• 1
  • 2
2008-05-12, 18:51
Medlem
Devreauxs avatar
Har hört att det finns gummikulor , alltså sånna som inte går genom och in i kroppen utan bara gör ett fett jävla blåmärke som börjar blöda och så svimmar man av smärtan.

Finns de här kulorna i Sverige?

Det är alltså skott till pistol jag pratar om.
Citera
2008-05-12, 20:15
Medlem
Kallessidas avatar
Polisen använder sig av gummikulor vid vissa tillfällen, har du lyckats missa det på nyheterna, de tar upp de titt som tätt att polisen skjutit folk med gummikulor, inte minst utomlands ^^ så ja de finns
Citera
2008-05-12, 20:49
Medlem
Devreauxs avatar
mnamn tittar imnte på tebve omn mnamn er .leet gamer
-
-
-
-mnitt tamngemntbvord er fu,cked up xsorry bvattemnxskada xska koepa mnytt
Citera
2008-05-12, 21:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Devreaux
mnamn tittar imnte på tebve omn mnamn er .leet gamer
-
-
-
-mnitt tamngemntbvord er fu,cked up xsorry bvattemnxskada xska koepa mnytt

Gör dej ingen brådska, vi kan låtsas att du är ett mongo under tiden.
Citera
2008-05-12, 22:34
Medlem
Beldarans avatar
Scoremax här.

Det finns faktiskt en tråd i ämnet här i forumet som iofs är ett par år skulle jag tro..hittar du den, hittar du svaret.
Citera
2008-05-13, 13:05
Medlem
Devreauxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lonely star
Gör dej ingen brådska, vi kan låtsas att du är ett mongo under tiden.

nytt nu =)
Citera
2008-05-13, 21:59
Medlem
buntishs avatar
som jag har förstått det så är dom gummikulorna rätt hårda, och kan döda iallafall vid olykliga träff(huvud). inget airsoft/paintball här inte, effekten är dock mindre farligt än vad en vanlig patron är. men tanken är väl att den ska ge ett kraftigt blå märke och sådan smärta att personen inte ska kunna anfalla polisen mer. som ett exempel.

var massa skit om det i media för ett par år sedan kommer jag ihåg, var dock jävligt ung då så kommer inte ihåg allt..
Citera
2008-05-14, 00:09
Medlem
Asgarvads avatar
Studs

Tanken med gummikulor är väl att de ska stusda i marken framför folkmassan eller vad det nu kan vara man vill skingra eller tvinga bakåt. Får kulan studsa mot gatan innan den träffar en människa har den tappat mycket av sin ursprungsenergi även fast avståndet mellan skytten och målet inte är så stort. Får kulan inte studsa utan träffar direkt på kort håll blir skadorna därefter...
Citera
2008-05-14, 10:19
Medlem
vättes avatar
Förr bestod gummikulor, så vitt jag vet, av gummimantlade stålkulor, men de har väl kanske utvecklats sedan dess. De fungerar dock knappast som i den där svenska filmen ("Tredje vågen", tror jag) där hjälten blir skjuten i skallen från nära håll utan större men.
Citera
2008-05-14, 10:48
Medlem
Satanclauss avatar
De "gummikulor" som jag har sett var i storlek ungefär som läskburkarna man får på flyget och sköts med ngn typ av kanon, detta ex. var från Irland.
Citera
2008-05-14, 16:53
Medlem
i israel använder man gummikulor titt som tätt. om mitt minne inte sviker mig utgörs (iaf deras typ) av tre små "kork-liknande" gummicylindrar vilka sitter fast tillsammans och ger en träff som gör jävligt ont,
men inte dödar. skott mot huvudet kan dock vara dödliga, beroende på avstånd med m,m.

vad jag förstått är det vanligt bland israeliska soldater att dela dessa tre gummicylindrar åt, vilket ger större spridning och av någon anledning även gör dem farligare vid träff.
Citera
2008-05-14, 21:00
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Google är din vän: http://en.wikipedia.org/wiki/Rubber_bullet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto