2008-05-14, 10:46
Medlem
vargfloejts avatar
Tjao!

Har nyligen inhandlat en MacBook, och köpte då även en MiniDVI -> VGAkabel.

Kom i efterhand på att det kan bli problematiskt, eftersom att jag vanligtvis använder HDMI -> DVI från TVn. Kan jag använda en VGA -> DVIadapter på min kabel från Macen, eller måste jag köpa en MiniDVI -> DVI, eller kanske jag rentav borde använda en VGAkabel för att koppla MBn till TVn?

TVn i fråga är en 32" Sony Bravia (720p), med både VGA- och HDMI-ingångar tillgängliga.
Citera
2008-05-14, 13:20
Medlem
Meursaults avatar
Skulle tro att alla dina föreslagna lösningar fungerar. Vilken som är bäst vet jag inte.
Citera
2008-05-14, 13:24
Medlem
Mini DVI -> DVI -> HDMI vore väl det bästa i alla fall, att behöva gå ner till VGA känns ju tråkigt
Citera
2008-05-14, 13:28
Medlem
Buckners avatar
Jag hade köpt en Mini DVI till DVI och sedan en DVI till HDMI kabel.

Tänk på att alla apparater inte pixelmappar bilden rätt via HDMI, vilket leder till att VGA i många fall är den bästa lösningen trots aningen sämre bild.
Citera
2008-05-14, 13:30
Medlem
Segelflygarns avatar
Sa jakla mycket samre ar val inte VGA and DVI/HDMI?

Ratta mig om jag har fel, men daremot sa kan det bli taskig bild (speciellt datortext) om du skickar ut 720p via HDMI/DVI till en 768p LCD. Bilden maste skalas om fran 720 linjer till 768 linjer. Med en LCD pa 1080p sa hade det inte varit nagra problem, men HDMI-ingangen stodjer inte 768 linjer som ar 'native resolution'.
Citera
2008-05-14, 15:14
Medlem
miklons avatar
Om du kör Mini-DVI -> DVI-adapter så kör du ju digitalt hela vägen. Kör du med Mini-DVI -> VGA och VGA -> HDMI så kan du ju lika gärna köra VGA-ingången direkt på tv:n känns det som.
Citera
2008-05-14, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buckner
Tänk på att alla apparater inte pixelmappar bilden rätt via HDMI, vilket leder till att VGA i många fall är den bästa lösningen trots aningen sämre bild.
Om bilden är sämre med VGA, är det väl inte så stor mening att kräva pixelmappat? Seriöst, pixelmappat är bra till en dator som visar många små detaljer, som text, på en skärm. Ser man film, syns det inte lika tydligt om det är pixelmappat eller ej. Då kan det ju vara att föredra att välja en bättre signal istället för att köra pixelmappat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in