2008-05-16, 21:24
Medlem
Jüggernauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Men, vad jag skulle vilja göra - köra 994an. Den kör man me jåstick etc

ts har fått svar på sin fråga (och fb har hans förnamn!!), case closed?

Haha, du är underbar!

Du har helt rätt, men jag kan väll ändå svänga in på mitt sidospår igen.

Personen med alla IG jag tog upp tidigare har sökt till olika ingenjörsutbildningar, tekniska basår samt KY till hösten. Hur ser hans chanser ut? Blir det fail på allting? *håller tummarna*

Finns visst något värdelöst som heter "installationsingenjör" under KY-utbildningar, han var sugen på den
Citera
2008-05-16, 22:00
Medlem
boogeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jüggernaut
Haha, du är underbar!

Personen med alla IG jag tog upp tidigare har sökt till olika ingenjörsutbildningar, tekniska basår samt KY till hösten. Hur ser hans chanser ut? Blir det fail på allting? *håller tummarna*

Finns visst något värdelöst som heter "installationsingenjör" under KY-utbildningar, han var sugen på den

Frågan är om han har minst 2250 godkända poäng och därmed fått ut ett slutbetyg? Annars har han inte grundläggande behörighet och då är det som du så fint uttrycker det "fail" på allt.

Efter en snabb googling på installationsingenjör så är det iallafall på första träffen även krav på Matematik B, så där kommer han inte in även om han lyckats skrapa ihop till ett slutbetyg.
Citera
2008-05-16, 22:21
Medlem
Citat:
Haha, du är underbar!

Min gissning är att det blir fail på allting. Hans betygssnitt var rätt lågt också va? Min gissning är att det kommer krävas någon termin på Komvux och sen ett tekniskt basår innan han har en rimlig chans.
Citera
2008-05-16, 22:30
Medlem
Jüggernauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Min gissning är att det blir fail på allting. Hans betygssnitt var rätt lågt också va? Min gissning är att det kommer krävas någon termin på Komvux och sen ett tekniskt basår innan han har en rimlig chans.

Jag är osäker på det där med slutbetyg faktist. Vågar inte fråga han heller, pallar inte med att dethronizera hans pretantioner. Roligare att garva åt någon i smyg.

Så hans snitt torde ligga på 11-12 någonting, kanske? Ponera att han har behörighet till basår, vilka universitet som ger garanti på Civ.Ing - program kommer han statistiskt sett in på och vilket klarar han av då han är en notorisk svagsint lågpresterare
Citera
2008-05-16, 22:57
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
Jag är osäker på det där med slutbetyg faktist. Vågar inte fråga han heller, pallar inte med att dethronizera hans pretantioner. Roligare att garva åt någon i smyg.

Så hans snitt torde ligga på 11-12 någonting, kanske? Ponera att han har behörighet till basår, vilka universitet som ger garanti på Civ.Ing - program kommer han statistiskt sett in på och vilket klarar han av då han är en notorisk svagsint lågpresterare
Äntligen hittat någon som är på samma nivå som dig själv eller?
Läge att fira med grogg och grisfötter för dig då
Citera
2008-05-17, 00:08
Medlem
jomenvisst84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ´Vicarious`
Matematik B med lägst betyg G.

Förutom den särskilda behörigheten måste du även uppfylla den grundläggande behörigheten. Dvs slutförd gymnasieutbildning.

Tekniskt basår är ingenting för de lata då studietempot är högt och kurserna är svårare än motsvarande på gymnasiet. Så det är inte idioter som läser det. Mest datateknik/el killar som vill bli civilingenjörer eller dyl.

Nja, jag läste basåret för några år sedan och det var inga större problem om man jämför med när jag pluggade på gymnasiet. Kanske handlar om personlig mognad men t.ex. matten som jag tyckte var svår på gymnasiet kändes inte alls lika avancerad när det komprimerades ihop till ett års studerande på basåret. Fick t.om. toppbetyg från basåret medans gymnasiebetygen var skamligt dåliga.

Det jag vill ha sagt är att TS inte ska vara rädd att misslyckas med basåret, för mig var det då inte så skräckinjagande som Vicarious framhåller
Citera
2008-05-17, 03:51
Medlem
boogeys avatar
Citat:

Tekniskt basår kräver iofs också G i Ma B, så där är han också körd.
Citera
2008-05-17, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Har man så många IG-poäng har man nog över 250 poäng IG, och får ett samlat betygsdokument, och är alltså inte behörig till det tekniska basåret

Citat:
Ursprungligen postat av boogey
Frågan är om han har minst 2250 godkända poäng och därmed fått ut ett slutbetyg? Annars har han inte grundläggande behörighet och då är det som du så fint uttrycker det "fail" på allt.

Nej, det stämmer inte. Ibland känns det som jag är en skiva med hack i för att jag måste upprepa mig så mycket.

Ni blandar ihop begreppen. Det ni syftar på är kraven för grundläggande behörighet för högskolestudier. Det är inte samma sak som slutbetyg. Man kan få ett slutbetyg och ändå inte ha grundläggande behörighet.

Slutbetyg är 2500p med betyg (ej medräknat ev reducerat program-lösningar). IG är ett betyg så de räknas med. Trådskaparen kommer få ut slutbetyg oavsett.

Grundläggande behörighet är 2500p varav högst 250p får vara IG + att man måste ha betyg i projektarbete 100p.

Samlat betygsdokument (ej medräknat ev. reducerad lösning) är om man fått ett streck i ett eller flera ämnen, man får då under 2500p.
Citera
2008-05-17, 19:31
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3o
Det ni syftar på är kraven för grundläggande behörighet för högskolestudier. Det är inte samma sak som slutbetyg. Man kan få ett slutbetyg och ändå inte ha grundläggande behörighet.

Slutbetyg är 2500p med betyg (ej medräknat ev reducerat program-lösningar). IG är ett betyg så de räknas med. Trådskaparen kommer få ut slutbetyg oavsett.

Grundläggande behörighet är 2500p varav högst 250p får vara IG + att man måste ha betyg i projektarbete 100p.

Samlat betygsdokument (ej medräknat ev. reducerad lösning) är om man fått ett streck i ett eller flera ämnen, man får då under 2500p.
Vad händer om man får streck/IG i ett flertal ämnen?
Jag kommer kanske att åka på ett streck för mitt "projektarbete" och IG i 3-4 andra ämnen.
Efter studenten har jag planerat att göra prövningar på de ämnen jag har IG i för att få ett "riktigt" betyg (i.e. G).

Vad blir det för "status" på mina betyg då? Är jag behörig för vidare studier?

Jag planerar att gå en alternativ eftergymnasial utbildning (logistik - skaffa CE-kort).
Kan jag på något sätt sammanfläta det med mina tidigare betyg?
Utbildningen sker via en gymnasieskola i närheten.
(Utöver detta har jag funderat på en annan, "vanlig" utbildning, men det kommer nog inte att bli av förrän om ett par års tid, så jag har ju tid att ta mitt CE-kort och jobba lite innan jag tar upp studerandet igen).
Citera
2008-05-17, 19:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Jag kommer kanske att åka på ett streck för mitt "projektarbete" och IG i 3-4 andra ämnen.
Efter studenten har jag planerat att göra prövningar på de ämnen jag har IG i för att få ett "riktigt" betyg (i.e. G).

Jag planerar att gå en alternativ eftergymnasial utbildning (logistik - skaffa CE-kort).
Kan jag på något sätt sammanfläta det med mina tidigare betyg?
Utbildningen sker via en gymnasieskola i närheten.
(Utöver detta har jag funderat på en annan, "vanlig" utbildning, men det kommer nog inte att bli av förrän om ett par års tid, så jag har ju tid att ta mitt CE-kort och jobba lite innan jag tar upp studerandet igen).

Har du samlat på dig 250 poäng (?) där du i kurserna har IG så har du inte behörighet att läsa vidare har jag för mig.
Citera
2008-05-17, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten

Först, skilj på streck och IG. Streck är inte ett betyg, då räknas poängen för kursen bort, har du IG räknas poängen med.

För Grundläggande behörighet gäller som sagt 2500p där högst 250p får vara IG och du måste dessutom ha betyg (IG-MVG) i projektarbete 100p. Får du streck i projektarbetet så har du inte grundläggande behörighet. Fixa det, det är inte svårt att gå från ett streck till IG, det enda läraren behöver är lite underlag. Får du streck i projektarbetet räknas de 100p kursen ger bort också så då har du samlat betygsdokument helt plötsligt.

Skulle du få över 250p IG (eller streck) kan du som sagt gå tillbaka och göra prövningar. Gör du så pass många så att du får över 2250p minst G så har du grundläggande behörighet. Du kan som sagt pröva gamla streck också och kom också ihåg att när du gör en prövning är alla betygsnivåer aktuella, inte bara G.

Ordnar du till detta har ditt betygsdokument samma status som de som fått slutbetyg vid studenten. Detta kanske kan komma att ändras efter 2010 med den kommande gymnasieförändringen, där det har diskuterats att göra ett system som premierar de som ordnar grundläggande behörighet på första försöket. Men fixar du det före 2010 det är det lugnt.

Vad gäller dina planer för eftergymnasiala studier tror jag inte att du kan fläta samman dessa med ditt slutbetyg. Gör prövningar eller läs om kurserna på Komvux.
Citera
2008-05-17, 22:27
Medlem
.Sensejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3o
Först, skilj på streck och IG. Streck är inte ett betyg, då räknas poängen för kursen bort, har du IG räknas poängen med.

För Grundläggande behörighet gäller som sagt 2500p där högst 250p får vara IG och du måste dessutom ha betyg (IG-MVG) i projektarbete 100p. Får du streck i projektarbetet så har du inte grundläggande behörighet. Fixa det, det är inte svårt att gå från ett streck till IG, det enda läraren behöver är lite underlag. Får du streck i projektarbetet räknas de 100p kursen ger bort också så då har du samlat betygsdokument helt plötsligt.

Skulle du få över 250p IG (eller streck) kan du som sagt gå tillbaka och göra prövningar. Gör du så pass många så att du får över 2250p minst G så har du grundläggande behörighet. Du kan som sagt pröva gamla streck också och kom också ihåg att när du gör en prövning är alla betygsnivåer aktuella, inte bara G.

Ordnar du till detta har ditt betygsdokument samma status som de som fått slutbetyg vid studenten. Detta kanske kan komma att ändras efter 2010 med den kommande gymnasieförändringen, där det har diskuterats att göra ett system som premierar de som ordnar grundläggande behörighet på första försöket. Men fixar du det före 2010 det är det lugnt.

Vad gäller dina planer för eftergymnasiala studier tror jag inte att du kan fläta samman dessa med ditt slutbetyg. Gör prövningar eller läs om kurserna på Komvux.

Gå tillbaka till vad? Om du menar gymnasiet, kan man göra det efter man gått ut trean?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in