• 1
  • 2
2008-05-12, 20:33
Medlem
Jag är ute efter riktigt stark senap. Har ni några bra tips?
Citera
2008-05-12, 20:41
Medlem
Fina Herrns avatar
Nu är inte Fina Herrn så mycket för finska köket, men de har faktiskt en riktigt bra senap därborta, den heter Turun Sinappi och är väldigt kraftfull. Vet inte var man får tag på den i Sverige, men en eniro-sökning borde ju kunna bringa upp kontaktuppgifter till några finska delikatessbutiker i närheten av dig.
Citera
2008-05-12, 20:43
Medlem
StarLits avatar
Colmans (stavning) kanske kan smaka bra?
Citera
2008-05-12, 21:00
Medlem
meepers avatar
Blanda egen senap på vatten och Colmans senapspulver. Blir starkt som tusan. Och gott. Smaksätt med lite finmalen svartpeppar också så blir det ännu mer smak. Gott!
Citera
2008-05-12, 21:37
Medlem
turun sinappia
Citera
2008-05-12, 22:47
Medlem
Dennos avatar
Daves insanity mustard är ganska så stark.
Citera
2008-05-12, 22:51
Medlem
krypmetodens avatar
är inte typ dijon senap as starkt?
Citera
2008-05-12, 22:55
Medlem
Grim_Reapers avatar
Västerviks-senap.

Kittlar härligt i bihålorna!
Citera
2008-05-12, 22:59
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Daves insanity mustard är ganska så stark.
Jo fast den är ju inte stark från senapsfröna utan den är ju stark från det tillsatta chilipepparextraktet, jag personligen anser ju att det är en avsevärd skillnad i hur det påverkar hettan.
Så man kanske ska ställa sig frågan hur stark kan man göra senap utan att tillsätta andra ämnen som ska ge styrka.

I senap, pepparrot och wasabi är det allylisotiocyanat som gör att det är starkt, i chilipeppar är det ju capsaicin.
Senast redigerad av Enity 2008-05-12 kl. 23:04.
Citera
2008-05-12, 23:45
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enity
Jo fast den är ju inte stark från senapsfröna utan den är ju stark från det tillsatta chilipepparextraktet, jag personligen anser ju att det är en avsevärd skillnad i hur det påverkar hettan.
Så man kanske ska ställa sig frågan hur stark kan man göra senap utan att tillsätta andra ämnen som ska ge styrka.

I senap, pepparrot och wasabi är det allylisotiocyanat som gör att det är starkt, i chilipeppar är det ju capsaicin.
Mycket senaps pulver är enda sättet utan att tillsätta annat, se till att välja "starka" frön om du heldre mal själv.

OBS: senapen blir starkare juh längre pulvret får ligga i vatten UTAN att syra som vinäger tillsätts. Vill du ha en mild senap så tillsätt vinägern samtidigt som vattnet.
Citera
2008-05-13, 05:12
Medlem
Trumpeters avatar
Colman's är den starkaste senapen jag smakat.
Citera
2008-05-13, 05:16
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
Mycket senaps pulver är enda sättet utan att tillsätta annat, se till att välja "starka" frön om du heldre mal själv.

OBS: senapen blir starkare juh längre pulvret får ligga i vatten UTAN att syra som vinäger tillsätts. Vill du ha en mild senap så tillsätt vinägern samtidigt som vattnet.
Jag vet hur man gör senap, frågan jag mer var intresserad av är hur stark kan en senap bli.
Lite som frågan hur stark kan en chilipeppar vara.
Så hur ska man extrahera så mycket allylisotiocyanat som möjligt ur senapen.
Förmodligen får man nog försöka med att pressa fröna eller något liknande.
Senast redigerad av Enity 2008-05-13 kl. 05:18.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in