2008-05-13, 22:41
Medlem
Om man har en Mac stående på allmän plats och vill gömma/ta bort dockan och menyn (så att ingen kan starta program, stänga av datorn eller göra en massa annat fuffens), hur går man tillväga? Den ska förstås inte ha något tangentbord inkopplat. Mus och en browser är det enda som ska gå att använda.
Citera
2008-05-13, 23:02
Medlem
Itmans avatar
Annars så skulle du väl kunna begränsa användarens "tillgångar" genom föräldrakontrollen.
Citera
2008-05-13, 23:27
Medlem
Då kan man väl fortfarande stänga av datorn?
Citera
2008-05-14, 00:53
Medlem
Buckners avatar
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/20346

Gör sitt jobb mycket bra
Citera
2008-05-14, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Déagol
Om man har en Mac stående på allmän plats och vill gömma/ta bort dockan och menyn (så att ingen kan starta program, stänga av datorn eller göra en massa annat fuffens), hur går man tillväga? Den ska förstås inte ha något tangentbord inkopplat. Mus och en browser är det enda som ska gå att använda.

Jag, som inte är så insatt i "databranschen", har kommit på två sätt att lösa problemet utan att du behöver mixtra med mjukvaran:

1. Du övervakar användaren hela tiden och ser till att h*n inte använder de funktioner du vill begränsa.
2. Du begränsar hur långt muspekaren kan röra sig genom att begränsa ytan dit musen kan flyttas på musmattan.

Den första metoden är kanske mest fail-safe men är av uppenbara skäl ganska opraktisk. Därför skulle jag satsa på den andra metoden (metod nr 2).
Här följer instruktioner till en ganska lättbyggd låda som jag har konstruerat.
Lådan är tänkt att förhindra användaren från att komma åt dockan och även äppelmenyn uppe i vänster hörn.
Notera att materialvalen bara är förslag, de går naturligtvis att ersätta med valfria material, även färdiga föremål som kan passa för ändamålet går att använda.

1. Spika ihop en ram av fyra plankor, c:a 125 mm hög. (OBS! Kortsidorna nedåt!) Ramen ska vara i A4-format (210×297 mm).
2. Spika fast en plexiglasskiva på ramen. OBS! Skivan ska täcka hela ramen.
3. Sedan lägger du musen i lådan, (gärna en stor och klumpig mus,) och sågar upp en "skåra" i ramens baksida för musens sladd.
4. Såga upp ett hål i framsidan, lagom stort för att den tänkta användaren ska kunna få in sin hand men inte så stor att nån hacker kan få ut musen .
5. Tillverka en benställning genom att slå in fyra långa spikar (120 mm eller mer) i träramen underifrån, sätt fast fyra flirtkulor (små till medelstora) i den vassa änden så att inte användaren skadar sig på dem. (OBS! Flirtkulorna behöver endast användas om spikarna är islagna så långt att de sticker ut på ovansidan.)
6. Klistra fast en sten i det övre vänstra hörnet. Stenen ska vara storleksmässigt annpassad för att blockera hela äppelmenyn men inget annat. (OBS! Snåla inte på limmet!)

Spika fast hela lådan i bordet där det är tänkt att användas
Färdigt.
Glöm inte att stänga av mouse acceleration!

Tack vare att vi använder A4-format så kan du tillverka ett dekorativt wallpaper i en vanlig skrivare med hjälp av overhead-film som sedan tejpas fast i plexiglaset. (OBS! Detta bör göras innan steg 2)
Eftersom det naturligtvis inte ökar lådans funktionalitet är detta steg optional. (Hoppa över det här steget om du inte har något passande motiv att skriva ut.)

FAIL-SAFE
Senast redigerad av rn.m 2008-05-14 kl. 04:44.
Citera
2008-05-14, 08:31
Medlem
Haha, helt fantastisk idé... Men jag tror att jag testar Saft först.
Citera
2008-05-14, 22:22
Medlem
akksel2s avatar
Om det typ en film eller liknande som ska rull så kan du ju ha trådlösa tangentbord o mus och ha med dig
Citera
2008-05-14, 23:36
Medlem
Saft funkade inte. Tuggade först lite när jag startade programmet men sedan avslutades det. Märkligt. Det är en iMac G4 med 10.4.10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in