2018-01-16, 18:05
Medlem
bongsongs avatar
Edvin senap är en favorit. redigt stark o god till korven.
Citera
2018-01-16, 18:48
Medlem
Enzymes avatar
När jag var liten fanns någon senap på burk med gult lock som hette Beaver hot jalapeno eller nåt sånt. Den var hyfsat bra tryck i tyckte man då i alla fall. Har inte sett den i affären på många år.
Citera
2018-01-18, 15:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Jag begriper inte den enorma fascinationen över detta senapspulver. Burken innehåller malda senapsfrön, varken mer eller mindre. Den som besitter en mortel kan lätt göra sitt eget pulver. Riktig senap brukar sedan utöver senapsfrön och vatten även innehålla litet vinäger.

Det är väldigt enkelt att använda, även om det smakar lite metall. Min farfar hade alltid en burk i skafferiet på landet.
Citera
2019-12-28, 01:11
Medlem
Skarparattarns avatar
Pöltsaama sinap från Estland helt klart. Man kan inte ta mkt av den innan det bränner i hela käften.
Citera
2019-12-28, 18:44
Medlem
OdensOriginals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Herrn
Nu är inte Fina Herrn så mycket för finska köket, men de har faktiskt en riktigt bra senap därborta, den heter Turun Sinappi och är väldigt kraftfull. Vet inte var man får tag på den i Sverige, men en eniro-sökning borde ju kunna bringa upp kontaktuppgifter till några finska delikatessbutiker i närheten av dig.

Finnarna har mycket bra. Googla på "Aura senap" så kommer det en del matnyttigt.

Jag testade någon för länge sedan som hette nåt i stil med (har fan inte en aning hur det stavas):
"Tusii Tuulinnen".. typ.. den var det bett i.
Citera
2019-12-28, 22:22
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patanga
turun sinappia
Vad taskigt! Turun Sinappi är ju typ som Slotts Senap fast finsk.
Det starkaste du kan hitta, utan jämförelse, är Coldmans Senap! Är ett pulver som blandas ut med vatten. Sonen tyckte vid julbordet att det såg ut att vara så lite senap, tills han smakade...japp, poletten föll ner samma sekund!
Citera
2020-01-07, 21:05
Medlem
StigAllans avatar
Planerar att göra egen senap snart, har två sorters senapsfrön hemma samt Colemans burk med pulver.
Vad är det som passar i en passade ingrediensfördelning?
Kan tänka mig tillsätta honung och salt samt kanske något chilipulver.

Mal hela kryddor i kaffekvarn så allt ska bli så färskt som möjligt.
Någon eller får jag testa själv?
Citera
2020-01-07, 22:09
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarLit
Colmans (stavning) kanske kan smaka bra?

Denna! Resten i tråden är blaha blaha!
Köp en Colman's på glasburk och återkom!

https://www.mathem.se/varor/senap-st...-100g-colemans
Senast redigerad av Ringhals3 2020-01-07 kl. 22:12.
Citera
2020-01-07, 22:10
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Det starkaste du kan hitta, utan jämförelse, är Coldmans Senap! Är ett pulver som blandas ut med vatten. Sonen tyckte vid julbordet att det såg ut att vara så lite senap, tills han smakade...japp, poletten föll ner samma sekund!

Den finns färdigbkandad i liten glasburk också!
Citera
2020-01-07, 22:37
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Den finns färdigbkandad i liten glasburk också!
Jajje...lika stark den och starkare kan man leta efter
Citera
2020-01-08, 12:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina

Colemans är långt ifrån den starkaste senapen.
Colemans finns både som rent pulver och en färdig senap.
Colemans senapspulver har bra hetta, men är inte tänkt att bara blandas med vatten.
Gör man senap själv kan man få den i princip hur stark som helst.

Dom starkaste färdigblandade, som jag tror tråden handlar om är utan tvekan Australian Outback, Mustard From Hell och den ryska Zakusan.
Citera
2020-01-08, 17:58
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Colemans är långt ifrån den starkaste senapen.
Colemans finns både som rent pulver och en färdig senap.
Colemans senapspulver har bra hetta, men är inte tänkt att bara blandas med vatten.
Gör man senap själv kan man få den i princip hur stark som helst.

Dom starkaste färdigblandade, som jag tror tråden handlar om är utan tvekan Australian Outback, Mustard From Hell och den ryska Zakusan.
De är tillgängliga för gemene man i vanlig mataffär. Tror att det var lite tanken nämligen. Självklart går det att hitta sjukt starka varianter i diverse specialbutiker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in