• 1
  • 2
2008-05-14, 12:39
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Vi kör Windows server 2003 (SBS) på jobbet och har börjat använda oss av dess intranätfunktion. Allt är frid och fröjd så länge vi sitter inne på kontoret, men sitter vi ute hos en uppdragsgivare och försöker utifrån är det lögn att komma åt intranätet. Det går att logga in på servern utifrån och läsa sin webbmail, och man kan även komma så pass långt att man ser en knapp där det står 'My Company's Internal Web Site'. Problemet är bara att knappen länkar till http://companyweb vilket givetvis inte fungerar utifrån. Finns det något sätt att komma runt det här problemet utan att köra via fjärrskrivbord och liknande lösningar för att först komma innanför nätverket?
Citera
2008-05-14, 12:41
Medlem
werss avatar
VPN eller en Wins-server.
Förmodligen är det enklare att sätta upp ett VPN om du inte alltid kör från samma maskin/nät.
Citera
2008-05-14, 12:44
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wers
VPN eller en Wins-server.
Förmodligen är det enklare att sätta upp ett VPN om du inte alltid kör från samma maskin/nät.
VPN hade varit en enkel och trevlig lösning, men det är en hel del uppdragsgivare som inte uppskattar om deras konsulter kommer med sina laptopar och börjar tunnla hej vilt.
Citera
2008-05-14, 22:22
Medlem
http://support.microsoft.com/kb/833983
Citera
2008-05-15, 13:37
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krigge
http://support.microsoft.com/kb/833983
Tack! Nu kan jag sitta och titta på ett filmklipp i en och en halv timme på arbetstid och tidrapportera det som utbildning/datorunderhåll.
Citera
2008-05-15, 14:42
Medlem
kanulas avatar
Hade jag vara din arbetskamrat skulle jag blivit riktigt förbannad på sånt!
Citera
2008-05-15, 14:54
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanula
Hade jag vara din arbetskamrat skulle jag blivit riktigt förbannad på sånt!
Då är det ju tur att vi har lite högre krav på företaget vad det gäller vem vi anställer.
Citera
2008-05-15, 14:58
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Då är det ju tur att vi har lite högre krav på företaget vad det gäller vem vi anställer.

Du verkar vara ganska felplacerad när du utnyttjar arbetstid till nöje.
Citera
2008-05-15, 15:10
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Du verkar vara ganska felplacerad när du utnyttjar arbetstid till nöje.
Så du kallar det för nöje att utbilda sig i hur man sköter sina arbetsuppgifter? För det är nämligen en av mina uppgifter att se till att vårt datorsystem så enkelt som möjligt går att nå även om vi sitter hos en uppdragsgivare. En uppdragsgivare som helst inte vill se att vi håller på att försöka komma runt deras säkerhetesrutiner genom att öppna en massa VPN-tunnlar ut ur deras skyddade nätverk. Eller menar du att om man ska utbilda sig på arbetstid så måste man per definition åka iväg på kurs i två dagar, få traktamente, hotell och en massa dyr kurslitteratur? Den här varianten innebär att jag inte är fakturerbar under i runda slängar två timmar, därefter är jag bättre lämpad att sköta en av mina uppgifter. Vad tror du min chef föredrar?
Citera
2008-05-15, 15:14
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Så du kallar det för nöje att utbilda sig i hur man sköter sina arbetsuppgifter? För det är nämligen en av mina uppgifter att se till att vårt datorsystem så enkelt som möjligt går att nå även om vi sitter hos en uppdragsgivare. En uppdragsgivare som helst inte vill se att vi håller på att försöka komma runt deras säkerhetesrutiner genom att öppna en massa VPN-tunnlar ut ur deras skyddade nätverk. Eller menar du att om man ska utbilda sig på arbetstid så måste man per definition åka iväg på kurs i två dagar, få traktamente, hotell och en massa dyr kurslitteratur? Den här varianten innebär att jag inte är fakturerbar under i runda slängar två timmar, därefter är jag bättre lämpad att sköta en av mina uppgifter. Vad tror du min chef föredrar?

Det jag pratade om var att du utnyttjar arbetstid till att titta på film. Knappast är det utbildning eller en arbetsuppgift.
Citera
2008-05-15, 15:18
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Det jag pratade om var att du utnyttjar arbetstid till att titta på film. Knappast är det utbildning eller en arbetsuppgift.
Har du läst min ursprungsfråga? Kollat svaret jag tackade för? Det är knappast Indy 4 som jag ska tanka hem och glo på.
Citera
2008-05-15, 15:35
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Har du läst min ursprungsfråga? Kollat svaret jag tackade för? Det är knappast Indy 4 som jag ska tanka hem och glo på.

Nog för att jag läste din ursprungsfråga. Men jag uppfattade att du med den hjälp du fick nu kunde ta med dig en laptop till något ställe där inte chefen ser dig och titta på film istället för att arbeta.

Fattar dock nu att du menar att du kan använda resterande avsatt arbetstid för detta problem till att glo på en rulle istället för att göra ingenting. Japp, det tkr jag är okej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in