2008-05-15, 12:25
Bannlyst
Klart det är en konspiration

Läs här!

http://www.yttrandefrihet.be/inloggad/viewtopic.php?t=34&postdays=0&postorder=asc&highli ght=admin3&start=0
http://www.yttrandefrihet.be/inloggad/viewtopic.php?t=4439
http://www.yttrandefrihet.be/inloggad/viewtopic.php?t=4450
2008-05-15, 12:45
Medlem
toMishs avatar
Jämförelsen med flashback och admins vardagsrum går att finna här, dock ej skriven av en moderator:

http://www.flashback.org/showpost.php?p=5617454&postcount=19
2008-05-15, 13:23
Medlem
Jag har själv varit moderator och admin under diverse omständigheter och har själv gjort den exakta liknelsen som admin gör fastän jag brukar benämna det "mitt hus" istället för vardagsrum (: Men som sagt, allt du säger är helt sant de kan både polisanmäla dig och slå dig med basebollträ rent hypotetiskt. Men å andra sidan gäller det ALLA forum på internet, 'forum' i den bemärkelsen "samlingsplats". Allt ifrån lunarstorm.se till aftonbladet.se till knullkontakt.se och då även, givetvis, flashback finns där folk som rent hypotetiskt kan tortera dig med tuggumivåld och hacka dig och stjäla alla dina pengar över internet.

Vad jag vill komma till är att det du tar upp är inte en hypotetisk risk som börjar med registrering på flashback, den börjar när du har internetanslutning och nyttjar den i interaktivt syfte (: Proxyn skulle du skaffat redan från början!
2008-05-15, 13:32
Medlem
Megalomanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eugen Fotogen
Ah, nej... Och det säger du först nu? Jag har ju stött mig med några moderatorer och skrev t om igår en lista över de moderatorer jag ville försöka avsätta? *svälj!*

Så om dessa moderatorer startar en tråd i Outlaw ( t ex i tråden "Tråden där vi gaddar ihop oss mot och banskar skiten ur Eugen") där de bestämmer sig för att uppsöka mig med beaseballträn och kaststjärnor, får jag helt enkelt skylla mig själv? Detta faktum innebär att man borde vara äckligt eftertänksam om vad man skriver här på Flashback då?

Oj, det här fick jag aldrig riktigt reda på när jag registrerade mig på Flashback. Nu är det nästan så att jag ångrar mig vad jag skrivit ibland, när du faktiskt påpekar att detta scenario mycket väl kan inträffa och att jag då får skylla mig själv. Kan åtminstone du och jag glömma vårt tidigare groll? Ruskigbuss är jag rädd att det är för sent med och han har min ip-adress. Fan, det känns inte riktigt komfortabelt längre...

För böfvelen, du menar alltså på fullt allvar att detta är ett scenario som fullt möjligt kan inträffa och att jag som användare både får ta ansvar för det och acceptera det? Så det tror du verkligen? Okej...

Mvh

/ Eugen Fotogen (den riktige)
Sluta fåna dig. Du vet mycket väl att jag inte säger att detta är ett scenario som kan inträffa och inte heller säger jag att du, om det mot alla förmodan faktiskt skulle göra det, bara ska tacka och ta emot. Det jag säger är att du har ansvar över allt du gör över Internet (det gäller knappast bara FB). Du lämnar spår efter dig vad du än gör och detta är upp till dig att sluta upp med om du inte känner dig säker. Som sagt är det du som kommit hit och det står dig fritt att dra. Det är ingalunda vår eller admins sak att övertyga dig om att du går säker.
2008-05-15, 14:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brugmansia
Klart det är en konspiration

Läs här! *länkar*
Oh, herregud, tänk om det är så? Just nu känns saker och ting inte alls bra längre. Jag är rent ut sagt rädd för Ruskigbuss och hans många ansikten. Man kan inte längre säkert veta i vilken skepnad han dyker upp nästa gång - kanske är han även ens granne? *svälj!*

Citat:
Ursprungligen postat av toMish
Jämförelsen med flashback och admins vardagsrum går att finna här, dock ej skriven av en moderator:

http://www.flashback.org/showpost.php?p=5617454&postcount=19
Där var det - tack! *hatt av* Jag vill ändå minnas att det var en moderator som först gjorde den liknelsen - vi kan kalla honom Buskigruss - men hur jag än har sökt lyckas jag inte hitta det igen. Du skall dock ha cred för att du fann en del av källan, även om jag menar att admin endast har influerats av och plagierat vad någon icke namngiven moderator har skrivit tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av Boobs
Jag har själv varit moderator och admin under diverse omständigheter och har själv gjort den exakta liknelsen som admin gör fastän jag brukar benämna det "mitt hus" istället för vardagsrum (:
Wow, det var minsann inte dåligt! Vi har alltså med oss en tvättäkta admin i tråden? Då kan man ju verkligen säga att du vet vad du talar om i det här fallet. Vad var det för forum om man får fråga? Familjeliv.se eller något annat forum av den omfattningen?

Citat:
Men som sagt, allt du säger är helt sant de kan både polisanmäla dig och slå dig med basebollträ rent hypotetiskt. Men å andra sidan gäller det ALLA forum på internet, 'forum' i den bemärkelsen "samlingsplats". Allt ifrån lunarstorm.se till aftonbladet.se till knullkontakt.se och då även, givetvis, flashback finns där folk som rent hypotetiskt kan tortera dig med tuggumivåld och hacka dig och stjäla alla dina pengar över internet.
Ja, nu när du säger det kan du faktiskt ha en poäng i det. På det däringa internet-nätet kan man aldrig känna sig helt säker. Alltså inte ens på familjeliv.se, menar du då? Men kom igen, det är ju bara helt vanliga och oskyldiga småbarnsföräldrar där ju!

Citat:
Vad jag vill komma till är att det du tar upp är inte en hypotetisk risk som börjar med registrering på flashback, den börjar när du har internetanslutning och nyttjar den i interaktivt syfte (: Proxyn skulle du skaffat redan från början!
Jag vill avslutningsvis tacka dig för att du gjorde mig varse om farorna på internet-nätet. Du har rätt - givetvis skulle man tänkt på detta redan när man registrerade sig här på Flashback. Man är smått korkad ibland...

Citat:
Ursprungligen postat av Megalomania
Sluta fåna dig. Du vet mycket väl att jag inte säger att detta är ett scenario som kan inträffa och inte heller säger jag att du, om det mot alla förmodan faktiskt skulle göra det, bara ska tacka och ta emot.
Du går alltså härmed i god för att ett scenario där moderatorerna åker hem till mig och knackar på dörren (och mitt ansikte) med baseballträn inte kommer att inträffa? *pust!*

Citat:
Ursprungligen postat av Megalomania
Det jag säger är att du har ansvar över allt du gör över Internet (det gäller knappast bara FB). Du lämnar spår efter dig vad du än gör och detta är upp till dig att sluta upp med om du inte känner dig säker. Som sagt är det du som kommit hit och det står dig fritt att dra. Det är ingalunda vår eller admins sak att övertyga dig om att du går säker.
Jag förstår andemeningen av det du skriver, det gör jag verkligen nu - så tack, Megalomania! Dock anser jag att ni i era regler eller vid registrering gott kan upplysa medlemmen om att uppsökande och fysisk misshandel med baseballträn och kaststjärnor, kan förekomma från moderatorernas sida om man som medlem inte tänker sig för vad man skriver (eftersom att man aldrig säkert kan veta på internet-nätet).

Det känns mycket bra att du klargjorde att du inte tror att det här scenariot kommer att inträffa. Dock kan jag uppriktigt säga att jag inte längre vet riktigt var jag har Ruskigbuss. Om jag därför hittas livlös med ett baseballträ uppstoppat i ändlykten, vet polisen härmed var de ska börja att nysta någonstans (för det är väl säkert att ni bara kan mjukradera sådant som medlemmarna skriver här?)

Mvh

/ Eugen Fotogen (den riktige)
Senast redigerad av Eugen Fotogen 2008-05-15 kl. 14:30.
2008-05-15, 17:58
Medlem
Mesmeros avatar
Tycker att trådar med liknande innehåll dyker upp lite då och då. Slutresultatet blir alltid att det konstateras att admin bestämmer och om det inte passar så kan vederbörande starta ett eget forum med 100 % demokrati (resultatet skulle knappast bli överväldigande).

Jag kan hålla med om att det ibland kan uppfattas som att admin (och moderatorer) styr och ställer. Men resultatet är ändå ett mycket underhållande forum där det är högre i tak än dom flesta vardagsrum. Det som gör forumet är vare sig admin eller moderatorerna utan alla dessa intellektuella och skarpsinta användare som alla bidrar med sitt strå till stacken. Admin (och moderatorer) kan dock inte annat än att ta åt sig äran eftersom resultatet är som det är.

Den dagen då användarna på allvar flyr flashback och ett konkurrenskraftigt alternativ uppstår så kan admin börja fundera på om han/hon kunde undvikit detta. Den dagen den sorgen eller glädjen....vi får se....
Senast redigerad av Mesmero 2008-05-15 kl. 18:00.
2008-05-15, 18:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mesmero

Den dagen då användarna på allvar flyr flashback och ett konkurrenskraftigt alternativ uppstår så kan admin börja fundera på om han/hon kunde undvikit detta. Den dagen den sorgen eller glädjen....vi får se....
Det har försökts många gånger att skapa ett konkurrerande forum.
Det roliga är att alla kopiorna har kört samma kategorier och regler som här.

Konceptet Flashback är en vinnare och konkurrenter överlever inte länge.
Det stora antalet medlemmar är styrkan, trist att diskutera med en tio andra som har precis samma åsikter, att hata FB osv.

Varför skjuta en häst som vinner?
Varför är FB störst?

Det svaret finns hos dem som inte skapar gnälltrådar som heltidsjobb.
Om tiotusentals medlemmar vore missnöjda med Flashback, så skulle detta delforum drunkna i klagomål.

Men i verkligheten så är det endast två medlemmar som klagar hela tiden, misstänker att de är samma persom faktiskt
2008-05-15, 18:14
Medlem
vet inte ..

Vet inte riktigt hur jag ska tolka det du skrev riktat till mig, är dock ganska så säker på att jag förnimmer en ganska så stark, karg och tråkig sarkastisk ton i ditt inlägg.

I vilket fall som helst känns det som om det som att det du vill komma till är att flashback skulle skilja sig avsevärt från andra communities och forum över internet. Helt klar skiljer det sig i den bemärkelsen att många medlemmar hänger sig åt direkt illegala konversationer och antyder att de begått och begår brott. Helt klart så är risken än mer överhängande med tanke på flashbacks klientel att din hypotes kan inträffa. Men hur svårt är det att skapa ett nytt konto via proxy och börja surfa genom den..? Även om folk känner igen dina inlägg så kommer du, antar jag, inte bevisligen kunna bli bunden till brott längre. Givetvis kan du fortfarande få stryk av admins <flin>
Citat:
Wow, det var minsann inte dåligt! Vi har alltså med oss en tvättäkta admin i tråden? Då kan man ju verkligen säga att du vet vad du talar om i det här fallet. Vad var det för forum om man får fråga? Familjeliv.se eller något annat forum av den omfattningen?

Känns som om du försöker underminera min auktoritet på ett ganska så löjligt vis men jag kan väl försöka ge svar på tal. Jag har uteslutet varit admin inom spelrelaterade communities och då som störst och under längst tid ett community som då hade 40k unika användare med aktivt forum och cirkus 10 admins. Även om det inte är samma sak givetvis med spel och flashback är principen densamma, och samma princip gäller för mindre communities jag har varit admin inom. "Gillar du inte hur vi sköter det här så finns dörren där borta!" Och uppenbarligen går det, som alltid, två håll för gillar inte användarna modsen så åker dom. Missnöje från användares sida tycks väldigt ofta gå igenom har jag lärt mig.

Vidare kan man ju argumentera att "men den som ägde siterna han har ju fullständig kontroll och kan göra vafan han vill" Och ja, så är det. Siten jag var admin för med 40k users ägdes av ett praktarsle, enda anledningen att det blev stort var för att han var först med det han gjorde. Jag tillsammans med 4-5 andra admins bröt oss ur och startade en replica utav siten och som funkar väldigt bra och är väl ansedd. Vad jag då ville komma till är att FB verkar inte direkt ha några problem med utbrytar-grupper över huvud taget, helt klart ett fåtal missnöjda användare men procentuellt estimerar jag antalet missnöjda användare är väldigt få.

Och med detta är jag nog färdig med denna diskussion. Känner mig övertygad om det jag pratar om och diskussionsunderlag verkar fattas för utveckling av
diskussionen

Avslutningsvis tycker jag hela hypotesen var löjlig från början men gjorde för en ganska så rolig diskussion. Men anser dig vara ganska så otrevlig med en förkärlek för att förvränga det man säger i syfte att förlöjliga. Rent spontant känns det som en mognadsgrej (:
2008-05-15, 19:42
Medlem
Ruskigbusss avatar
Hehe, ja du, Eugen - du behöver inte vara orolig.

Dels har jag inte ditt ip-nummer, dels är jag faktiskt inte ett dugg upprörd över vad du skriver om mej, eftersom du grovt missar målet hela tiden - och dels - så är jag en väldigt ofarlig man som varken jagar meningsmotståndare eller är svår att besegra i slagsmål.

Jag vet att du gärna vill tro det, men du är - helt ärligt - inte ett dugg obekväm och din kritik är både uddlös och tam, vilket gör att ingen egentligen bryr sej. Så du kan sova gott om nätterna.

Nu tror du väl mej förstås inte, men det är dessutom absolut förbjudet för en moderator att missbruka sina ev kunskaper - den som blir upptäckt med sånt, ja, ens hintar om att han skulle göra så - kommer att kastas ut helt från hela forumet.

När det gäller Flashbacks forum så är det Flashbacks forums ägare som bestämmer - och de har tillsatt admin som sin representant.

Det är inte medlemmarna som röstat fram admin, utan ägarna.

På samma sätt som du har minimalt inflytande på en tv-kanal, så har du egentligen inget att säga till om, varken som medlem eller frivillig obetald hjälpreda (moderator) på vad som händer med forumet.

Det enda du kan göra är att rösta med fötterna.

Det vill säga, om du inte trivs, så ägna din fritid åt annat än att skriva och läsa på Flashback.

Däremot så är admin en ganska klok man, och inser att ett forum utan medlemmar är en tämligen meningslös företeelse, så självklart lyssnar han på vad medlemmar skriver.

Ibland anser han det vara en bra idé, ibland inte.

Jag har själv kastat fram oräkneliga förslag, och ca 99.9% av dessa har förkastats.

Visst har vi mods närmare till admins öra, vilket inte är så konstigt, annars skulle han inte givit oss förtroendet att vara hans förlängda armar, men jag aldrig under min tid här för en sekund inbillat mej att jag egentligen har något att säga till om.

Däremot delar jag admins åsikter om vad Flashback skall handla om, och det är också därför som jag tar på mej den obetalda sysslan att städa lite i hörnen.

Skulle jag inte vara överens med admin, så skulle jag inte heller vara moderator här. Kanske inte ens medlem.

Nu är du, trots dina akuta skov av trams, förmodligen en minst normalbegåvad människa, så inget av detta som jag skrivit är på något sätt varken något överraskande eller upphetsande, eller hur?

Så fungerar det ju på alla forum.
2008-05-15, 20:04
Medlem
pirates avatar
Du är jävligt bra på att snacka skit RB!!! hehe
Dock kloka ord!
2008-05-15, 20:12
Bannlyst
Faktiskt märkligt att av alla medlemmar så är det endast två som är kritiska.
Eller den ena trollar för den andra, så kanske endast en enda.

Så något måste vara rätt
2008-05-15, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pirate
Du är jävligt bra på att snacka skit RB!!! hehe
Dock kloka ord!

Är inte det ganska så motsägelsefullt?

För övrigt så anser jag också att RBs ord var kloka och informativa. Informativa i den bemärkelsen att TS verkar behöva ett rejält slag med verklighet -_-

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in