• 1
  • 2
2008-05-15, 15:27
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Fast det innebär väl i praktiken enbart att du slösar en massa diskutrymme i de fall du inte hunnit redigera bilderna än? Att spara som JPEG, redigera, och sen spara i ett icke-förstörande format kan kanske ha en vits, men att spara som BMP ger inga fördelar ifall originalfilen på hemsidan inte redan ligger som BMP. Enda skillnaden är att du flyttar tidpunkten för konvertering till att inträffa när du bara arkiverar filen, inte arbetar med den. 'Förstöringen' har redan skett i samma ögonblick bilden sparades som JPEG och sen lades upp på sidan.

Självklart vet jag det. Nu är det inte så att jag sitter å laddar ner en massa bilder för en senare redigering. Det var bara ett exempel.

Om man ändå redigerar filen omgående kan man lika gärna spara som *.bmp i de fall då det är en JPEG bild. Eftersom man inte vill att den redigerade bilden ska förstöras en gång till, sparar man (eventuellt, jag föredrar *.png) i .bmp. Om man inte bryr sig om att ha orginalet kvar kan man skriva över den, utan att spara i ett annat format. Det är den enda fördelen att spara i *.bmp enligt mig.
Citera
2008-05-15, 15:36
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanula
Självklart vet jag det. Nu är det inte så att jag sitter å laddar ner en massa bilder för en senare redigering. Det var bara ett exempel.

Om man ändå redigerar filen omgående kan man lika gärna spara som *.bmp i de fall då det är en JPEG bild. Eftersom man inte vill att den redigerade bilden ska förstöras en gång till, sparar man (eventuellt, jag föredrar *.png) i .bmp. Om man inte bryr sig om att ha orginalet kvar kan man skriva över den, utan att spara i ett annat format. Det är den enda fördelen att spara i *.bmp enligt mig.
Då kan man lika gärna dra filen direkt från IE rakt in i Photoshop så slipper man fundera mer över det. Alternativt väljer man att spara som JPEG i hög kvalitet och inser att man ändå inte kan se skillnad. Det är liksom hela vitsen med JPEG. Förstörande komprimering utan att man behöver märka det.
Citera
2008-05-15, 15:53
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Då kan man lika gärna dra filen direkt från IE rakt in i Photoshop så slipper man fundera mer över det. Alternativt väljer man att spara som JPEG i hög kvalitet och inser att man ändå inte kan se skillnad. Det är liksom hela vitsen med JPEG. Förstörande komprimering utan att man behöver märka det.

Beror på hur mycket man komprimerar. Jag ser ibland själv foton tagna direkt ur kameran som ändå är förstörda p.g.a JPEG.
Citera
2008-05-15, 15:58
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Beror på hur mycket man komprimerar. Jag ser ibland själv foton tagna direkt ur kameran som ändå är förstörda p.g.a JPEG.
"Alternativt väljer man att spara som JPEG i hög kvalitet..."
Citera
2008-05-15, 16:05
Medlem
kanulas avatar
Citat:
"Alternativt väljer man att spara som JPEG i hög kvalitet..."

Finns ingen sådan funktion. Det får bli en bättre kamera nästa gång.
Citera
2008-05-15, 16:31
Medlem
djb2s avatar
Haha, vilken diskussion. För att klargöra saken: Det finns inget själ alls att spara filen i *.bmp även om du ska redigera bilden senare. Sparar man den i sitt ursprungsformat uppstår ingen kvalitetsförlust. Du får alltså exakt samma fil på din dator som den som låg på servern. Drar du in den i ett redigeringsprogram konverteras ändå bilden till ett lossless format som du sedan arbetar med. (Det är därför alla photoshopfiler blir löjligt stora.) Därför är det bara onödigt slöseri med utrymme att spara en bildfil som *.bmp oavsett vad du ska göra med den sen.

Om man vill spara ut en bildfil från ex. PS finns det ingen mening med att spara den i *.bmp heller eftersom det finns ett annat lossless-format, *.png, som är bättre ur alla synpunkter och önskas argument kan jag gärna skriva dem här.
Citera
2008-05-15, 16:47
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djb2
Haha, vilken diskussion. För att klargöra saken: Det finns inget själ alls att spara filen i *.bmp även om du ska redigera bilden senare. Sparar man den i sitt ursprungsformat uppstår ingen kvalitetsförlust. Du får alltså exakt samma fil på din dator som den som låg på servern. Drar du in den i ett redigeringsprogram konverteras ändå bilden till ett lossless format som du sedan arbetar med. (Det är därför alla photoshopfiler blir löjligt stora.) Därför är det bara onödigt slöseri med utrymme att spara en bildfil som *.bmp oavsett vad du ska göra med den sen.

Om man vill spara ut en bildfil från ex. PS finns det ingen mening med att spara den i *.bmp heller eftersom det finns ett annat lossless-format, *.png, som är bättre ur alla synpunkter och önskas argument kan jag gärna skriva dem här.

Åh, som jag tidigare sagt: Jag vet att man får EXAKT samma bild i vilket format man än sparar bilden i.

Sen är det frågan om vad för program man redigerar med. Ibland vill jag bara ha en litet urklipp av orginal bilden. Då saxar jag hellre med Paint än att dra igång Photoshop för en sådan liten uppgift.

Som jag tidigare skrev:

Citat:
Eftersom man inte vill att den redigerade bilden ska förstöras en gång till, sparar man (eventuellt, jag föredrar *.png) i .bmp.

*.png ÄR bättre, jag vet (kan argumentera för det också, exempelvis att det kan använda genomskinlighet). Men det var frågan om överskrivning av orginalbilden istället för att radera orginalet.
Citera
2008-05-15, 17:01
Medlem
djb2s avatar
Citat:
Åh, som jag tidigare sagt: Jag vet att man får EXAKT samma bild i vilket format man än sparar bilden i.

Isf vet du fel, för det får man inte alls , försöker du ex. spara en *.jpg bild i *.gif så får du grava kvalitetsförluster, ex. så har *.gif endast stöd för 256 färger.

Det enda sättet du kan vara 100% säker på att du inte har förlorat någon funktion eller kvalitet är genom att spara en exakt kopia av den som ligger på servern, dvs du använder samma filformat.

Citat:
*.png ÄR bättre, jag vet (kan argumentera för det också, exempelvis att det kan använda genomskinlighet). Men det var frågan om överskrivning av orginalbilden istället för att radera orginalet.

Jo, du har en poäng där. Man ska inte förstöra filen mer än en gång.
Citera
2008-05-15, 18:39
Medlem
kanulas avatar
Om jag inte missminner mig, så kan man (i IE) enbart spara i det aktuella formatet eller i *.bmp. Dvs, har jag en JPEG så kan jag inte spara i GIF och inte heller förlora information.

Nog vet jag att GIF sabbar rejält (har själv råkat göra en fin tabbe p.g.a GIF) men jag syftade på de format som var under diskussion, JPEG, *.bmp och *.png.
Citera
2008-05-15, 21:21
Medlem
djb2s avatar
Citat:
Om jag inte missminner mig, så kan man (i IE) enbart spara i det aktuella formatet eller i *.bmp. Dvs, har jag en JPEG så kan jag inte spara i GIF och inte heller förlora information.

Nog vet jag att GIF sabbar rejält (har själv råkat göra en fin tabbe p.g.a GIF) men jag syftade på de format som var under diskussion, JPEG, *.bmp och *.png.

ok mm gif suger
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in