2008-05-15, 09:14
Bannlyst
Hej, hej!

Jag vill bara en gång för alla försöka klargöra hur Flashback som forum bör betraktas? Är det en medlemsstyrd plattform för debatter i yttrandefrihetens namn, eller är det en totalitär toppstyrd råkopia av ett envälde?

Härförleden likande en moderator Flashback vid admins vardagsrum, där ungefär ett jättelikt party ständig pågår. Tyvärr verkar det nu som om just den liknelsen har mjukraderats av någon insiktsfull moderator (det finns faktiskt ett par sådana mot alla odds) som insåg det olämpliga i det uttalandet, för i ögonblicket kan jag tyvärr inte hitta det igen.

Härvid föds ett flertal frågor, bl a om medlemmarnas möjligheter att påverka strukturen och utvecklingen av forumet, men även frågor som gäller rättigheter, säkerhet, garantier för anonymitet m m. Om nu Flashback bör betraktas som admins vardagsrum, är man defacto som medlem utlämnad till admins personlighet och personlighetsdrag gällande dessa aspekter?

Ponera att admin är en hyvens och rättskaffens farbror i helylletröja, vars livsåskådning gör gällande alla likas värde, rättighet åt alla att yttra sig oavsett åsikt, krama och älska alla människor m m - då torde allt vara frid och fröjd, kan man tycka.

Men tänk om admin ser sin skapelse ur en rent affärsmässig aspekt och i själva verket högaktningsfullt struntar i allt vad som kan påminna om demokratiska, medmänskliga och vänligt sinnade aspekter?

Med Flashbacks nuvarande strukturella uppbyggnad - där forumet enligt uppgift bör betraktas som admins vardagsrum - vågar man som medlem överhuvudtaget begagna sig av Flashback? Eller är man som medlem utelämnad åt sitt öde, m a o admins kynne och personlighet?

Vad händer om Flashback enkom drivs som ett affärsmässigt företag och sedan säljes till en ny ägare, t ex en instabil person som Thomas Quick, eller till någon suspekt mc-organisation som innehar baseballträn och stulen militär utrustning (t ex arméns knallskott)? Då kanske det inte är så trevligt att vara medlem längre?

Nu har jag egentligen bara positiva intryck och gott att säga om admin, men tänk om admin plötsligt blir psykiskt sjuk och därmed personlighetsförändrad, eller nu beslutar sig för att sälja forumet till någon som man inte vet vem det är? Och hur kan man lita på att de s k supermoderatorerna med tillgång till e-postadresser och ip-nummer, tar med sig dessa hem efter arbetstidens slut och missbrukar dem?

Är det fog för att känna oro som medlem om man betraktar Flashbacks nuvarande eller framtida struktur? Skulle ni vilja ha ett mc-gäng som ägare till forumet med allt vad det innebär? Hur kan man som medlem skyddas och garanteras från att bli uppsökt och trakasserad (kanske t o m fysiskt)? Ja, frågorna är många - diskutera!

Mvh

/ Eugen Fotogen (den riktige)

PS. El Zorro: lås nu inte denna tråd - ämnet tål faktiskt att diskuteras! Jag vill heller inte bli anklagad för att trolla när jag inte gör det! Tack! DS.
2008-05-15, 09:38
Moderator
vfs avatar
Det var ett gediget inlägg. Jag ger dig mina personliga åsikter
på en del av texten.

Härvid föds ett flertal frågor, bl a om medlemmarnas möjligheter att påverka strukturen och utvecklingen av forumet, men även frågor som gäller rättigheter, säkerhet, garantier för anonymitet m m. Om nu Flashback bör betraktas som admins vardagsrum, är man defacto som medlem utlämnad till admins personlighet och personlighetsdrag gällande dessa aspekter?

Medlemmarna har i hög utsträckning påverkats forumets struktur.
Exempel på det är alla underforum som dykt upp efter önskemål.
Sporten har 4 subforum som har efterfrågats. Så svaret på din fråga
är att det visst finns chans för den enskilde medlemmen att påverka
strukturen på forumet. (men det visste du redan)

Det övriga kan nog bara admin svara på.
2008-05-15, 09:53
Medlem
Balthazaer-s avatar
Jag förstår inte vad något av det du skriver har med just Flashback att göra. Det gäller ju i lika hög grad ditt gym, ditt bibliotek, din tandläkare etc etc.

Om du är rädd för att någon ska komma hem och slå dig för du är medlem på Flashback så kanske du ska fundera på att surfa till familjeliv istället, eller använda en proxy..
2008-05-15, 09:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Det var ett gediget inlägg. Jag ger dig mina personliga åsikter
på en del av texten.
Det omdömet vill jag särskilt tacka dig för, vf! *sträcker fram kardan*

Citat:
Medlemmarna har i hög utsträckning påverkats forumets struktur.
Exempel på det är alla underforum som dykt upp efter önskemål.
Sporten har 4 subforum som har efterfrågats. Så svaret på din fråga
är att det visst finns chans för den enskilde medlemmen att påverka
strukturen på forumet. (men det visste du redan)
Visst har det i stor utsträckning varit som du påpekar, men under senare tid har en del tvivelaktiga avdelningar ploppat ur jorden, något man även kan tolka som att admins vardagsrum vill bygga ut i företagsstrategiskt syfte. Dessa nytillkomna avdelningar har ibland känts som produkter av marknadsstartegiskt och politiskt korrekt tänkande i hopp om att fånga den breda massan, snarare än att de har tillkommit ur medlemmarnas önskemål.

Citat:
Det övriga kan nog bara admin svara på.
Njae, det tycker jag alla kan ha en åsikt om. Jag får ofta ett underförstått intryck av att man från moderatorers håll intar en överdriven försiktighet med att uttala sig om admin och hans vardagsrum? I ärlighetens namn skickar detta enbart signaler om att kanske allting inte står bra till - är det säkert att ni mår bra och behandlas väl där bakom kulisserna?

Mvh

2008-05-15, 10:26
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Är det en medlemsstyrd plattform för debatter i yttrandefrihetens namn, eller är det en totalitär toppstyrd råkopia av ett envälde?

Citat:
Ursprungligen postat av Eugen Fotogen
Dessa nytillkomna avdelningar har ibland känts som produkter av marknadsstartegiskt och politiskt korrekt tänkande i hopp om att fånga den breda massan, snarare än att de har tillkommit ur medlemmarnas önskemål.

Så OM admin lyssnar på medlemmarna och breddar forumet så är det fel (marknadsstrategiskt) och om han INTE gör det så är det också fel (totalitärt envälde).

Flytta denna tråd från Flashback till konspirationer... På med foliehattarna.
2008-05-15, 11:09
Medlem
jamenvaddårås avatar
Citat:

Det här med garantier för anonymitet är något jag inte litar på. Ex i Arbogatråden kan man läsa inlägg av användare som hotar med att polisanmäla andra användare, och faktiskt verkar göra det, på grund av innehållet i de inlägg de har skrivit. Hur kan man polisanmäla en annan användare (man har ju bara en signatur ju!) om inte det är möjligt att via FB komma åt den verkliga identiteten? Räcker det med att en enskild person gör en polisanmälan mot en annan för att Fb ska lämna ut användarnas uppgifter?
2008-05-15, 11:12
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Det här med garantier för anonymitet är något jag inte litar på. Ex i Arbogatråden kan man läsa inlägg av användare som hotar med att polisanmäla andra användare, och faktiskt verkar göra det, på grund av innehållet i de inlägg de har skrivit. Hur kan man polisanmäla en annan användare (man har ju bara en signatur ju!) om inte det är möjligt att via FB komma åt den verkliga identiteten? Räcker det med att en enskild person gör en polisanmälan mot en annan för att Fb ska lämna ut användarnas uppgifter?
Det står var och en fritt att polisanmäla för i princip vad som helst. Om sedan polisen gör något åt anmälningarna är en helt annan fråga.
Jag länkar till vad admin har skrivit om att lämna ut uppgifter till polisen.

http://www.flashback.org/showthread.php?t=197472
2008-05-15, 11:14
Medlem
Mad monks avatar
Ja och nyheten är?
2008-05-15, 11:15
Medlem
Megalomanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Om någon gör inbrott hemma hos dig kan du då inte göra en polisanmälan eftersom du inte vet vem som gjorde det?
2008-05-15, 11:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer-
Jag förstår inte vad något av det du skriver har med just Flashback att göra. Det gäller ju i lika hög grad ditt gym, ditt bibliotek, din tandläkare etc etc.
Tycker du? Jag anser inte att man kan göra den liknelsen: jag går inte på gym, för det första (har druckit mycket mjölk tidigare i mitt liv och har fin benstomme p g a det). Det statliga biblioteket och tandläkaren underlyder svenska lagar och dessutom är personerna bakom de institutionerna offentliga människor som går att namge i händelse av brottsmisstanke.

Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer-
Om du är rädd för att någon ska komma hem och slå dig för du är medlem på Flashback så kanske du ska fundera på att surfa till familjeliv istället, eller använda en proxy..
Personligen är jag inte rädd, men jag tänker mig att man som användare generellt bör ha dessa potentiella hot i åtanke. Rent hypotetiskt vet ju ingen av oss vem som t ex döljer sig bakom använadrnamnet Ruskigbuss? Det är inte helt omöjligt att det är en snedtändande anabolmissbrukare som kan karate och plötsligt bestämmer sig för att "nu ska den där Eugen få smaka baseballträ en gång för alla!". Vad jag menar är: kan man lita anonyma typer på internet som har tillgång till en massa uppgifter om en?

Att istället börja surfa på familjeliv.se är ingen lösning. Även där kan finnas ett mindre nogräknat klientel som är moderatorer och har tillgång till dylika uppgifter. Dock tror jag att typerna bakom Flashback är något hårdare än de bakom familjeliv.se generellt sett (med några undantag).

Förslaget att använda proxy är redan för sent för mitt vidkommande. Ruskigbuss & Co har redan mitt ip-nummer och med hans skills på datorer är det inga problem att ta reda på var jag bor och smyga sig på mig med baseballträ om han bara vill.

Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Så OM admin lyssnar på medlemmarna och breddar forumet så är det fel (marknadsstrategiskt) och om han INTE gör det så är det också fel (totalitärt envälde).
Nej, inget är så svartvitt att det vare sig är rätt eller fel alltid. Det är den hypotetiska faktorn jag fiskar efter, att admin har möjlighet att göra precis vad som faller honom in i och med nuvarande struktur av Flashback. Det kan funka oerhört väl, men det kan också missbrukas å det grövsta utan att medlemmarna har något att sätta emot. Man är som medlem helt enkelt i händerna på en enda människa och man kan bara hålla tummarna för att den människan är god som en hallontårta. Do you get it?

Jag noterar f ö att admin försvaras med näbbar och klor från moderatorhåll hittills. Av det kan man dra en del hypotetiska slutsatser. Låt oss hoppas på att det beror på att han är en sådan sympatisk och omtyckt människa och ledare...

Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Flytta denna tråd från Flashback till konspirationer... På med foliehattarna.
Nu försöker du förlöjliga detta viktiga ämne genom att ironisera. Våga ta debatten en gång för alla istället!

Mvh

2008-05-15, 11:36
Medlem
Megalomanias avatar
Citat:
Nej, inget är så svartvitt att det vare sig är rätt eller fel alltid. Det är den hypotetiska faktorn jag fiskar efter, att admin har möjlighet att göra precis vad som faller honom in i och med nuvarande struktur av Flashback. Det kan funka oerhört väl, men det kan också missbrukas å det grövsta utan att medlemmarna har något att sätta emot. Man är som medlem helt enkelt i händerna på en enda människa och man kan bara hålla tummarna för att den människan är god som en hallontårta. Do you get it?
Du har ett personligt ansvar över vad du gör. Om du tror att du kommer att bli nerslagen om du går runt på stan i full nazi-mundering så är det ditt ansvar att inte göra detta.

Om du tror att någon på Flashback kan ta reda på din adress för att komma och banka skiten ur dig så är det ditt ansvar att se till att denna någon inte har anledning att göra det.

Att du i båda dessa exempel blir ett brottsoffer är ovidkommande. Du har fortfarande ett ansvar. Det var du som registrerade dig på Flashback, Flashback registrerade inte dig.
2008-05-15, 11:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megalomania
Om du tror att någon på Flashback kan ta reda på din adress för att komma och banka skiten ur dig så är det ditt ansvar att se till att denna någon inte har anledning att göra det.
Ah, nej... Och det säger du först nu? Jag har ju stött mig med några moderatorer och skrev t om igår en lista över de moderatorer jag ville försöka avsätta? *svälj!*

Så om dessa moderatorer startar en tråd i Outlaw ( t ex i tråden "Tråden där vi gaddar ihop oss mot och banskar skiten ur Eugen") där de bestämmer sig för att uppsöka mig med beaseballträn och kaststjärnor, får jag helt enkelt skylla mig själv? Detta faktum innebär att man borde vara äckligt eftertänksam om vad man skriver här på Flashback då?

Citat:
Ursprungligen postat av Megalomania
Att du i båda dessa exempel blir ett brottsoffer är ovidkommande. Du har fortfarande ett ansvar. Det var du som registrerade dig på Flashback, Flashback registrerade inte dig.
Oj, det här fick jag aldrig riktigt reda på när jag registrerade mig på Flashback. Nu är det nästan så att jag ångrar mig vad jag skrivit ibland, när du faktiskt påpekar att detta scenario mycket väl kan inträffa och att jag då får skylla mig själv. Kan åtminstone du och jag glömma vårt tidigare groll? Ruskigbuss är jag rädd att det är för sent med och han har min ip-adress. Fan, det känns inte riktigt komfortabelt längre...

För böfvelen, du menar alltså på fullt allvar att detta är ett scenario som fullt möjligt kan inträffa och att jag som användare både får ta ansvar för det och acceptera det? Så det tror du verkligen? Okej...

Mvh

• 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in