• 1
  • 2
2008-05-13, 14:32
Medlem
Sökte lite men hittade inget vettigt.

Recept på en enkel köttgryta skulle uppskattas.

Grytbitar
1 lök
1 paprika
champinjoner
ett par morötter
salt & peppar

Vad saknas?
Hur får man till såsen?

Snabba svar uppskattas!
Citera
2008-05-13, 14:44
Medlem
Riddarens avatar
Har väldigt brottom så du får ett snabbt svar.

Rödvin
Vitlök
Fond eller buljong
Örter (Lagerblad, timjan osv)

Skulle skippa paprikan och champinjonerna om de inte är färska.

"såsen" kommer naturligt om grytan får koka till sig.
Citera
2008-05-13, 14:55
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Jag skulle slanta morötterna, strimla paprika och skiva löken. Sen fräsa grytbitar, morötter och lök till de får lite färg. Krydda med salt och peppar. På med fond eller buljong plus vatten. Låt koka tills köttet är mört. Avsluta med att röra ner grädde, paprika och champinjoner. Ev. lite soja för smaken och färgens skull. Servera med ris, pressad potatis, sallad och gelé.
Citera
2008-05-13, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAndersson
Jag skulle slanta morötterna, strimla paprika och skiva löken. Sen fräsa grytbitar, morötter och lök till de får lite färg. Krydda med salt och peppar. På med fond eller buljong plus vatten. Låt koka tills köttet är mört. Avsluta med att röra ner grädde, paprika och champinjoner. Ev. lite soja för smaken och färgens skull. Servera med ris, pressad potatis, sallad och gelé.

Slanta = skära på längden?
Hur mycket buljong är lagom?
Ris eller potatis antar jag att du menar...

Är inte så handikappad i köket men just köttgryta har jag aldrig fått till...
Citera
2008-05-13, 15:10
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Skär morötterna tvärs över så de blir som lite tjockare enkronor. Självklart menar jag antingen ris eller potatis. Ber om ursäkt för slarvet.

Buljong skulle jag sätta i tills det nästan täcker köttet. Så mängden beror på storleken på grytan samt hur mycket ingredienser du har.
Citera
2008-05-13, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAndersson
Skär morötterna tvärs över så de blir som lite tjockare enkronor. Självklart menar jag antingen ris eller potatis. Ber om ursäkt för slarvet.

Buljong skulle jag sätta i tills det nästan täcker köttet. Så mängden beror på storleken på grytan samt hur mycket ingredienser du har.

Tackar!
Citera
2008-05-13, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren

Skulle skippa paprikan och champinjonerna om de inte är färska.

Det finns grillad paprika att köpa på burk som fungerar bra i vissa typer av grytor och soppor , exempelvis gulash. Saknar man gasspis eller butanbrännare så duger dom bra. Ger en rökigare annorlunda smak på rätten.

Själv tycker jag att paprikan på burk är lite mesig i smaken , antar att dom fuskar med rostningen eller kvaliten på paprikan. Har du tillgång till saluhall med medelhavsvaror så kan du hitta riktigt fin grillad paprika där.

burkchampinjoner är inget roligt , färska skogschampinjon eller annan finare svamp som exempelvis Karl Johan eller nån skivling som bryns i rikligt med smör är utsökt.
Citera
2008-05-13, 16:39
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anderna
Tackar!

Varsågod, kul att kunna hjälpa. Hoppas det smakar. Du kan variera den i det oändliga med ingredienser och kryddor. Lämna gärna en rapport.
Citera
2008-05-13, 18:42
Medlem
Big_Bites avatar
Bör man steka köttet innan man slänger ner det i grytan?
Morsan gör det sällan medans min styvfarsa alltid gör det.

Själv föredrar jag stekt innan men finns det något som säger att man måste det?
Citera
2008-05-13, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
Bör man steka köttet innan man slänger ner det i grytan?
Morsan gör det sällan medans min styvfarsa alltid gör det.

Själv föredrar jag stekt innan men finns det något som säger att man måste det?

Glöm direkt snacket om att det stänger porerna osv.
några måsten finns inte.
däremot så får du ju mycket mer smak på köttet när du bryner det , samt att det skummar mindre i grytan.

bästa är att bryna köttet kraftigt för att sedan slänga ned det direkt i den kokande grytan. Då får du maximalt med smak och minimalt med skum.

skummet gör grytan eller buljongen grumlig.
Citera
2008-05-13, 19:15
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Glöm direkt snacket om att det stänger porerna osv.
några måsten finns inte.
däremot så får du ju mycket mer smak på köttet när du bryner det , samt att det skummar mindre i grytan.

bästa är att bryna köttet kraftigt för att sedan slänga ned det direkt i den kokande grytan. Då får du maximalt med smak och minimalt med skum.

skummet gör grytan eller buljongen grumlig.

Ja det är det jag tycker med, köttet och även hela grytan smakar mer om man bryner köttet först.
Kanske man ska våga sig på en gryta då, men det känns som en sådan rätt man antingen lyckas med eller som går helt åt pipsvängen.
Citera
2008-05-13, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
Ja det är det jag tycker med, köttet och även hela grytan smakar mer om man bryner köttet först.
Kanske man ska våga sig på en gryta då, men det känns som en sådan rätt man antingen lyckas med eller som går helt åt pipsvängen.

bra kött är viktigt , köp helst högrev vilket enligt mig är det bästa grytköttet, undvik de färdiga grytbitarna utan köp hel bit och skär upp själv i lagom stora bitar. blir både billigare och bättre.

bryn mirepoix med selleri,lök och morot. , bryn kött , tillsätt till kokande buljong
slå på lite vin och kryddor , typ vitpeppar,timjan,lagerblad lägg kryddorna i en tesil eller silduk så är dom lätta att ta bort - kanske slänga ned lite bacon eller sidfläsk eller varför inte lite korvstumpar.

det viktigaste är att det får koka länge och sakta , och sen helst stå och dra sig i kylen över natten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in