2008-05-15, 17:10
Medlem
Gautamas avatar
Fan vad jag retar mig på folk som använder sig av massa töntiga metaforer när de syftar på att nån är korkad, såsom "Han har inte alla hästar hemma, han är inte den vassaste kniven i lådan, hissen går inte ända upp, han har inte alla flingor i paketet, Inte alla indianerna i kanoten" osv... Folk som använder dessa fraser är ofta töntiga men vill verka fyndiga och rappa i käften. Allt är väl en enda stor spin-off på Killing-gänget, eller?
Citera
2008-05-15, 17:21
Medlem
pang olufsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Fan vad jag retar mig på folk som använder sig av massa töntiga metaforer när de syftar på att nån är korkad, såsom "Han har inte alla hästar hemma, han är inte den vassaste kniven i lådan, hissen går inte ända upp, han har inte alla flingor i paketet, Inte alla indianerna i kanoten" osv... Folk som använder dessa fraser är ofta töntiga men vill verka fyndiga och rappa i käften. Allt är väl en enda stor spin-off på Killing-gänget, eller?

En annan: ordning o reda, löning på fredag Jag skäms när folk drar den.
Citera
2008-05-15, 17:30
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Allt är väl en enda stor spin-off på Killing-gänget, eller?

En spin-off på Jesus kanske. Han körde också ofta med metaforer.
Citera
2008-05-15, 17:31
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Allt är väl en enda stor spin-off på Killing-gänget, eller?
Är det inte mer ett slags prat-smink man använder för att inte visa sig "själv" när man pratar? Precis som du säger vill man verka lite "rapp i käften" men är egentligen bara lite fattig på att uttrycka känslor i språket.
Citera
2008-05-15, 17:36
Medlem
Flytande_argots avatar
Jag brukar föredra att vara rak på sak och säga: Det där är en riktig jävla dåre, eller helt enkelt säga att den jäveln (personen ifråga) är en intellektuell dvärg och den största idiot jag haft oturen att träffa.
Citera
2008-05-15, 17:51
Medlem
Anteauss avatar
"Metaforer"?

"Eufemismer" heter det. Antonymen på det är "dysfemism" och användingen av sådana är nog mer ett försök till att vara "rapp i käften" än vad användningen av eufumismer är.
Citera
2008-05-15, 18:09
Medlem
prominentens avatar
"Gör om gör rätt"

är också lite uttjatat...
Citera
2008-05-15, 18:13
Medlem
vinnes avatar
Jag har alltid använt sådana uttryck kombinerat med en gnutta ironi. Brukar generera hyfsade skratt från de flesta människor man kommer över.

Används sådana uttryck fortfarande seriöst?

"Dumjävel" är väl annars standarduttrycket för idioter.
Citera
2008-05-15, 18:14
Medlem
frellis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
"Gör om gör rätt"

är också lite uttjatat...
Dock väldigt användbar. Kort och koncist.
Citera
2008-05-15, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pang olufsen
En annan: ordning o reda, löning på fredag Jag skäms när folk drar den.

"ordning o reda, löning på fredag och mat på lördag" som vår brasiliaska lärare brukade säga
Citera
2008-05-15, 19:00
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinne
Används sådana uttryck fortfarande seriöst?

Javisst. Att säga att det inte är plogat ända fram är för mig lika naturligt som det är för vissa tyskar att säga att någon inte har alla koppar i skåpet.
Citera
2008-05-15, 20:41
Medlem
AnkJävels avatar
"Har ni inte alla bögar i ugnen!? "

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto