2008-05-12, 17:26
Medlem
Slash4s avatar
Hej!

Jag kände att det var dags för en formatering pga förslöat operativsystem. Innan hade jag Vista Ultimate 32bit och hade tänkt prova Ubuntu 8.04. Innan jag formaterade partionera jag om lite och delade upp C: i två delar. Den nya, något mindre, partionen skulle jag ha som testmiljö till Ubuntu.

När jag väl påbörjat ubuntu-installationen upptäckte jag att jag laddat ner text-installations-versionen (alltså inte den grafiska). Nåväl, jag försökte, kom en bra bit, men sen fastnade jag och det hela verkade inte vilja fungera. Jag avslutade installationen och hoppades på att jag i alla fall skulle kunna återställa Vista, eftersom jag egentligen bara borde ha påverkat bootsekvensen. Väl inne i vista-skivans systemåterställning fanns inget operativsystem att återställa.

Så även fast ingen fil på vista-partitionen var överskriven kunde datorn inte hitta den.

Jag bestämde mig då för att installera Vista pånytt, fast denna gång 64bits versionen och på partitionen jag hade tänkt ha till Ubuntu. Allt flöt på fint, tog ett bra tag att uppdatera, men det kan man ju förvänta sig eftersom detta var en gammal version på skivan.

Som vanligt måste man starta om efter stora uppdateringar och det gjorde jag även denna gång.

Det skumma nu var att datorn hittade tillbaks till 32bitars versionen. Eftersom jag inte var van i att handskas med vistas 'configfiler' hittade jag ingen boot.ini. Efter lite sökande fick jag reda på att det istället var något så kallat BCDedit.

Hittade mina vägar till ett program som heter VistaBootPRO som inte riktigt vill fungera. Varje gång jag ska spara de nya ändringarna får jag upp felmeddelanden som enbart leder mig till loggen som i sin tur inte ger något.

Anledningen till att jag inte vill nöja mig som det är och fortsätta med mitt gamla Vista 32bit är att det är bortom all räddning. Lika bra att börja om från början och sen försöka med en ubuntu livecd på den nya lediga partitionen. Det känns även lite ostabilt att ha två operativsystem utan att riktigt veta ifall jag vågar ta bort något från någotdera.

Vet någon om några vanliga problem med VistaBootPRO eller om mitt problem med bootsekvensen kan lösas på något annat sätt?
Just nu känner jag nästan bara för att rensa C: och hoppas på det bästa, men det verkar ju lite förhastat

En annan fråga:

Såg nyss en massa filer som jag antar att Vista borde tagit bort efter omstarten (när jag precis uppdaterat Vista 64bit). Filerna ifråga ligger direkt i rooten på partionen med 64bitars på och heter något i stil med:

$$DeleteMe.WebClnt.dll.01c8b43889393880.0000

Är de säkra att ta bort eller bör jag låta Vista ta hand om det IFALL jag lyckas få igång 64bitars versionen igen?

Tacksam för svar.
Citera
2008-05-12, 20:42
Medlem
kanulas avatar
Känns som du stökat till det ordentligt. Hade jag varit i samma sits hade jag förmodligen blåst hårddisken totalt, inklusive den andra partionen med Ubuntu.

(Begrep inte riktigt om du hade lyckats med Ubuntu-installationen eller ej)

Därefter hade jag installerat Vista på nytt, resizeat ner partionen lite så det finns nytt utrymme igen. När det är klart installeras linux på det lediga utrymmet (med grafisk installation). Låt sedan Linux boothanterare, Grub, ta hand om booten.

Så kör jag på min dator, funkar fint.

Här finns hjälp om dualboot med Vista och Linux:
http://apcmag.com/how_to_dualboot_vi...lled_first.htm

Om det är så att Ubuntu fungerar som det ska och du inte vill formatera om totalt, kan du kolla denna:
http://apcmag.com/how_to_dualboot_vi..._installed.htm

Lycka till!
Citera
2008-05-13, 03:01
Medlem
Slash4s avatar
Formatera båda partitioner och blev nyss klar med installationen av vista + diverse apps. Får ge Ubuntu ett nytt försök imorgon

Tack för länkarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in