• 1
  • 2
2008-05-13, 13:56
Medlem
Axells avatar
Hej alla "Flashbackare"! Tror att detta är det rätta stället att placera denna tråd på men är inte riktigt säker. Jo åter till saken. Jag har ett syskon som går i högstadiet. En av hans vänner hade gjort en facisthälsning till en av hans vänner. Då reagerade alla Albaner och skulle ge sig på honom. Så jag undrar varför reagerar albaner så otroligt mycket mer än andra folkslag när man gör en facisthälsning? Obs. De albaner jag pratar om är musslor inte judar.
2008-05-13, 14:27
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Hm, ja, jag är inte riktigt säker, men det kan (obs: ren spekulation) bero på att facisthälsning representar nazism, och "nazism" i sin tur representerar idag rasism. Facisthälsning = Rasisthälsning.

Ren allmänbildning.
2008-05-13, 14:34
Medlem
Mystiqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
Hej alla "Flashbackare"! Tror att detta är det rätta stället att placera denna tråd på men är inte riktigt säker. Jo åter till saken. Jag har ett syskon som går i högstadiet. En av hans vänner hade gjort en facisthälsning till en av hans vänner. Då reagerade alla Albaner och skulle ge sig på honom. Så jag undrar varför reagerar albaner så otroligt mycket mer än andra folkslag när man gör en facisthälsning? Obs. De albaner jag pratar om är musslor inte judar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Albania...recent_history
Citat:
Albania is unique in that it is the only European country occupied by the Nazis that ended World War II with a larger Jewish population than before the War.[20] The Albanian response to the Holocaust is especially notable because it was Europe's only largely Muslim country.[21] [22].Even so only a Jewish family of six was deported and killed during the Nazi occupation of Albania.[23] Not only did the Albanians protect their own Jews, but they provided refuge for Jews from neighboring countries. The Albanians refused to comply and hand over lists of Jews. Instead they provided the Jewish families with forged documents and helped them disperse in the Albanian population.

Den andra tanken jag har var att den muslimska albanska befolkningen blivit utsatt för förföljelse och folkmord av serberna, serberna hade även egen dylikt "nazist" hälsning med lill finger och pekfinger (?). Så faschist hälsning är tillräckliga skäl för att de ska bli upprörda. Men den här punkten är jag osäker...
2008-05-13, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mystiqe
http://en.wikipedia.org/wiki/Albania...recent_history

Den andra tanken jag har var att den muslimska albanska befolkningen blivit utsatt för förföljelse och folkmord av serberna, serberna hade även egen dylikt "nazist" hälsning med lill finger och pekfinger (?). Så faschist hälsning är tillräckliga skäl för att de ska bli upprörda. Men den här punkten är jag osäker...

Hälsningen med tre fingrar har ingenting med nasism att göra.
2008-05-13, 16:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Hm, ja, jag är inte riktigt säker, men det kan (obs: ren spekulation) bero på att facisthälsning representar nazism, och "nazism" i sin tur representerar idag rasism. Facisthälsning = Rasisthälsning.

Ren allmänbildning.

Hade din allmänbildning varit renare så kanske du skulle tänka på att Albanien samarbetade med Hitler under andra världskriget.

Att de reagerar som de gör betyder att de inte kan något om sin historia och blir sura för att TS bror uppenbarligen är rasist, eller i alla fall så som de tolkar det.

http://www.kosovo.net/skenderbeyss.html
2008-05-13, 16:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rani Mraz
Hade din allmänbildning varit renare så kanske du skulle tänka på att Albanien samarbetade med Hitler under andra världskriget.

Att de reagerar som de gör betyder att de inte kan något om sin historia och blir sura för att TS bror uppenbarligen är rasist, eller i alla fall så som de tolkar det.

http://www.kosovo.net/skenderbeyss.html

Och det enda Albanien gjorde då var att ta itu med sina fiender som var serberna. Inget annat. Däremot räddade albanerna alla judar inom landets gränser vilket inte tyskarna gjorde, men det kanske du redan visste. Vi vet också vad dina landsmän gjorde med judarna vid den tiden, tvärtemot det albanerna höll på med.
2008-05-13, 16:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pajebote
Hälsningen med tre fingrar har ingenting med nasism att göra.

Inte heller den albanska hälsningen med två fingrar, eller tjetjenernas pekfingershälsning.

Se det som en spegel.
2008-05-13, 16:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Suliot
Inte heller den albanska hälsningen med två fingrar, eller tjetjenernas pekfingershälsning.

Se det som en spegel.

VA?
2008-05-13, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pajebote
VA?

Sa jag något fel?
2008-05-13, 17:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hithere
Och det enda Albanien gjorde då var att ta itu med sina fiender som var serberna. Inget annat. Däremot räddade albanerna alla judar inom landets gränser vilket inte tyskarna gjorde, men det kanske du redan visste. Vi vet också vad dina landsmän gjorde med judarna vid den tiden, tvärtemot det albanerna höll på med.

Jag vet att Cetnikrörelsen slogs med judarna mot tyskarna vid Dinara bergen (?)
Albanerna kunde i sin tur stoppa en etnisk rensning för att påbörja en annan, precis vad USA gjorde 1999.
2008-05-13, 17:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Axell

De är helt enkelt ute efter antingen skadestånd eller bara en anledning till att ge din bror stryk eftersom han inte erkänner albanernas roll ledare i skolan.

Sök "GATU" på youtube...
2008-05-13, 17:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 2weeksleft
De är helt enkelt ute efter antingen skadestånd eller bara en anledning till att ge din bror stryk eftersom han inte erkänner albanernas roll ledare i skolan.

Sök "GATU" på youtube...

Som inte finns längre ...
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in