• 1
  • 2
2008-05-15, 14:16
Medlem
Slutklämmen i skolan och mycket med deadlines hit och dit. Jag missade att lämna in en uppgift i tid och detta ser nu ut att kosta mig mitt Svenska B betyg. Väldigt delade meningar om vad som gäller. Min samhällskunskapslärare menar att det bara är samhällskunskap och några andra ämnen man kan vägra andra betyg än G om arbetet kommer in försent, och att man ska ha klargjort att detta gäller i uppgiftsbeskrivningen isåfall. Stämmer detta? Kan jag göra något?
Senast redigerad av Jeppann 2008-05-15 kl. 14:18.
Citera
2008-05-15, 14:20
Medlem
Tråknicks avatar
Tjata och gör dig medgörlig. Skriv uppgiften och lämna in den. Min erfarenhet säger mig att lärare oftare friar än fäller men det beror ju på skola och lärare.

Lärare har ju "rätt" att fälla dig om du inte uppfyller kraven men skulle detta leda till enorma problem för dig så beställ ett möte med rektor om läraren inte godtar ditt försenade arbete.
Citera
2008-05-15, 14:26
Medlem
bananjuices avatar
"Deadlines" i gymnasiet är ett jävla skämt, uppgifterna ska vara inne innan kursen är slut, det är det skollagen säger. Men lärarna brukar vara fittiga och säga att de inte hinner rätta om man lämnar in för sent.
Citera
2008-05-15, 14:31
Medlem
Savoys avatar
Kan väl i alla fall säga att det är väldigt relevant för yrkeslivet - få saker gör dig så opålitlig som när du missar en deadline.
Fast det är ju inte kadaverdisciplin heller. Jag har exempelvis väldigt mycket deadlines, definierade ner på klockslagsnivå, för projekt som ofta löper under flera veckor. Det är i princip underförstått att man tolererar förseningar på upp till en arbetsdag, men annars MÅSTE man meddela i god tid att man inte klarar aktuell deadline utan mer tid/hjälp.

Det är alltså väldigt rationellt ur arbetslivsperspektiv att överväga betygssänkning om du lämnar in mer än 1 dag för sent. Särskilt om du inte har meddelat ATT du blir försenad. Att hålla koll på deadlines i yrkeslivet är 2008 om möjligt ännu viktigare än själva ämneskunskapen, det tror jag ganska många kan skriva under på...
Citera
2008-05-15, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Kan väl i alla fall säga att det är väldigt relevant för yrkeslivet - få saker gör dig så opålitlig som när du missar en deadline.
Fast det är ju inte kadaverdisciplin heller. Jag har exempelvis väldigt mycket deadlines, definierade ner på klockslagsnivå, för projekt som ofta löper under flera veckor. Det är i princip underförstått att man tolererar förseningar på upp till en arbetsdag, men annars MÅSTE man meddela i god tid att man inte klarar aktuell deadline utan mer tid/hjälp.

Det är alltså väldigt rationellt ur arbetslivsperspektiv att överväga betygssänkning om du lämnar in mer än 1 dag för sent. Särskilt om du inte har meddelat ATT du blir försenad. Att hålla koll på deadlines i yrkeslivet är 2008 om möjligt ännu viktigare än själva ämneskunskapen, det tror jag ganska många kan skriva under på...

Detta låter ju helt klart vettigt men vad jag undrar är vad skollagen säger och vad som gäller i gymnasiet.

Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
"Deadlines" i gymnasiet är ett jävla skämt, uppgifterna ska vara inne innan kursen är slut, det är det skollagen säger. Men lärarna brukar vara fittiga och säga att de inte hinner rätta om man lämnar in för sent.

Vet du var jag ska citera skollagen i diskusion med henne?
Citera
2008-05-15, 14:33
Medlem
bananjuices avatar
Ah! Nej, jag är inte helt säker, ett par år sedan jag läste allt sånt där.
Citera
2008-05-15, 14:39
Medlem
Deannas avatar
Så länge man påtalar sen inlämning för läraren innan deadline har det aldrig varit några problem varken på gymansiet eller på universitetet.
Själv lämnade jag bland annat in mitt projektarbete (gymansiet) någon vecka för sent, det påverkade inte alls mitt betyg (med tanke på att jag fick MVG).
Citera
2008-05-15, 14:45
Medlem
Smsade just 118100 och ska se vad de har att säga om vad skollagen säger angående försent inlämnade arbeten i gymn

http://spa.118100.se/om-tjaensten.aspx
Citera
2008-05-15, 15:55
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeppann
Smsade just 118100 och ska se vad de har att säga om vad skollagen säger angående försent inlämnade arbeten i gymn

http://spa.118100.se/om-tjaensten.aspx

Skollagen reglerar väl inte sånt?
Det är väl snarare upp till varje lärare alternativt varje skola att sätta egna regler.
Citera
2008-05-15, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice

Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Skollagen reglerar väl inte sånt?
Det är väl snarare upp till varje lärare alternativt varje skola att sätta egna regler.

Skollagen säger också att skolan har rätt att sätta en tidigare deadline än den dagen alla kurser avslutas i trean. Denna deadline får dock vara max 2 veckor tidigare än den dagen betygen skall sättas (den dag kurserna avslutas i trean).

Förutom det har lärarna och skolan inget att säga till om. Du behöver absolut inte följa deadlines mitt i terminen. Det står klart och tydlig i skollagen. Om en lärare säger "om ni inte lämnar in detta förens den 31 mars får ni IG" så begår de en olaglig handling. Dessutom behöver du inte göra en enda uppgift som lärarna ger dig. Du kan faktiskt utforma egna uppgifter, bara de täcker betygskriterierna. Detta går eftersom det tydlig står i skollagen att lärarna måste bedömma ALLT underlag som finns på eleven. Har du då gjort egna uppgifter som täcker alla betygskriterier så räcker det.

Lite annan rolig fakta att veta är att man inte behöver gå ut 9an t.ex. Många tror det. Det som står i lagen är att man måste gå nio år i grundskola. Det betyder i praktiken att en elev kan gå om 1an 9 ggr och sedan vara klar med sin utbildning. En elev som gått om en klass behöver således bara gå ut 8an. Visserligen blir man då inte behörig till gymnasiet, men lagen är lite rolig ibland
Citera
2008-05-15, 16:42
Medlem
HoldenCaufields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddaarruuddee
...men lagen är lite rolig ibland

ja det håller jag med om. ja menar, man får sälja sex, men inte köpa sex?

OT: bara lämna in skiten, lär ordna sig till slut.
Citera
2008-05-15, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ddaarruuddee
Förutom det har lärarna och skolan inget att säga till om. Du behöver absolut inte följa deadlines mitt i terminen. Det står klart och tydlig i skollagen. Om en lärare säger "om ni inte lämnar in detta förens den 31 mars får ni IG" så begår de en olaglig handling. Dessutom behöver du inte göra en enda uppgift som lärarna ger dig. Du kan faktiskt utforma egna uppgifter, bara de täcker betygskriterierna. Detta går eftersom det tydlig står i skollagen att lärarna måste bedömma ALLT underlag som finns på eleven. Har du då gjort egna uppgifter som täcker alla betygskriterier så räcker det.

Det där är en liten vantolkning av vad som står. Över huvud taget är reglerna tolkningsbara. Jag som lärare kan visst utforma en uppgift som innehåller en absolut deadline. Stämmer jag av med eleverna och de går med på förutsättningarna så är det inga problem. Jag kan också sätta en absolut deadline för en uppgift ändå. Däremot blir det svårt för mig att hävda att om eleven inte lämnar in så har denne ingen rätt att ännu en gång pröva de kriterier som ingår i uppgiften. Det där om att eleverna har rätt att själva utforma uppgifter stämmer inte helt. Undervisningen skall planeras av lärare OCH elever tillsammans. Förslag på hur man vill öva på att uppnå vissa kriterier kan utformas av eleverna själva, men läraren måste vara med och godkänna. Det går alltså inte att snickra ihop nåt hemma och komma dragandes med utan att först ha pratat med en lärare.

Så här säger skolverket i deras "frågor och svar" om betyg:

http://www.skolverket.se/sb/d/1442#listAnchor6837

Hur ska ett arbete som lämnas in för sent bedömas?

Svar: Läraren ska enligt läroplanen planera undervisningen tillsammans med eleverna. I samband med denna planering är det lämpligt att man diskuterar igenom frågor om hur arbetet ska bedrivas och när arbeten ska slutföras. Enligt läroplanen ska lärarna tillsammans med eleverna diskutera och utveckla regler för arbetet och samvaron i gruppen. Skolan ska sträva mot att varje elev tar personligt ansvar för sina studier. En del i det personliga ansvaret är att lämna in arbeten i tid och därför ska eleverna respektera de slutdatum som sätts upp för exempelvis inlämning av skriftliga uppgifter.

Bedömningen och betygsättningen kan dock inte användas för att "bestraffa" elever som lämnar in arbeten o.d. efter satt slutdatum. Läraren ska enligt läroplanen vid betygsättningen använda all tillgänglig information om elevens kunskaper. Det finns inget stöd i skolförfattningarna för att en elev som lämnar in ett arbete för sent inte ska få arbetet beaktat i bedömningen. Om arbetet betygsätts finns det inte heller stöd för att endast ge exempelvis betyget Godkänt på det. Däremot är det naturligtvis så att en sista inlämningstid i allmänhet sätts för att läraren ska få tid att bedöma elevernas arbeten innan ämnet eller kursen avslutats och betygsatts.

Vad som kan vara ett problem för trådskaparen är att det är i slutet av terminen, läraren kan då hävda att det inte finns tid att rätta.

Det viktigaste är ju att ha en kommunikation med eleverna under kursplaneringen. Elever respekterar mina invändningar mot att lämna in försent. Ta t ex uppsatser. Jag har inte tid att rätta sena uppsatser hela tiden, däremot erbjuder jag flera tillfällen då liknande uppgifter kan göras framöver. Det eleven missar är tillfällen att få respons och lära sig av sina misstag. Tar man inte det så missar man den viktiga delen av inlärningen. Däremot finns alltid tillfällen att täppa igen luckorna mot slutet, dock är jag noga med att visa den absoluta deadlinen och förklara varför den måste finnas där (tid att sätta betyg).

Allmänt så är protester från elever faktiskt ofta befogade, de har ibland inte fått bra information om sin studieutveckling och vad de behöver komma ikapp med. Så denna fråga är kopplad till rätten till att få information om sin utveckling.
Senast redigerad av L3o 2008-05-15 kl. 17:00.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in