG i Matematik B och C samt D på naturprogramet, har ett IG i Kemi och ett IG i Biologi, kan denne person ta sig in på ett tekniskt basår eller måste han förlita sig på "högre utbildning" via KY?
Citera
2008-05-16, 19:48
Medlem
Citat:

Jaha, okej.

Om vi ponerar att någon är värdelös nog att få IG i Matematik B och C samt D på naturprogramet, har ett IG i Kemi och ett IG i Biologi, kan denne person ta sig in på ett tekniskt basår eller måste han förlita sig på "högre utbildning" via KY?

Matematik B med lägst betyg G.

Förutom den särskilda behörigheten måste du även uppfylla den grundläggande behörigheten. Dvs slutförd gymnasieutbildning.

Tekniskt basår är ingenting för de lata då studietempot är högt och kurserna är svårare än motsvarande på gymnasiet. Så det är inte idioter som läser det. Mest datateknik/el killar som vill bli civilingenjörer eller dyl.
Citera
2008-05-16, 20:03
Medlem
Citat:

Jaha, okej.

Har man så många IG-poäng har man nog över 250 poäng IG, och får ett samlat betygsdokument, och är alltså inte behörig till det tekniska basåret
Citera
2008-05-16, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ´Vicarious`
Tekniskt basår är ingenting för de lata då studietempot är högt och kurserna är svårare än motsvarande på gymnasiet. Så det är inte idioter som läser det. Mest datateknik/el killar som vill bli civilingenjörer eller dyl.

Jo, och kanske en och annan driven före detta samhällselev som vill sadla om
Citera
2008-05-16, 20:20
Medlem
Citat:
Jo, och kanske en och annan driven före detta samhällselev som vill sadla om

Exakt.
Citera
2008-05-16, 20:53
Medlem
Jüggernauts avatar
Citat:
Har man så många IG-poäng har man nog över 250 poäng IG, och får ett samlat betygsdokument, och är alltså inte behörig till det tekniska basåret

Nice, det är nice!
Citera
2008-05-16, 21:22
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Nice, det är nice!

Men, vad jag skulle vilja göra - köra 994an. Den kör man me jåstick etc

ts har fått svar på sin fråga (och fb har hans förnamn!!), case closed?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in