• 1
  • 2
2008-05-12, 20:33
Medlem
Jag r ute efter riktigt stark senap. Har ni ngra bra tips?
Citera
2008-05-12, 20:41
Medlem
Fina Herrns avatar
Nu r inte Fina Herrn s mycket fr finska kket, men de har faktiskt en riktigt bra senap drborta, den heter Turun Sinappi och r vldigt kraftfull. Vet inte var man fr tag p den i Sverige, men en eniro-skning borde ju kunna bringa upp kontaktuppgifter till ngra finska delikatessbutiker i nrheten av dig.
Citera
2008-05-12, 20:43
Medlem
StarLits avatar
Colmans (stavning) kanske kan smaka bra?
Citera
2008-05-12, 21:00
Medlem
meepers avatar
Blanda egen senap p vatten och Colmans senapspulver. Blir starkt som tusan. Och gott. Smakstt med lite finmalen svartpeppar ocks s blir det nnu mer smak. Gott!
Citera
2008-05-12, 21:37
Medlem
turun sinappia
Citera
2008-05-12, 22:47
Medlem
Dennos avatar
Daves insanity mustard r ganska s stark.
Citera
2008-05-12, 22:51
Medlem
krypmetodens avatar
r inte typ dijon senap as starkt?
Citera
2008-05-12, 22:55
Medlem
Grim_Reapers avatar
Vsterviks-senap.

Kittlar hrligt i bihlorna!
Citera
2008-05-12, 22:59
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Daves insanity mustard r ganska s stark.
Jo fast den r ju inte stark frn senapsfrna utan den r ju stark frn det tillsatta chilipepparextraktet, jag personligen anser ju att det r en avsevrd skillnad i hur det pverkar hettan.
S man kanske ska stlla sig frgan hur stark kan man gra senap utan att tillstta andra mnen som ska ge styrka.

I senap, pepparrot och wasabi r det allylisotiocyanat som gr att det r starkt, i chilipeppar r det ju capsaicin.
Senast redigerad av Enity 2008-05-12 kl. 23:04.
Citera
2008-05-12, 23:45
Medlem
NinjaRvardottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enity
Jo fast den r ju inte stark frn senapsfrna utan den r ju stark frn det tillsatta chilipepparextraktet, jag personligen anser ju att det r en avsevrd skillnad i hur det pverkar hettan.
S man kanske ska stlla sig frgan hur stark kan man gra senap utan att tillstta andra mnen som ska ge styrka.

I senap, pepparrot och wasabi r det allylisotiocyanat som gr att det r starkt, i chilipeppar r det ju capsaicin.
Mycket senaps pulver r enda sttet utan att tillstta annat, se till att vlja "starka" frn om du heldre mal sjlv.

OBS: senapen blir starkare juh lngre pulvret fr ligga i vatten UTAN att syra som vinger tillstts. Vill du ha en mild senap s tillstt vingern samtidigt som vattnet.
Citera
2008-05-13, 05:12
Medlem
Trumpeters avatar
Colman's r den starkaste senapen jag smakat.
Citera
2008-05-13, 05:16
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
Mycket senaps pulver r enda sttet utan att tillstta annat, se till att vlja "starka" frn om du heldre mal sjlv.

OBS: senapen blir starkare juh lngre pulvret fr ligga i vatten UTAN att syra som vinger tillstts. Vill du ha en mild senap s tillstt vingern samtidigt som vattnet.
Jag vet hur man gr senap, frgan jag mer var intresserad av r hur stark kan en senap bli.
Lite som frgan hur stark kan en chilipeppar vara.
S hur ska man extrahera s mycket allylisotiocyanat som mjligt ur senapen.
Frmodligen fr man nog frska med att pressa frna eller ngot liknande.
Senast redigerad av Enity 2008-05-13 kl. 05:18.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in