2008-06-22, 14:07
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Vad är det som vi skall försonas ifrån? Vilken synd är det enligt ditt sätt att se som Fadern vill att Jesus skall dö för? Detta att vi mördar varandra? Eller vad är det som är synden Jesus måste dö för?
Jesus tar på sig dina synder du gör och kommer göra. Han tvättar dig ren och i Jesus blir du rättfärdig inför Fadern. Lämna ditt liv åt Jesus och låt hans sinneslag råda i ditt liv. Det är den enda vägen till Gud.

Citat:
Enligt Jesus så kan man inte driva ut ont med ont. Samma gäller här. Man kan inte genom att synda, mörda, få förlåtelse för att man mördar.
Ne men du kan ta emot Jesus i ditt liv och han tar på sig allt du gjort i ditt liv och tvättar dig ren inför fadern. Spelar ingen roll om du mördat,syndat osv. Har du en sann omvändelse så täcker Guds nåd detta för dig. Jesus är vägen, trots min och din syndiga vidriga natur.. Han täcker detta för oss Dag.

Citat:
Synden är en natur som individen har vuxit in i och med. Att då slå hjäl grannen hjälper inte dig till en bättre människa; till att sluta slå ihjäl din broder. Din syndiga natur sitter kvar i dig i alla fall. Och mordet på din granne ÖKAR din synd. Mordet på Jesus tar inte bort synder utan ÖKAR synden.
Jesus väljer att gå i döden av egen kraft. Han gör inget motstånd, han lämnar över sig själv. Du förstår inte detta Dag. Jesus dör som ett oskyldigt offer, han är helt felfri inför fadern. Han visar en väg för oss som vi skall vandra i och med honom.
Han besegrar synden på korset, men det betyder inte att han utrotar synden i varje människa. Varje människa kommer alldtid brottas med synden i sitt liv. Men Jesus visar oss en väg,han visar oss att vi kan tro på Guds ord. Han visar oss att om vi följer hans vandring och tror på Jesus så kommer han att hjälpa oss och tvätta oss rena från synden. Men det betyder inte att synden besegras i våra liv. Därför behöver vi Jesus varje dag i våra liv. Vi har behov av Guds hjälp varje dag för att synden inte skall få fäste i våra liv igen. Det kristna livet är en kamp, synden vill till varje pris dra oss bort från Gud hela livet. Därfär uppmanar Jesus oss att ta på oss hans kors och följa honom. Och han vill hjälpa oss, även om vi aldrig kan leva upp till den rättfärdighet han själv levde, vi kan aldrig leva ett syndfritt liv. Men tackolov att Jesus gjorde detta för oss.
Senast redigerad av SleepaZ 2008-06-22 kl. 14:14.
Citera
2008-06-22, 14:22
Medlem
Dolphins avatar
Citat:
Men, (ska jag skratta eller gråta) att ha ihjäl Jesus var ju Faderns vilja enligt din tes. Hur kan då de som mördar Jesus vara långt borta från sin skapare?

.
Fadern kunde och kan läsa människors hjärtan och det var givetvis människor som ville Jesus död.

Hur ser du på uppståndelsen?
Hade tron på Kristus varit möjlig utan den?
Nej. Din syn på Jesus Kristus är den som Islam predikar. Att han var stor människa och profet, inte Guds Son.
Det är inte Bibelns Kristus.
Citera
2008-06-22, 14:38
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Jesus tar på sig dina synder du gör och kommer göra. Han tvättar dig ren och i Jesus blir du rättfärdig inför Fadern.

Det är detta som är en teknisk omöjlighet. Därför att synden är en natur hos dig och mig. Straffet för denna synd är att vi blir fast i den. Och i och med att vi syndar fjärmar vi oss från det liv som Jesus vill att vi skall leva. Vi dödar våra samveten, Guds röst, och bryter mot livets regler. Därmed växer vi mot en annan typ av människa än den rättfärdiga som Jesus ville att vi skulle bli.

Hur vi destinerar oss från den rättfärdiga människan genom att döda våra samveten kan inte avhjälpas genom att man mördar någon annan människa. Den enda hjälp vi kan få är att vi blir upplysta om vilken väg vi bör gå. Sen har du och jag att välja den rätta vägen. Vi måste öva våra sinnen till rättfärdighet. Det gamla måste dö och det nya måste födas inom oss. Vår vilja måste ställas under Faderns vilja. Sker inte detta är vi förlorade. Därför: Gör sinnes ändring! Gör bättring!

För de som gör vad styggeligt är och lögn skall aldrig någonsin komma ditin.

Citat:
Lämna ditt liv åt Jesus och låt hans sinneslag råda i ditt liv. Det är den enda vägen till Gud.

Ja, det var just det jag skrev... och visar på hur schitzofren du är.

Citat:
Ne men du kan ta emot Jesus i ditt liv och han tar på sig allt du gjort i ditt liv och tvättar dig ren inför fadern. Spelar ingen roll om du mördat,syndat osv. Har du en sann omvändelse så täcker Guds nåd detta för dig. Jesus är vägen, trots din syndiga vidriga natur.. Han täcker detta för dig Dag.

Mord verkar inte vara någon synd i dina ögon. Men för den himmelske Fadern så är det en synd. Och att synda genom att mörda Jesus är heller ingen hit.

Citat:
Jesus väljer att gå i döden av egen kraft. Han gör inget motstånd, han lämnar över sig själv. Du förstår inte detta Dag. Jesus dör som ett oskyldigt offer, han är helt felfri inför fadern. Han visar en väg för oss som vi skall vandra i och med honom.

Vad är det jag inte förstår? Så Jesus söker upp mördare för att han vill bli mördad? För att sedan anklaga dem för mord?

Citat:
Han besegrar synden på korset,

Det finns ingen synd på korset. Och det har heller aldrig funnits någon synd där. Så hur kunde han besegra någon synd där? Synden är en natur inom människan som den enskilde människan har att besegra själv om hon ska kunna räknas för rättfärdig. Det kan Jesus inte hjälpa, annat än uppmana dig till att besegra.

Citat:
men det betyder inte att han utrotar synden i varje människa. Varje människa kommer alldtid brottas med synden i sitt liv. Men Jesus visar oss en väg, han visar oss att vi kan tro på Guds ord. Han visar oss att om vi följer hans vandring och tror på Jesus så kommer han att hjälpa oss och tvätta oss rena från synden. Men det betyder inte att synden besegras i våra liv. Därför behöver vi Jesus varje dag i våra liv. Vi har behov av Guds hjälp varje dag för att synden inte skall få fäste i våra liv igen. Det kristna livet är en kamp, synden vill till varje pris dra oss bort från Gud hela livet. Därfär uppmanar Jesus oss att ta på oss hans kors och följa honom.

Gäller detta även om jag mördar min nästa? Du svamlar på dina inlärda ramsor. De där har jag hört till leda.

DET ÄR EN SYND ATT MÖRDA SIN NÄSTA! ATT MÖRDA JESUS VAR OCKSÅ EN SYND! OCH MAN KAN ALDRIG DRIVA UT DET ONDA MED DET SOM ÄR ONT. DINA VERBALA KULLERBYTTOR IMPONERAR INTE ALLS PÅ MIG!

Citat:
Och han vill hjälpa oss, även om vi aldrig kan leva upp till den rättfärdighet han själv levde, vi kan aldrig leva ett syndfritt liv.

SNACKA OM DJÄVULENS PÅHITT OCH SATANS LÖGNER! DETTA ÄR DET MEST VANSINNIGASTE JAG LÄST PÅ LÄNGE.

Här riskerar Jesus livet för att predika för oss hur vi skall leva efter den himmelske Faderns bud och så kommer du och försöker ljuga i mig att jag inte kan leva rättfärdigt. Stick och brinn! Djävulen själv kunde inte ha formulerat ditt inlägg bättre.

Du gör ju Jesus till en charlatan och jubelidiot som predikar att vi ska leva rättfärdigt och sluta med att synda när du påstår att vi inte kan leva som Jesus uppmanade oss att leva. Klart att vi kan leva rättfärdigt! För den som gör vad styggeligt är och lögn skall aldrig någonsin komma ditin.

Det finns både djävulens barn och den himmelske Faderns barn. Och man skiljer just på dessa genom att se till vilken frukt de bär. Genom frukten skall man känna trädet, sa Jesus. Dina djävulens lögner kan du stoppa upp någonstans. Mig får du aldrig att följa dina äckliga kristna och djävulska lögner!

.
Citera
2008-06-22, 14:42
Medlem
fotos avatar
Citat:
Den översättning du presenterar är inte korrekt.
Bl.a. så betyder det hebreiska ordet som man översatt till "bar" att han endast hade "omsorg om" de mångas synd.

Bar?...vad, var. Omsorg om synd?? Omsorg om synder?.... eller vad pratar du om?

Skriv hela versen är du snäll.

Citat:
Dessutom har du missförstått vad Jesaja skriver då du utelämnar det han fortsätter med i sin text, nämligen att det är genom sin kunskap som han skall göra många rättfärdiga.

Den mera korrekta översättningen lyder som följer:

"11. Ja, av den vedermöda hans själ har utstått skall han se frukt och så bliva mättad;
genom sin kunskap skall han göra många rättfärdiga,
han, den rättfärdige, min tjänare,
i det han har omsorg om deras missgärningar.

12. Därför skall jag tillskifta honom hans lott bland de många,
och med talrika skaror skall han få utskifta byte,
eftersom han utgav sitt liv i döden och blev räknad bland överträdare,
han som förlät mångas synder och bad för överträdarna."

Det står kunskap i min bibel också....jag har inte utelämnat nåt. Jag svarade på din fråga vem som ville Jesus död.

Verserna innan har du kanske missat eller så.
Citera
2008-06-22, 14:44
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolphin
Fadern kunde och kan läsa människors hjärtan och det var givetvis människor som ville Jesus död.

Så Fadern ville inte att Jesus skulle korsfästas?

Citat:
Hur ser du på uppståndelsen?
Hade tron på Kristus varit möjlig utan den?

Vilken sorts uppståndelse menar du: Sadduceernas uppfattning eller den som Jesus predikade?

Men jag har en motfråga: Jesus säger ju at tden som tror på honom skall leva om än han dör. Så nu undrar jag vad vi skall ha uppståndlesne till. För det är väl de döda som skall uppväckas och inte de levande?

Citat:
Nej. Din syn på Jesus Kristus är den som Islam predikar. Att han var stor människa och profet, inte Guds Son.
Det är inte Bibelns Kristus.

Den som prdikar att Jesus inte var kommen i köttet är en antikrist.
Citera
2008-06-22, 14:45
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Bar?...vad, var. Omsorg om synd?? Omsorg om synder?.... eller vad pratar du om?

Skriv hela versen är du snäll.

Det står kunskap i min bibel också....jag har inte utelämnat nåt. Jag svarade på din fråga vem som ville Jesus död.

Verserna innan har du kanske missat eller så.

Sitt still i båten nu!
Citera
2008-06-22, 15:15
Medlem
Dolphins avatar
Citat:
Så Fadern ville inte att Jesus skulle korsfästas?

Han förutsåg vad människan ville göra med Sonen.

Citat:
Vilken sorts uppståndelse menar du: Sadduceernas uppfattning eller den som Jesus predikade?

Men jag har en motfråga: Jesus säger ju at tden som tror på honom skall leva om än han dör. Så nu undrar jag vad vi skall ha uppståndlesne till. För det är väl de döda som skall uppväckas och inte de levande?
Jag menar givetvis den uppståndelse som Jesus Kristus själv vittnar om i Evangelierna.

Uppståndelsen för människan kommer den yttersta dagen då vi alla ställs till doms och agnarna skiljs vrån vetet.

Citat:
Den som prdikar att Jesus inte var kommen i köttet är en antikrist.

Vem predikar att han inte var kommen i köttet?

Det gör inte heller Islam men dom kan ändå, liksom du, gå antikrist ärenden.
Citera
2008-06-22, 15:38
Medlem
Dags avatar
Citat:

Jaha du, han åkte snålskjuts?

Citat:
Jag menar givetvis den uppståndelse som Jesus Kristus själv vittnar om i Evangelierna.
Uppståndelsen för människan kommer den yttersta dagen då vi alla ställs till doms och agnarna skiljs vrån vetet.

Få se nu - det blir Jesus då som skall ställas inför rätta? Eller? Han tog ju all vår synd på sig enligt de kristna djävlarna.

Citat:
Vem predikar att han inte var kommen i köttet? Det gör inte heller Islam men dom kan ändå, liksom du, gå antikrist ärenden.

Alla kan gå antikrists ärende. Och vem som går dennes ärenden är inte svårt att se.

Men du svarade inte på min fråga:
Jesus säger ju att den som tror på honom skall leva om än han dör. Så nu undrar jag vad vi skall ha uppståndlesne till. För det är väl de döda som skall uppväckas och inte de levande?
Citera
2008-06-22, 15:49
Medlem
Dags avatar
Jag skrev: Så Fadern ville inte att Jesus skulle korsfästas?

Varpå du svarade:
Citat:

Men om nu Fadern förutsåg detta, varför skickade han då Sonen?
Var det för att passa på nu då vi människor var så djävulska att vi ville mörda Sonen?
Eller var det för att han var lika djävulsk han som människorna och ville att Sonen skulle mördas och därför passade på och skickade honom för att få det gjort?

.
Citera
2008-06-22, 16:13
Medlem
Dolphins avatar
Citat:
Jag skrev: Så Fadern ville inte att Jesus skulle korsfästas?

Men om nu Fadern förutsåg detta, varför skickade han då Sonen?
Var det för att passa på nu då vi människor var så djävulska att vi ville mörda Sonen?
Eller var det för att han var lika djävulsk han som människorna och ville att Sonen skulle mördas och därför passade på och skickade honom för att få det gjort?

Hur skulle världen se ut om Fadern inte sänt sonen?
Du har en märklig syn på människan.
Du tror att du kan sätta henne i Faderns ställe.
Det spelar väl ingen roll när han "passade på".
Människan har alltid varit "så djävulska" och visat det genom att avrätta de som profeterade om Hans tillkommande liksom de som efter hans himmelsfärd gick ut och vittnade om hans gudomlighet.

Du måste sätta in offret av Kristus i en judisk tradition.
Det oskyldiga offerlamm, som man med handpåläggning överförde sina synder på innan man slaktade det i tabernaklets förgård, övertogs av Jesus Kristus som vars offer en gång för alla blev gjort för människan.

Som Johannes Döpare utropar:

"Se, Guds Lamm, som borttager världens synd!"" (Joh. 1:29)

Men du tror väl inte på honom heller?
Citera
2008-06-22, 16:40
Medlem
Dags avatar
Citat:
Hur skulle världen se ut om Fadern inte sänt sonen?
Så världen ser bättre ut nu när den mördat Jesus? Vad är det som har förändrats till det bättre efter mordet?

Citat:
Du har en märklig syn på människan. Du tror att du kan sätta henne i Faderns ställe.
Nä, nu får du förklara dig. Detta förstår jag inte.

Citat:
Det spelar väl ingen roll när han "passade på".
Nä, i och för sig. Vilken tidpunkt han krävde att att människan skulle mörda hans Son för att hon skulle få förlåtelse för sina synder kan ju kvitta. Fanskapet är ju lika djävulsk när det nu än sker.

Citat:
Människan har alltid varit "så djävulska" och visat det genom att avrätta de som profeterade om Hans tillkommande liksom de som efter hans himmelsfärd gick ut och vittnade om hans gudomlighet.
Vad var det för en himmelsk gudomlighet han skulle vittna om när hans farsa var en djävul?

Citat:
Du måste sätta in offret av Kristus i en judisk tradition.
Den far som med vett och vilja skickar sin son i döden och dessutom kräver att mördarna skall mörda sonen är ingen bra far ... borde sättas i fängelse och fråntas vårdnaden om barnet.

Citat:
Det oskyldiga offerlamm, som man med handpåläggning överförde sina synder på innan man slaktade det i tabernaklets förgård, övertogs av Jesus Kristus som vars offer en gång för alla blev gjort för människan.
... "oskyldiga offerlam" ? Det verkar ju mera som självmord enligt de kristna djävlarna.

Citat:
Som Johannes Döpare utropar:
"Se, Guds Lamm, som borttager världens synd!"" (Joh. 1:29)
Men du tror väl inte på honom heller?
Johannes säger bara att han borttager världens synd - men inte HUR. Och HUR han gör det, borttager världens synd, har du inte förstått än.
Senast redigerad av Dag 2008-06-22 kl. 16:43.
Citera
2008-06-22, 16:47
Medlem
fotos avatar
Citat:
Sitt still i båten nu!

Kan du sätta in versen om att Jesus har "omsorg om synd"?

Angående Jesaja 53:4-10:
Enligt vems vilja var det som Jesus blev slagen, pinad och fick lida?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in