Det är så att jag och ett gäng kompisar ska till frankrike, och jag hade tänkt köpa en kokbok med franska specialiteter, man ska ju ta seden dit man kommer, men det va så satans dyrt.
Så kan ni ge bra exempel v´på vad vi kan laga där nere, så kan jag hitta ett recept på internet och skriva ut. Det finns ett normalt kök att tillgå och en grill.
Boken “Franska Specialiteter” är ultimat för dina syften. Gå till närmaste antikvariat och köp den för en hundring! Annars kan jag rekommendera “Det goda franska köket” av Simon Beck. Kanske lite omständlig men är man matbög så är man.
“Specialiteterna” varierar beroende på region. Var ska ni?
Varför bestämma er i förväg? Var i Frankrike ska ni? Om ni ska tex till Provence är det lika bra att låta er inspireras på plats istället. Nästan alla byar där har matmarknad någon gång i veckan på olika dagar, gå på dessa, köp färska råvaror och sväng ihop något enligt stundens ingivelse.
vi ska till languedoc, och ja de har matmarknad där fredagar och tisdagar, plus att de har en väldigt bra slaktare där.
Men, för att få ut det bästa så är det inte bara att svänga ihop ngt, om man inte kan. Därför tänkte jag fixa en massa recept att ta med, så kan man ta de man känner för just för stunden, eller inspireras av ngt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!