• 1
  • 2
2008-05-06, 10:01
Awaiting Email Confirmation
Lobster_Es avatar
Hejsan. Har en fråga beträffande ett filsystem! Det som påträffas i t ex externa hårddiskar. FAT tror jag att benämningen är. Hur kommer det sig att filerna bara kan vara max 4Gb och inte större?
C: kör ju på NTFS och där finns väl ingen begränsning?
Finns det något sätt att kringå el. ändra? (i den externa)

Anledningen till att jag frågar är att jag behöver ha körbara .iso , som oftast är större än 4Gb: portabelt.

Någon som vet?

MVH
Citera
2008-05-06, 10:06
Medlem
tempeZZts avatar
http://www.ntfs.com/ntfs_vs_fat.htm

1. Öppna startmenyn och välj Kör...
2. Skriv cmd och tryck enter.
3. I kommandotolken som kommer upp, skriv "convert x: /FS:NTFS", men utan citationstecken, och byt ut x: mot den disk du vill konvertera (t.ex. c: eller d: ).
4. Vänta på att konverteringen blir klar.
Citera
2008-05-06, 10:36
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobster_E
Hejsan. Har en fråga beträffande ett filsystem! Det som påträffas i t ex externa hårddiskar. FAT tror jag att benämningen är. Hur kommer det sig att filerna bara kan vara max 4Gb och inte större?
C: kör ju på NTFS och där finns väl ingen begränsning?
Finns det något sätt att kringå el. ändra? (i den externa)

Anledningen till att jag frågar är att jag behöver ha körbara .iso , som oftast är större än 4Gb: portabelt.

Någon som vet?

MVH

Hur du ska konvertera din FAT disk till NTFS är redan beskrivet. Anledningen du frågar efter är att FAT32 är ett 32-bitars filsystem och därmed begränsat till strax över ca 4,000,000,000 tecken, dsv 4 miljarder eller 4 GB. Därmed kan man nästan aldrig lagra ISO filer på en sådan disk (konspiration någon ). NTFS har inte den 4GB begränsningen utan klarar betydligt större filer.

Var svaret tillräckligt tydligt?
Citera
2008-05-06, 16:25
Lobster_Es avatar
Tack så mycket, väldigt givande information!

Hur kommer det sig att bl.a. ext. hdd har FAT32 och inte NTFS?
bara rent allmänt..
Citera
2008-05-06, 16:34
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobster_E
Tack så mycket, väldigt givande information!

Hur kommer det sig att bl.a. ext. hdd har FAT32 och inte NTFS?
bara rent allmänt..

Ett exempel är om man har en extern disk som man kör både till Mac OS och Windows, då är det enklast att använda FAT32.

Mac OS X kan läsa/skriva till FAT32 och läsa NTFS om jag inte missminner mig, men det krävs lite fulhack för att kunna skriva till NTFS-

Windows kan läsa/skriva till FAT32, men varken läsa eller skriva till HFS(Extended), det finns dock 3dje parts program som gör det möjligt att skriva till HFS, dock så kostar dessa pengar.

Alltså, för gemena man, så blir minsta gemensamma nämnare FAT32 med de brister som det tillför i förlorad diskyta och 4GB spärren.

I en renodlad Windows miljö så är det lika bra att köra NTFS.

Jag har hemma så att alla mina diskar är i NTFS, sen har jag både en iPod och en USB-Stick i FAT32 om man måste flytta något mellan operativsystem.
Citera
2008-05-06, 20:38
Medlem
kanulas avatar
Kan tillägga att NTFS kan hantera filer som är upp till 2 TB stora (om jag inte missminner mig)
Citera
2008-05-06, 23:05
Medlem
carbsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
http://www.ntfs.com/ntfs_vs_fat.htm

1. Öppna startmenyn och välj Kör...
2. Skriv cmd och tryck enter.
3. I kommandotolken som kommer upp, skriv "convert x: /FS:NTFS", men utan citationstecken, och byt ut x: mot den disk du vill konvertera (t.ex. c: eller d: ).
4. Vänta på att konverteringen blir klar.

om jag redan har en sjuk mängd filer som jag vill behålla på min externa HDD, försvinner dom om jag konverterar till NTFS`? för jag ahr samma problem. vill ju lägga över en massa 4 gigs filmer till den externa som bara har FAT32.

så min fråga är asså: förvinner filerna om man konverterar?
Citera
2008-05-06, 23:10
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carbson
om jag redan har en sjuk mängd filer som jag vill behålla på min externa HDD, försvinner dom om jag konverterar till NTFS`? för jag ahr samma problem. vill ju lägga över en massa 4 gigs filmer till den externa som bara har FAT32.

så min fråga är asså: förvinner filerna om man konverterar?

Svar Nej. Vid en formattering så ryker allt, men inte vid en konvertering (som namnet antyder).
Citera
2008-05-06, 23:17
Medlem
carbsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pingvinen
Svar Nej. Vid en formattering så ryker allt, men inte vid en konvertering (som namnet antyder).
fan va najs

så du är helt säker nu då. för jag förlåter dig inte om de skiter sig
:P
Citera
2008-05-07, 11:02
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
fan va najs

Det ska inte försvinna, men säg att du får powerfailure under tiden osv så kan filerna försvinna, eller om något går fel.

Jag skulle nog föreslå att du tar backup på det viktigaste iaf.
Citera
2008-05-07, 14:56
Lobster_Es avatar
Konvertering färdig! Gick bra mkt fortare än vad jag trodde.
Tydligen var disken "smutsig" och man var tvungen att köra någon process som stod listad och sedan starta om datorn. Efter det funkade det prima.
Kommer inte ihåg vad det stod, men som sagt: det står listat.

Tack för hjälpen!

Citat:
fan va najs

Du kan vara lugn. Själva konverteringen gick på ca 30 sek. Blir det strömavbrott då har du otur
Senast redigerad av Lobster_E 2008-05-07 kl. 14:59.
Citera
2008-05-07, 18:07
Medlem
carbsons avatar
gott o höra. får ge mig i kasst med de där snarast då
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto