Citat:
Ursprungligen postat av ddaarruuddee
Förutom det har lärarna och skolan inget att säga till om. Du behöver absolut inte följa deadlines mitt i terminen. Det står klart och tydlig i skollagen. Om en lärare säger "om ni inte lämnar in detta förens den 31 mars får ni IG" så begår de en olaglig handling. Dessutom behöver du inte göra en enda uppgift som lärarna ger dig. Du kan faktiskt utforma egna uppgifter, bara de täcker betygskriterierna. Detta går eftersom det tydlig står i skollagen att lärarna måste bedömma ALLT underlag som finns på eleven. Har du då gjort egna uppgifter som täcker alla betygskriterier så räcker det.
Det där är en liten vantolkning av vad som står. Över huvud taget är reglerna tolkningsbara. Jag som lärare kan visst utforma en uppgift som innehåller en absolut deadline. Stämmer jag av med eleverna och de går med på förutsättningarna så är det inga problem. Jag kan också sätta en absolut deadline för en uppgift ändå. Däremot blir det svårt för mig att hävda att om eleven inte lämnar in så har denne ingen rätt att ännu en gång pröva de kriterier som ingår i uppgiften. Det där om att eleverna har rätt att själva utforma uppgifter stämmer inte helt. Undervisningen skall planeras av lärare OCH elever tillsammans. Förslag på hur man vill öva på att uppnå vissa kriterier kan utformas av eleverna själva, men läraren måste vara med och godkänna. Det går alltså inte att snickra ihop nåt hemma och komma dragandes med utan att först ha pratat med en lärare.
Så här säger skolverket i deras "frågor och svar" om betyg:
http://www.skolverket.se/sb/d/1442#listAnchor6837
Hur ska ett arbete som lämnas in för sent bedömas?
Svar: Läraren ska enligt läroplanen planera undervisningen tillsammans med eleverna. I samband med denna planering är det lämpligt att man diskuterar igenom frågor om hur arbetet ska bedrivas och när arbeten ska slutföras. Enligt läroplanen ska lärarna tillsammans med eleverna diskutera och utveckla regler för arbetet och samvaron i gruppen. Skolan ska sträva mot att varje elev tar personligt ansvar för sina studier. En del i det personliga ansvaret är att lämna in arbeten i tid och därför ska eleverna respektera de slutdatum som sätts upp för exempelvis inlämning av skriftliga uppgifter.
Bedömningen och betygsättningen kan dock inte användas för att "bestraffa" elever som lämnar in arbeten o.d. efter satt slutdatum. Läraren ska enligt läroplanen vid betygsättningen använda all tillgänglig information om elevens kunskaper. Det finns inget stöd i skolförfattningarna för att en elev som lämnar in ett arbete för sent inte ska få arbetet beaktat i bedömningen. Om arbetet betygsätts finns det inte heller stöd för att endast ge exempelvis betyget Godkänt på det. Däremot är det naturligtvis så att en sista inlämningstid i allmänhet sätts för att läraren ska få tid att bedöma elevernas arbeten innan ämnet eller kursen avslutats och betygsatts.
Vad som kan vara ett problem för trådskaparen är att det är i slutet av terminen, läraren kan då hävda att det inte finns tid att rätta.
Det viktigaste är ju att ha en kommunikation med eleverna under kursplaneringen. Elever respekterar mina invändningar mot att lämna in försent. Ta t ex uppsatser. Jag har inte tid att rätta sena uppsatser hela tiden, däremot erbjuder jag flera tillfällen då liknande uppgifter kan göras framöver. Det eleven missar är tillfällen att få respons och lära sig av sina misstag. Tar man inte det så missar man den viktiga delen av inlärningen. Däremot finns alltid tillfällen att täppa igen luckorna mot slutet, dock är jag noga med att visa den absoluta deadlinen och förklara varför den måste finnas där (tid att sätta betyg).
Allmänt så är protester från elever faktiskt ofta befogade, de har ibland inte fått bra information om sin studieutveckling och vad de behöver komma ikapp med. Så denna fråga är kopplad till rätten till att få information om sin utveckling.