• 1
  • 2
2008-05-14, 16:43
Medlem
Jag vet inte vad som har hänt, men jag kan bara spara bilder från internet i bitmapp-format. Förut kunde jag välja jpeg.
Vad ska jag göra för att ändra tillbaka?
Citera
2008-05-14, 17:02
Medlem
Ja det kan bli så

Antar du kör IE
Så rensa temporära filer så brukar det gå till sig.
Citera
2008-05-14, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torba
Antar du kör IE
Så rensa temporära filer så brukar det gå till sig.

Okeeeeej.. Jag förstod ungefär ingenting av det där

Vad är IE?
Citera
2008-05-14, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thatscold
Okeeeeej.. Jag förstod ungefär ingenting av det där

Vad är IE?

IE står för Internet explorer. Standardwebläsaren när du använder windows.

skaffa firefox på www.getfirefox.com så kanske allt löser sig, firefox är en annan webläsare som jag själv föredrar.

Temporära filer kan ränsa genom att gå in på Start => Tillbehör => Systemverktyg => Diskrensing (på vista, kommer inte ihåg hur det var på XP, kan vara likadant).
Senast redigerad av J3Z 2008-05-14 kl. 17:20.
Citera
2008-05-14, 18:31
Medlem
kanulas avatar
Sen bör man inte spara i JPEG för det är ett förstörande format. Jag skulle då köra med *.bmp
Citera
2008-05-14, 19:25
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanula
Sen bör man inte spara i JPEG för det är ett förstörande format. Jag skulle då köra med *.bmp
Eftersom orgimalformatet inte är bmp så spelar det ingen roll, troligtvis är det jpg från början...

Internet Explorer

Verktyg / Internetalternativ / Allmänt / Webbhistorik / Ta bort / Temporära Internetfiler / Ta bort filer... / OK
Citera
2008-05-15, 07:55
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Eftersom orgimalformatet inte är bmp så spelar det ingen roll, troligtvis är det jpg från början...

Internet Explorer

Verktyg / Internetalternativ / Allmänt / Webbhistorik / Ta bort / Temporära Internetfiler / Ta bort filer... / OK

Ja, såvida det inte är *.png... Nåja, jag brukar spara i *.bmp om jag kanske ska redigera bilden. Sparar man då i JPEG förstörs bilden mer.
Citera
2008-05-15, 12:22
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ja, såvida det inte är *.png... Nåja, jag brukar spara i *.bmp om jag kanske ska redigera bilden. Sparar man då i JPEG förstörs bilden mer.

Jag tror du missuppfattat det helt... När IE får spelet går det bara att spara i .bmp inget annat format accepteras. Rensar man då cachen så sparars bilden (som default) i det format den skapades i .png, .bmp, .gif eller .jpg utan kvalitetsförlust...
Citera
2008-05-15, 14:30
Medlem
kanulas avatar
Nej, jag har inte missuppfattat något. Om jag sparar en bild från internet i JPEG, redigerar och sparar igen i samma format, kommer jag få en kvalitets förlust. Då menar jag att det är smidigare att spara i ickeförstörande format om man ändå kommer att skriva över/ta bort orginalet.

Jag kanske uttryckte mig lite otydligt.
Citera
2008-05-15, 14:42
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Nej, jag har inte missuppfattat något. Om jag sparar en bild från internet i JPEG, redigerar och sparar igen i samma format, kommer jag få en kvalitets förlust. Då menar jag att det är smidigare att spara i ickeförstörande format om man ändå kommer att skriva över/ta bort orginalet.

Om du läser ursprungsfrågan så ser du att det inte var det som efterfrågades.

När du högerklickar på en fil på nätet och väljer spara som sker ingen konverterning av filen den sparas bara ner som vilken fil som helst. När IE får spelet går det inte att spara filer som heter något annat än .bmp av någon anledning. Rensa då cachen...
Citera
2008-05-15, 14:44
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Om du läser ursprungsfrågan så ser du att det inte var det som efterfrågades.

När du högerklickar på en fil på nätet och väljer spara som sker ingen konverterning av filen den sparas bara ner som vilken fil som helst. När IE får spelet går det inte att spara filer som heter något annat än .bmp av någon anledning. Rensa då cachen...

Jo, jag vet. Ibland skriver jag sådant som även utanför topic.
Citera
2008-05-15, 15:17
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:

Fast det innebär väl i praktiken enbart att du slösar en massa diskutrymme i de fall du inte hunnit redigera bilderna än? Att spara som JPEG, redigera, och sen spara i ett icke-förstörande format kan kanske ha en vits, men att spara som BMP ger inga fördelar ifall originalfilen på hemsidan inte redan ligger som BMP. Enda skillnaden är att du flyttar tidpunkten för konvertering till att inträffa när du bara arkiverar filen, inte arbetar med den. 'Förstöringen' har redan skett i samma ögonblick bilden sparades som JPEG och sen lades upp på sidan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in