• 1
  • 2
2012-11-27, 09:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Berghagen
Så hur lyder det klassiska receptet på Buddha hoppar över muren?
Du menar med andra ord hur man lagar Hajfenssoppa? En av ingredienserna är ju hajfena, vilken man skördar genom att ta kål på småhaj i det kinesiska havet. De har i det närmaste blivit utfiskade.

Om du trots allt vill ha receptet så finns det ett sammandrag här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Buddha_Jumps_Over_the_Wall

~Paul~
Citera
2012-11-27, 09:09
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blt100
När det står i recepten i med en vitlöksklyfta, menas det då att man skall pressa i en vitlöksklyfta eller bara slänga i den hel so den är? Det framgår ju inte i recepten.
Beror på vilken maträtt det handlar om. I kinesisk matlagning är det dock inte lika vanligt som i till exempel italiensk dito att man kör på hela klyftor. Det är nästan uteslutande finhackad vitlök som åsyftas.

~Paul~
Citera
2012-11-27, 09:34
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Så hur lyder det klassiska receptet på Buddha hoppar över muren?

Hajfenan är en vanlig ingrediens i Buddha hoppar över muren, men den är inte helt nödvändig. Det finns inget "klassiskt" recept - varje kock balanserar ingredienserna på sitt eget sätt. Här finns ett recept som är hyfsat enkelt att få ihop ingredienserna till även här i Sverige:
http://carryitlikeharry.tumblr.com/p...-over-the-wall
Citera
2012-11-27, 14:49
Bannlyst
Tänkte försöka mig på den rätten de lagade i programmet Kinas Mat. Såg förbannat gott ut.

Mao Zedungs Rödkokta Sidfläsk

Recept från SVT:s sida om Kinas Mat.
INGREDIENSER
500 g sidfläsk
1-2 st salladslökar
5 cm ingefära
1 dl ljus soja
2 msk kinesiskt risvin eller torr sherry
4 tsk socker
2 tsk sichuanpeppar
2-3 st stjärnanis
1 st muskotnöt
1 st kanelstång
3 st lagerblad
1 tsk kryddnejlikor

SÅ LAGAR DU:
Skär sidfläsket i 3x3 centimeter stora kuber. Behåll fettet och svålen, det förbättrar smaken. Gillar du inte dessa delar så kan du ta bort dem på tallriken, eller strax före servering.

Hacka salladslöken och skär ingefäran i ett par millimeter tjocka skivor. Skala inte ingefäran, skalet innehåller mycket smak.

Lägg köttet i en wok eller en vid kastrull och fyll upp med vatten så att det täcks. Koka upp och skumma av.

Tillsätt samtliga ingredienser men spara lite salladslök, sänk temperaturen och låt sjuda i knappt en timme, eller tills köttet blivit mört.

Avlägsna kryddorna och släng dem.

Höj temperaturen och reducera vätskan tills det bara återstår en trögflytande sås, men se upp så att köttet eller såsen inte bränner fast.

Lägg upp på fat och garnera med hackad salladslök.

En liten fråga har jag med. När man ser de kockarna i kina laga mat i grytorna så värmer de upp dom ordentligt sedan sprayar de någonting i grytorna. Antar att det är nån form av matfett/olja. Men ser så gött ut när de sprayar och det fräser till och sedan kör de i ingredienserna och wokar tex.

Finns sådana sprayer även i Sverige?
Citera
2012-11-27, 17:12
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du menar med andra ord hur man lagar Hajfenssoppa? En av ingredienserna är ju hajfena, vilken man skördar genom att ta kål på småhaj i det kinesiska havet. De har i det närmaste blivit utfiskade.

Om du trots allt vill ha receptet så finns det ett sammandrag här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Buddha_Jumps_Over_the_Wall

~Paul~

Nog för att jag äter det mesta men vid hajfenor går ungefär min moraliska gräns. Jag var mest nyfiken på hur det klassiska receptet lyder, verkar finnas åtskilliga variationer.
Citera
2012-11-27, 18:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Nog för att jag äter det mesta men vid hajfenor går ungefär min moraliska gräns. Jag var mest nyfiken på hur det klassiska receptet lyder, verkar finnas åtskilliga variationer.
Som Cantoras mycket riktigt påpekar. Det finns alltid variationer på samma tema. Inte ens i samma by så ser receptet likadant ut från familj till familj.

~Paul~
Citera
2012-11-27, 18:05
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Som Cantoras mycket riktigt påpekar. Det finns alltid variationer på samma tema. Inte ens i samma by så ser receptet likadant ut från familj till familj.

~Paul~

Lite som med de flesta rätter alltså. Tack för för svaren.
Citera
2012-11-27, 18:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Lite som med de flesta rätter alltså. Tack för för svaren.
Ingen orsak.

~Paul~
Citera
2012-12-02, 08:16
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blt100
När man ser de kockarna i kina laga mat i grytorna så värmer de upp dom ordentligt sedan sprayar de någonting i grytorna. Antar att det är nån form av matfett/olja.

Du tänker nog på olja på sprejburk, det finns olika varianter, jag har en olivolja på sprejburk, jag gillar den inte för den ger så lite olja, typ en 'dimma' bara, närmsta asiat-affär borde ha den, men jag ser inte riktigt vitsen med den, enklare att sleva i lite olja och veva runt ju.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in