Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Vad händer om man får streck/IG i ett flertal ämnen?
Jag kommer kanske att åka på ett streck för mitt "projektarbete" och IG i 3-4 andra ämnen.
Efter studenten har jag planerat att göra prövningar på de ämnen jag har IG i för att få ett "riktigt" betyg (i.e. G).
Vad blir det för "status" på mina betyg då? Är jag behörig för vidare studier?
Först, skilj på streck och IG. Streck är inte ett betyg, då räknas poängen för kursen bort, har du IG räknas poängen med.
För Grundläggande behörighet gäller som sagt 2500p där högst 250p får vara IG och du måste dessutom ha betyg (IG-MVG) i projektarbete 100p. Får du streck i projektarbetet så har du inte grundläggande behörighet. Fixa det, det är inte svårt att gå från ett streck till IG, det enda läraren behöver är lite underlag. Får du streck i projektarbetet räknas de 100p kursen ger bort också så då har du samlat betygsdokument helt plötsligt.
Skulle du få över 250p IG (eller streck) kan du som sagt gå tillbaka och göra prövningar. Gör du så pass många så att du får över 2250p minst G så har du grundläggande behörighet. Du kan som sagt pröva gamla streck också och kom också ihåg att när du gör en prövning är alla betygsnivåer aktuella, inte bara G.
Ordnar du till detta har ditt betygsdokument samma status som de som fått slutbetyg vid studenten. Detta kanske kan komma att ändras efter 2010 med den kommande gymnasieförändringen, där det har diskuterats att göra ett system som premierar de som ordnar grundläggande behörighet på första försöket. Men fixar du det före 2010 det är det lugnt.
Vad gäller dina planer för eftergymnasiala studier tror jag inte att du kan fläta samman dessa med ditt slutbetyg. Gör prövningar eller läs om kurserna på Komvux.