Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-13, 17:20
Medlem
Som rubriken lyder...
Jag har en extern hårddisk på ca 500 GB.. för tillfället är 259 GB ledigt och på den interna hårddisken är 8 GB ledigt
Men när jag skall dra någon komprimerad fil på ca 4gb till hårddisken. då säger datorn så här :

""""Det går inte att kopiera ........ Det finns inte tillräckligt med ledigt diskutrymme.
Ta bort en eller flera filer för att frigöra diskutrymme och försök igen.
Du kan frigöra diskutrymme på den här enheten genom att ta bort gamla filer och filer som inte behövs. Klicka på Diskrensing om du vill göra detta """""

Varför går det inte???
Citera
2008-05-13, 18:21
Medlem
tvcasualtys avatar
Den externa disken är inte formaterad i FAT32 filsystem då? Om så är fallet, konvertera den till NTFS så kommer den fungera bättre.
Citera
2008-05-13, 18:24
Bannlyst
Som sagt. Du har ett gammalt filsystem på den externa. Gränsen för FAT32 ligger på ganska precis 4 gig. Mindre filer än så går bra, men inte större. Skitskoj när man joxar med dvd'er.

Vill absolut minnas att det finns en konverterare i windows. Var och hur får nån annan minnas, för det gör inte jag.
Citera
2008-05-13, 19:10
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Som sagt. Du har ett gammalt filsystem på den externa. Gränsen för FAT32 ligger på ganska precis 4 gig. Mindre filer än så går bra, men inte större. Skitskoj när man joxar med dvd'er.

Vill absolut minnas att det finns en konverterare i windows. Var och hur får nån annan minnas, för det gör inte jag.

Beror på vad han har för OS. Så, nå? Vilket har du?
Citera
2008-05-13, 19:36
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanula
Beror på vad han har för OS. Så, nå? Vilket har du?
Det bör väl vara någon form av Windows (eftersom vi befinner oss i Windowsdelen av datoranvändningsforumet)?

Fast det är klart. Kör man med ett äldre Windows (9x eller Me eller något sådant) så blir det nog lite knepigt att konvertera en disk till NTFS tror jag..
Citera
2008-05-13, 19:53
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Det bör väl vara någon form av Windows (eftersom vi befinner oss i Windowsdelen av datoranvändningsforumet)?

Fast det är klart. Kör man med ett äldre Windows (9x eller Me eller något sådant) så blir det nog lite knepigt att konvertera en disk till NTFS tror jag..

Tog givetvis för givet att personen har Windows. Men det är ju olika hur man gör det i XP/Vista. (Har jag för mig... har inte brytt mig om att kolla än)
Citera
2008-05-13, 20:04
Bannlyst
Nejnejnej.

EXTERN hårddisk. Garanterat formatterad från fabrik.

De externa jag har träffat på (iof inte träffat på några nyligen) har varit formatterade i fat32. Antagligen för att orsaka minst bekymmer om man kör nåt annat än windows.
Citera
2008-05-13, 20:08
Medlem
kanulas avatar
Vad var det som var nej nej nej?

Jag syftade på hur man konverterar FAT32 till NFTS...
Citera
2008-05-13, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tvcasualty
Den externa disken är inte formaterad i FAT32 filsystem då? Om så är fallet, konvertera den till NTFS så kommer den fungera bättre.

Tack för alla svar =D

Hur formaterar jag om hårddisken till NTFS? När jag byter till NTFS kommer all data försvinna ifrån hårddisken???

Operativ system: Xp pro
Extern hårddisk: Western Digital Element 500 GB
Citera
2008-05-13, 21:26
Medlem
kanulas avatar
Kolla tråd:

http://www.flashback.org/showthread.php?t=670010
Citera
2008-05-13, 21:30
Bannlyst
Ja, i den tråden finns nog allt som behövs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in