Citat:
Ursprungligen postat av Ekneb
Säg, vad innebär verifiering av programvaror som yrke? Kollar man helt enkelt ifall saker och ting fungerar som de skall åt kund? Vad för slags person är lämplig för yrket?
Jag frågar eftersom jag överväger att söka just en sådan tjänst, men är lite osäker på om lilla jag verkligen passar.
Jobbar som mjukvarutestare på ett av världens största mjukvaruföretag och jag kan inte rekommendera jobbet till någon såvida du inte får fruktansvärt bra betalt.
Jag har jobbat både som testare, utvecklare och teamleader för utvecklare och att vara testare är oändligt mycket svårare än att vara utvecklare på en oerhörd massa sätt. Först och främst är det ruskigt låg status och oerhört otacksamt att jobba med test. Speciellt utanför Sverige. Folk gillar inte att informeras om att vad de gör är fel. Som testare har man liten till ingen makt att påverka produkten man testar vilket är extremt frustrerande. Att man ses som "fiende" av många utvecklare gör också att det är svårt att få gehör för de förslag man har. Att 99% av utvecklare tror sig veta vad test går ut på utan att ha minsta erfarenhet gör också jobbet svårt.
Att vara testare går ut på att ge feedback till utvecklare, chefer och designers angående produkten. Man gör det delvis genom att hitta fel och buggar men också genom att granska produkten från ett kundperspektiv. Ju tidigare man hittar fel destå billigare är de att åtgärda.
Att vara testare är tekniskt mycket svårare än att vara utvecklare. Jag skriver enormt mycket mera kod än de flesta utvecklare eftersom jag utvecklar testverktyg och automatiska tester. Det kräver också att man har en avsevärt bredare teknisk kompetens eftersom ens arbetsområde är väldigt övergripande. Utöver att man givetvis måste kunna produkten och tekniken bakom produkten plus hur kunden fungerar så måste man ha komptens inom testtekniker. Allt från detaljerad funktionstest där man testar kombinationer, gränser, funktionalitet m.m. till system-, prestanda- och stresstester. Sen tillkommer givetvis att man måste ha en bunt testverktyg plus en komplicerad och dyr testmiljö som är så realistisk som möjligt.
Test är ingen lek om man gör det på rätt sätt men det är inte så vanligt att utvecklingorganisationer ser till test rätta värde så YMMV.