2008-05-13, 12:19
Medlem
SLOBs avatar
Hej!

Sitter och håller på att porta över min fars (65+) dator till Ubuntu och går igenom och letar efter ersättningsprogram till hans favvoapplikationer. Nu har jag gått bet på appen Geoclock. Den ska visserligen gå att köra under Wine, men dels har jag inte fått det att funka, dels tycker jag det är bättre att köra riktiga Linuxprogram.

Alltså, någon som vet om det finns någon Linuxmotsvarighet?

/S
Citera
2008-05-13, 12:50
Medlem
katten80s avatar
duger gnomes inbyggda?
https://wiki.ubuntu.com/HardyHeron/R...c8554271d01abb
Citera
2008-05-13, 12:54
Medlem
Megaforces avatar
Vilka funktioner i Geoclock är det han vill ha då? Själv använder jag den vanliga klockan i Kde-desktopen där man kan lägga till de tidzoner som man vill skall visas.
Citera
2008-05-13, 13:31
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Vilka funktioner i Geoclock är det han vill ha då? Själv använder jag den vanliga klockan i Kde-desktopen där man kan lägga till de tidzoner som man vill skall visas.

I korthet, sol och månpositionerna, solljuskurvan, så exakt som möjligt, möjlighet att lägga till egna positioner, möjligheten till olika skalor, azimuth från valda städer, orthografisk projicering, soluppgång/nergång för valda städer, möjlighet till virtuell tid, dvs att hoppa i tiden.

Varför? Fråga mig inte, han är gammal skeppare och jag tror han gillar att hålla koll på astronomin. Men säker är jag inte.

/S
Citera
2008-05-13, 17:06
Medlem
Marcel Pagnols avatar
SkyCharts kanske? Har tyvärr inte använt något sådant här själv....
http://www.ap-i.net/skychart/

Verkar finnas massa med Linuxdistar som inriktar sig på astronomi.. så det borde finnas ganska mycket sådant du söker efter.

/Lycka till Marcel
Citera
2008-05-13, 18:39
Medlem
Skönt syftningsfel i rubriken...
Citera
2008-05-13, 19:24
Medlem
nat0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsL
Skönt syftningsfel i rubriken...
nu är jag ingen expert men det hade väl varit ett syftningsfel om det var "Geoclock - ersättare.." med mellanrum alltså.

jag har inte stenkoll på när man sätter streck mellan orden och ej, men det "känns" rätt! haha.
Citera
2008-05-13, 19:30
Medlem
Zibris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nat0n
nu är jag ingen expert men det hade väl varit ett syftningsfel om det var "Geoclock - ersättare.." med mellanrum alltså.

jag har inte stenkoll på när man sätter streck mellan orden och ej, men det "känns" rätt! haha.
Du har rätt. Men vi leker med tanken att det fanns mellanrum så: xD. Lätt jag hade bytat.

Egentligen ska det även vara ett annat tecken, men det är det ingen som bryr sig om.
Citera
2008-05-13, 19:43
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zibri
Du har rätt. Men vi leker med tanken att det fanns mellanrum så: xD. Lätt jag hade bytat.

Egentligen ska det även vara ett annat tecken, men det är det ingen som bryr sig om.

"Bytat"?
Citera
2008-05-13, 19:45
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
"Bytat"?

Han är skåning... Man kan bara ta sig för pannan.
Citera
2008-05-13, 21:49
Medlem
Zibris avatar
Vafan?! 08: or
Citera
2008-05-14, 14:15
Medlem
SLOBs avatar
Åter till ämnet alltså...

Ett Geoclockliknande program för Linux. Eller också får jag ge Wine ett försök till.

/S
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in