• 1
  • 2
2008-05-12, 15:40
Medlem
Jag har varit inne här och läst många postade trådar om allt möjligt,
men en sak stör mig! Det snackas om golbögar hej villt här inne.
Vad är en golbög? Vet ni vad en golbög är? JAg tror inte att ni som skriver om golbögar har en jävla aning om vad en golbög är!

För det första, var drar ni gränsen för vad som är att gola?

1: Är det bara när man snackar i ett nerskrivet förhör som andra kan läsa?
2: eller gäller det även om man snackar i en rättegång, där inte allt som sägs skrivs ner(vissa rättegångar är publikfria och ingen hör om man golar)
3: eller gäller det även om man tipsar polisen anonymt?
4: eller låt oss säga att man golar ner vad en kompis har gjort inför en annan kompis, är det goleri? (då har man ju inte sagt något till polisen)
5: eller om man anmäler att man vet vem som stal ens bil?
6: eller om man anmäler att någon misshandlat/våldtagit än är det goleri?
7: Gäller det bara när man golar på gängmedlemmar? (Isåfall kallar ni han som tog kort på Englas mördare för jävla golbög nu?
8: om någon hade gjort er mamma/pappa/syster/bror/barn/fru något, skadat dem på något sett och ni själva kunde inte komma åt gärningsmännen, men ni visste vilka det var, hade ni inte anmält detta då?

Jag känner många där ute och alla säger de samma sak, att de inte golar för någonting, men vad det egentligen menar är att de inte golar när någon hör på! Alla är golbögar om det finns sånna?
2008-05-12, 16:02
Bannlyst
Det är klart att du kan lämna uppgifter till polisen om någon skadat nån i din familj, om det är riktigt allvarligt vill säga. Annars kan du fixa den som skadat din familjemedlem på egen hand.

Men om du däremot blir indragen på ett förhör där du gjort något och polisen säger att ditt straff blir lindrigare om du berättar vilka mer som är inblandade, och om du då berättar för att rädda ditt eget arsle är du en golbög som inte förtjänar att leva.

Eller om du helt enkelt skulle ringa polisen och ange någon som tex langar droger, då är du också en golare, dvs den värsta sortens människa som finns.

Enda gångerna du kan berätta för polisen vad som hänt är väll om det gäller ett allvarligare brott såsom mord, våldtäkt osv... eller om någon skadar nån i din familj som sagt.

Finns inget värre änn golbögar...
2008-05-12, 19:01
Medlem
Flytande_argots avatar
När det kommer till kritan så står varenda jävel sig själv närmast. Det är ju bara att titta på hur maffiafamiljerna i USA började vittna mot varandra för att slippa krypa in bakom galler, eller vilken liten skitkriminell småorganisation som helst här i Sverige.
2008-05-12, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
När det kommer till kritan så står varenda jävel sig själv närmast. Det är ju bara att titta på hur maffiafamiljerna i USA började vittna mot varandra för att slippa krypa in bakom galler, eller vilken liten skitkriminell småorganisation som helst här i Sverige.

Håller helt med dig!

Det finns ingen lojalitet hos de kriminella och där med finns det heller ingen som tar på sig skulden för andra frivilligt heller, men det har ju alltid varit lätt att snacka... Som jag skrev innan så har jag hört detta flera gånger innan, folk som skall tala om att de aldrig golar, sedan gör de det ändå, kanske inte i polisförhör, men det finns fler sätt att göra det på än i förhör.

Ett exempel är att de flesta här på forumet, har alltid något att berätta om andra eller vad de har hört eller sett, det är lika mycket goleri det också.
Alla är golbögar om det finns sådana!
2008-05-12, 19:51
Bannlyst
När jag var ung så åkta jag och två andra dit för bilstöld, vi lyckades bli sedda och stack.

Senare plockade polisen in oss då vi såg misstänkta ut.

Jag nekade i förhör med polisen sa att de andra redan erkänt, så det var lika bra jag också gjorde detta.
Jag forsatte neka.

Tydligen så hade polisen även sagt så till de andra och de gick på taktiken.
Någon erkände och vi fick rättegång allihop.

Då det var ytliga bekanta så trodde de att jag golat, helt enligt polisens taktik.
Den stämpeln fick jag inte bort i deras kretsar.

Så kan det gå
2008-05-12, 20:07
Medlem
hesons avatar
Man kan bara gola på någon man begått brott med. Vittnen golar inte, de vittnar - det är deras fulla rättighet som (vid tillfället) laglydiga medborgare. Värsta sortens golbög är den som på amerikanskt maner säljer ut hela kontaktnätet för att själv gå fri.
2008-05-12, 22:18
Medlem
Nino Gaggis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot

Ja men det ges ingen straffrabbat för sådant i Sverige. Eller ja ska inte iallafall.

Bästa är bara att hålla tyst om allt. Man ger sitt namn adress för delgivningen . Klarar av skiten med advokaten och godkänner eller nekar strafföreläggande om brottet är tillräckligt ringa för det sen kniper man. Man behöver inte säga mer ingen tjänar på det endån.
2008-05-12, 23:08
Medlem
Escanios avatar
oftast är det folk som till ingen egen fördel talar ut om någon annans brott.
har hänt här att folk blir hängandes upp och ner i lyktstolpar och sedan brutalt misshandlade.

om man tar en titt i usa så har dom kriminella fått väldigt stora delar av samhället att inte snacka... golare = snitch
2008-05-13, 04:15
Medlem
Gillar inte slanget golare.

Jag vet bara att man inte ska tjalla på vänner för pengar eller annat skull inte heller om man ska rädda sitt eget skinn för några år på kåken, självklart beror det på om det finns någon hotbild inblandat.

Jag skulle hellre ta två tre år för min vän än att stämplas som tjallare.
Om min vän har gjort ett brott som är utanför min gräns (nu är inte jag kriminell) men om min vän eller kollega skulle våldta ett barn eller liknande så hade jag inte tjallat utan tagit hand om personen själv.
2008-05-13, 10:24
Medlem
Hur löjligt gangsterromantisk är man inte om man tror att nån annan skulle sitta av tid för ens skull. Jag har jobbat på både kåken och häkte och jag kan säga att även de stora pojkarna gråter och vill tala med utredare efter ett par timmar i sterilcell.
Tuffa 20-åringar kommer in med hård attityd och kaxar lipar som små flickor när ljuset släcks. Jo, troligt att de skulle ta någon annans straff.
Ni är bara patetiska som inte tror att alla som kan anger allt de kan bara för att få tillfälle att prata med kvinsp/utredae/kurator und so weiter.
2008-05-13, 13:33
Medlem
AD/HD - Blev du tappad i golvet som barn? Enligt ditt sätt att resonera så ska man aldrig gå till polisen om det inte gäller typ mord. Så om Selma 86 ser att Achmed snor hennes cyckel ska hon inte ringa polisen utan kontakta juggemaffian Ojoj vilken pajas...
2008-05-13, 15:21
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YesDaddy
Hur löjligt gangsterromantisk är man inte om man tror att nån annan skulle sitta av tid för ens skull. Jag har jobbat på både kåken och häkte och jag kan säga att även de stora pojkarna gråter och vill tala med utredare efter ett par timmar i sterilcell.
Tuffa 20-åringar kommer in med hård attityd och kaxar lipar som små flickor när ljuset släcks. Jo, troligt att de skulle ta någon annans straff.
Ni är bara patetiska som inte tror att alla som kan anger allt de kan bara för att få tillfälle att prata med kvinsp/utredae/kurator und so weiter.

Det där är faktiskt den krassa osminkade sanningen.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in